یک مقام مسئول از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی به بانک‌ها و حسابرسان آنها در مورد موضوع برداشت شبانه از حساب ارزی آنها خبر داد و گفت: این دستور العمل در دستور کار سازمان حسابرسی و سایر حسابرسان معتمد بورس برای اظهار نظر قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۵۵۰۷۶۰
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، موسی بزرگ اصل عضو هیات عامل سازمان حسابرسی گفت: بانک مرکزی به تازگی دستور العملی را با مشارکت صاحب‌نظران مالی و حسابداری در مورد برداشت شبانه از حساب ارزی بانک‌ها در اسفند ماه سال 90 تهیه و به بانک ها و حسابرسان ابلاغ کرده تا درباره آن اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه بانک ها بر اساس این دستورالعمل نسبت به شناسایی درآمدهای ارزی خود در حساب های مالی اقدام خواهند کرد، افزود: اغلب بانک های بورسی از بابت برداشت بانک مرکزی از حساب های ارزی طی 4 سال گذشته هزینه‌ای را در حسابهای مالی خود منظور نکرده‌اند و آثار سود و زیانی در بودجه های برآوردی و تجدید ارایه شده آنها ندارد، اما در مجموع می‌توان گفت، این دستور العمل به نفع بانک های بورسی خواهد بود.

بزرگ اصل در عین حال گفته تا زمانی که حسابرسان درباره این دستورالعمل اظهار نظر نکنند، نمی توان از چارچوب‌ها و سازو کار آن چیزی گفت.

بنا به این گزارش  محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادر در نشست خبری اخیر خود گفته بود: " در دولت قبل به صورت شبانه 3 هزار میلیارد تومان برداشت صورت گرفت که هنوز به بانک ها برگشت داده نشده است .این در حالی است که در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شده تا با یک حسابرسی این عدد به حساب بانک ها برگشت داده شود. "

پیش تر نیز ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی نیز در خصوص برداشت شبانه بانک مرکزی در در دولت گذشته گفته بود: "بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر صورت‌های مالی شفاف خود را به بانک مرکزی ارائه دهند تا نسبت به موضوع برداشت شبانه بانک مرکزی و میزان آن از هر بانک اقدامات لازم صورت گیرد."

بر اساس این گزارش  بانک مرکزی در برداشت شبانه از حساب ارزی بانک ها به گونه ای اقدام کرده بود که بدهی دولت به بانک ها را کاهش داده و اما از منابع بانک‌ها مبلغی کم نشده بود.

در اسفند ماه سال 90 بانک مرکزی در اقدامی غیر منتظره از حساب ارزی بانک ها مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از سرفصل بدهی دولت به بانک ها برداشت کرد.

پس از آن با بالا گرفتن اعتراض ها به این اقدام ، متولیان وقت بانک مرکزی عملکرد بانک ها در نحوه تخصیص منابع ارزی و اقدام برای فروش ارز در بازار آزاد به جای ارایه به متقاضیان بانکی را دلیل این برداشت اعلام کرد. به طوری که حتی با وجود شکایت بانک ها در دیوان محاسبات کل کشور این نهاد رای به صحت اقدام بانک مرکزی داد.

ارسال نظرات