عضو کمیسیون اتاق بازرگانی تهران

نگاه تک بعدی دولت به کاهش تورم منجر به رکود و تعطیلی تولید شد

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ نگاه تک بعدی دولت به کاهش تورم منجر به رکود و تعطیلی تولید شد و باید با تسویه بدهی خود رونق را برگرداند.
کد خبر: ۸۵۵۰۷۵۴
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،سیدحسین سلیمی در مورد مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر فعالیت‌ اقتصادی اظهار داشت: 12 سال است که با خارجی‌ها در ایران مشارکت و همکاری داریم، اما اکنون یک ماه است که شرکت به دلیل عدم فروش محصولات تعطیل شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی با اشاره به علت معضلات اعتقادی و رکود بیان داشت: طبق آمار 56 درصد در صنعت ساختمان رکود وجود داشته و صدور پروانه و سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: قطعاً رشد اقتصادی امسال با آمارهایی که از تولید وجود دارد، بیش از یک درصد نخواهد بود، در صورتی که گفته می‌شود 3 درصد است. 

سلیمی اشکال اساسی اقتصاد در شرایط کنونی را رکود دانست و افزود: این رکود به همه صنایع تسری یافته و حتی صنایع غذایی که با خوراک مردم ارتباط مستقیم دارد، رکود مشاهده می‌شود و محصولات با 30 درصد تخفیف عرضه می‌شود، اما استقبال وجود ندارد.

وی علت این موضوع را عدم توان خرید از سوی مصرف‌کننده عنوان کرد و بیان داشت: رکود به تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال آسیب می‌رساند و بیکاری را افزایش می‌دهد و درنهایت چند ماه می‌توان شرایط رکود را تحمل کرد، در غیر این صورت رو به تعطیلی می‌رود. 

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه‌های دولت گفت: هدف اصلی دولت کاهش تورم بوده که موفق عمل کرده، اما فشار رکود منجر به بیکاری و تعطیلی واحدها شده است، در حالی که باید این موضوع با هم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوان 2 درصد افزایش تورم را تحمل کرد، می‌توان بر رکود فائق آمد، خاطرنشان کرد: ادامه پیدا کردن رکود به دلیل کاهش نرخ تورم در صنایع اوضاع را به هم ریخته است.

سلیمی پیشنهاد کرد: دولت بدهی خود به سازمان‌ها و پیمانکاران را پرداخت کند، تا با گردش مالی امکان تولید و عرضه و تقاضا ایجاد شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: بخشی از معوقات بانکی و چک‌های برگشتی به دلیل پرداخت نشدن بدهی‌های دولت به بخش خصوصی  است.

سلیمی با بیان اینکه دولت معتقد است، با پرداخت بدهی‌ها نقدینگی و تورم بالا می‌رود، بیان داشت: به جای اینکه اشتغال اولویت باشد، کاهش تورم اولویت است. دو سال پیش این موضوع در دستور کار بود و همه قبول داشتند، اما اکنون پذیرفته نیست، زیرا منجر به کاهش تولید، افزایش بیکاری منجر شده و باید گشایش در امور ایجاد شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی با اشاره به اینکه بدهی 85 هزار میلیاردی دولت باید پرداخت شود، اظهار داشت: دولت می‌تواند با جذاب کردن اوراق مشارکت بخشی از مشکلات را حل کند. مسئولان در شرایط کنونی بخشی از منابع را فدای اشتغال و تولید کنند، زیرا رکود شدید وجود دارد. کشورهای پیشرفته حمایت مالی از تولید می‌کنند، تا سرپا بماند، اما اینجا دیدگاه حمایت از تولید وجود دارد، اما عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: چند سال است نرخ‌های متفاوتی برای تسهیلات مسکن گفته می‌شود، اما هیچ‌کدام عملیاتی نشده است.

سلیمی یادآور شد: فکر و ذکر دولت کاهش تورم شده برای مهار آن جلوی تولید گرفته شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار