شهردار شاهدیه:

شاهدیه تنها شهر کشور که حریم ندارد!/تخریب 400 هکتاری باغات بزرگترین تهدید شاهدیه

400 هکتار بافت تاریخی شاهدیه با تهدید تخریب روبروست/تخریب باغات از مهمترین تهدیدهایی است که شاهدیه با آن مواجه است/پروژه‌های نیمه تمام شاهدیه 570 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند/اجرای 57.5 هزار متر مربع آسفالت در شاهدیه
کد خبر: ۸۵۵۰۷۸۴
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد ابوالحسینی، با معرفی شهر شاهدیه به عنوان یکی از شهرهای اقماری مرکز استان یزد اظهار داشت: شاهدیه در سال 71 با تلفیق روستاهای گردفرامرز، ابرندآباد و نصرت‌آباد به شهر تبدیل شد و هم‌اکنون با وسعتی بالغ بر 20 کیلومتر مربع، بیش از 18 هزار نفر جمعیت دارد.

شهردار شاهدیه با اشاره به اینکه طرح‌های بالادستی از مهمترین اقدامات شهرداری است، گفت: سرانه جمعیتی شاهدیه الان 9 نفر در هکتار است ولی در طرح چشم‌انداز شاهدیه که از جمله مهمترین طرح‌های بالادستی است، 36 نفر برای هر هکتار در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این مطلب که یکی از مشکلات شهر شاهدیه، نداشتن حریم قانونی است، در ارتباط با فضای سبز این شهر، گفت: حدود 73 هکتار فضای سبز داریم که حدودا سهمیه هر نفر40 متر مربع می‌شود.

ابوالحسنی در ارتباط با بافت مسکونی، گفت: این بافت تقریبا 180 هکتار است و از لحاظ باغی هم 22 درصد وسعت شهر شاهدیه به بافت باغی اختصاص پیدا کرده و عدد خوبی به ویژه با توجه به ویژگی‌های کویری یزد به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه 11 درصد از بافت این شهر معادل 220 هکتار را نیز مزارع تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به اینکه شاهدیه در مسیر دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته و این دشت از آلودگی هوا به شدت رنج می‌برد، شاهدیه با این حجم باغ، مزرعه و فضای سبز می‌تواند نوعی فیلتر برای این منطقه باشد.
شهردار شاهدیه با اشاره به اینکه‌ شاخص‌ترین موضوعی که معمولا در شهرداری‌ها سوال می‌شود، معمولا پروژه‌های عمرانی است،  در ارتباط با پروژه‌های عمرانی شاهدیه، گفت: شهرداری در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی را در زمینه‌های عمرانی انجام داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمده‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر شاهدیه بیان کرد: زیرسازی آسفالت، پارک و فضای سبز، تملک و آزادسازی معابر و ... از مهم‌ترین طرح‌های در دست پیگیری شهرداری شاهدیه است اما از آنجا که شهرداری بودجه دولتی ندارد و باید درآمد خود را از عوارض کسب کند، با مشکلاتی در اجرای این پروژه‌ها مواجه هستیم.

شهردار شاهدیه، ورود سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری آنها در بخش‌های مختلف را یکی از راهکارهای تامین بودجه برای اجرای پروژه‌های شهرداری شاهدیه دانست و افزود: یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شد و با وجود مشکلات بسیار، در نهایت به خاطر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پروژه میدان میوه و تره‌بار شاهدیه بود.

وی با بیان اینکه برای حفظ باغات شاهدیه نیز در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی هستیم، عنوان کرد: هر فعالیتی حتی در حوزه کشاورزی باید توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین با توجه به وجود بحران آب، تغییر روند کار و نگاه نسل جدید به کشاورزی، مقرون به صرفه‌ نبودن فعالیت‌ در حوزه کشاورزی و پرزحمت بودن آن، حفظ باغات شاهدیه را با مشکل مواجه کرده است بنابراین باید از این ظرفیت به شیوه‌های دیگری استفاده شود.

شهردار شاهدیه تصریح کرد: بزرگترین پروژه‌ای که در شاهدیه با مشارکت شهرداری انجام شد، بحث میدان میوه و تره‌بار شاهدیه بود که الان رویکرد جدی به خود گرفته است.
ابوالحسنی افزود: چون سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این پروژه به صورت جدی وارد شده بود، این پروژه با وجود تمام مشکلات و سختی‌هایی که ایجاد شد، به بهره‌برداری رسید.
وی عنوان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری این نتیجه مثبت را که دیدیم، پیگیر این موضوع هستیم که سرمایه‌گذاری‌ها را گسترش دهیم که این یک نقطه تمایزی در استان به حساب می‌آید.
شهردار شاهدیه بیان کرد: یکی از بحث‌های ما در بخش کشاورزی این است که هر فعالیتی باید یک توجیه اقتصادی هم داشته باشد و فعالیت‌های کشاورزی با توجه به افزایش هزینه‌ها و بحران آبی که وجود دارد، به شکل قبل وجود ندارد.
ابوالحسنی با بیان این مطلب که مرغوبیت زمین هم عاملی برای این کاهش به حساب می‌آید، گفت: این موارد سبب شده که الان دیگر کسی به باغات خود به عنوان یک سرمایه نگاه نکند.
وی افزود: اگر بحث سرمایه‌گذاری در زمینه باغات ایجاد شود و مردم نسبت به ارزش اقتصادی آن واقف شوند، می‌توان جلوی نابودی باغات در شاهدیه را گرفت.
شهردار شاهدیه عنوان کرد: شهرداری در این زمینه دو پروژه خاص را مد نظر قرار داد که یک مورد در بافت باغی و یک مورد در بافت تاریخی باغی یزد انجام می‌شود.
ابوالحسنی افزود: یکی از ویژگی‌های شاهدیه این است که بافت تاریخی با بافت باغی تلفیق شده و هنوز باغاتی که در بافت تاریخی بودند، سرزنده و شاداب هستند.
وی تصریح کرد: شاهدیه یک بافت منحصر به فرد دارد و پستی‌ها و بلندی‌های آن، شاهدیه را نسبت به دیگر مناطق متمایز کرده است.
شهردار شاهدیه با تاکید بر اینکه در بعضی مناطق بافت باغی، عمق زمین حتی تا 10 متر نسبت به سطح معابر می‌رسد، ادامه داد: طبق گزارشی که از سازمان میراث فرهنگی دریافت کردیم، بافت تاریخی شاهدیه نزدیک به 400 هکتار است و متاسفانه روز به روز شاهد زوال آن هستیم و مهمترین عامل آن، خالی شدن آن از سکنه است.
شهردار شاهدیه گفت: در زمینه شهر شاهدیه چند تهدید داریم که مهمترین آن آلایندگی‌ها است که بخشی از این آلایندگی‌ها خارج و بخشی از آنها داخل شهر هستند.
ابوالحسنی با بیان این مطلب که این آلایندگی‌ها متاسفانه روی زندگی و کشاورزی مردم این منطقه تاثیر جدی گذاشته است، گفت: تخریب باغات و مهاجرت از مهمترین تهدیدهایی است که در شاهدیه وجود دارد.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مهاجرتی که به سمت شاهدیه در حال انجام است، خیلی با کیفیت نیست و این مهاجرت بی‌کیفیت برای شهر شاهدیه تاثیر منفی دارد.
شهردار شاهدیه خاطرنشان کرد: با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام دادیم، سعی داریم که نوع مهاجرت را هدفمند و کنترل کنیم که از بی‌کیفیت به با کیفیت تبدیل شود.
ابوالحسنی با اشاره به اینکه نداشتن آمارهای رسمی یکی از مشکلاتی است که در زمینه‌های مختلف وجود دارد، گفت: مهاجرت اتباع بیگانه موضوعی است که شاید در سرشماری‌ها مورد توجه قرار نگیرد.
وی افزود: بین دو تا چهارهزار نفر اتباع بیگانه در شاهدیه وجود دارد که البته تعداد اتباع مجاز بسیار کمتر از این مقدار است و شاید به 500 نفر هم نرسد.
شهردار شاهدیه در ارتباط با مهاجران غیر اتباع گفت: در این زمینه هم آمار دقیقی وجود ندارد اما با توجه به ارزان بودن زمین و خدمات در شهر شاهدیه، زمینه افزایش این مهاجرت را فراهم کرده است.
ابوالحسنی تامین آب باغات را یکی از مشکلات شاهدیه دانست و گفت: متاسفانه در این زمینه جای خالی جهاد کشاورزی به صورت خیلی محسوس در شاهدیه احساس می‌شود و اگر برنامه‌ریزی مناسبی انجام نشود، در آینده با مشکل مواجه می‌شویم.
وی در ارتباط با عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده صنایع آلاینده، گفت: عوارض خاصی دریافت نمی‌کنیم و نسبت به آلودگی که ایجاد می‌کنند، این مالیات تقریبا صفر است.
شهردار شاهدیه با اشاره به اینکه شهر شاهدیه تقریبا یک هفتم شهر یزد وسعت دارد، گفت: این وسعت در حالی است که درآمدهای شهر شاهدیه نسبت به شهر یزد بسیار پایین‌تر است و در سال تقریبا 40 تا 50 میلیارد ریال درآمد داریم.
ابوالحسنی بیان کرد: شهرداری شاهدیه نزدیک به 570 میلیارد ریال پروژه نیمه تمام دارد که با بودجه نزدیک به 50 میلیارد ریال، پایان یافتن این پروژه‌ها زمان‌بر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از انتظارات مردم از شهرداری‌ها، بهسازی راه‌ها است، تصریح کرد: در سال 93 تقریبا 57 هزار و 594 متر مربع آسفالت انجام دادیم که نزدیک به سال قبل آن 60 درصد رشد داشته‌ایم.
شهردار شاهدیه بیان کرد: حفظ فضای سبز موجود نسبت به ایجاد فضای سبز جدید اولویت دارد و در زمینه حفظ فضای سبز موجود هم الان با مشکل مواجه هستیم.
ابوالحسنی تصریح کرد: درخواست ما از شرکت آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل آب منطقه‌ای استان این است که از پساب، مقدار قابل توجهی را به شهرداری‌ها بدهند که بیش از هرچیزی می‌تواند در رفع معضل کم‌آبی فضای سبز تاثیر داشته باشد.
شهردار شاهدیه با اشاره به اینکه نزدیک به 30 لیتر در ثانیه از پساب به شهرداری‌ها اختصاص پیدا کرده، گفت: این میزان در حالی اختصاص یافته که طبق برنامه چشم‌انداز، باید به 1000 لیتر در ثانیه برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار