تفاوت در منابع تفاوت اصلی میان افسران جنگ سخت و نرم است

افسران جنگ نرم نباید احساسی عمل کنند یعنی هیجانی عمل کردن نتیجه نمی دهد بلکه ابزاری برای طرف مقابل برای سو استفاده ، می شود .
کد خبر: ۸۵۵۰۸۷۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

سید منصور ساداتی نژاد، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس(مصلی اراک) در گفتوگو با خبرنگار بسیج در تعریف جنگ سخت و نرم گفت:  مبنای قدرت سخت یا جنگ سخت بر اجبار و مبنای قدرت نرم بر اقناع است.

وی، در تعریف جنگ سخت بیان کرد:  تعاریف مختلفی از جنگ سخت وجود دارد ولی سادهترین تعریف از میان همه تعاریف این است که جنگ سخت همان درگیری فیزیکی با ابزار و سلاح بین دو یا چند نفر و یا گروه و یا کشور میباشد که امکان دارد یکی از آنها برحق بوده و یا اینکه هیچکدام برحق نباشند و معمولا در جنگ سخت طرف قویتر (از لحاظ سلاح و نیرو) پیروز میدان میشود.             

ساداتی نژاد، اضافه کرد:  نوع سخت جنگ  دو طرف درگير از انواع ابزار جنگي به صورت فيزيكي عليه یکديگر استفاده ميكنند و هر طرف سعي دارد بيشترين خسارت را به  طرف مقابل وارد كند  .

وی با بیان اینکه جنگ سخت متکی بر قدرت سخت نظامی و امنیتی است افزود: در رابطه با جنگ نرم نیز تعاریف مختلفی وجود دارد ولی ساده ترین تعریف از میان همه تعاریف این است که جنگ نرم همان درگیری غیر فیزیکی با ابزار و وسایل رسانهای و فرهنگی بین دو یا چند نفر، گروه و یا کشور میباشد که معمولا در جنگ نرم طرف قوی تراز لحاظ بنیادهای معنوی ، فکری و اجتماعی پیروز میدان میشود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس تصریح کرد: جنگ نرم را ميتوان هرگونه اقدام نرم، رواني و تبليغات رسانهاي كه جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگيري و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شكست وا ميدارد.

ساداتی نژاد، اضافه کرد: جنگ رواني، جنگ سفيد، جنگ رسانهاي، عمليات رواني، براندازي نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملي و... ازاشكال جنگ نرم است .

وی گفت : به عبارت دیگر جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسياري در علوم سياسي و نظامي است که در علوم نظامي از واژههايي مانند جنگ رواني ياعمليات رواني استفاده ميشود و در علوم سياسي ميتوان به واژههايي چون براندازي نرم، تهديد نرم، انقلاب مخملين و اخيراً به واژه انقلاب رنگين اشاره كرد.


ساداتی نژاد، در تشریح ابعاد و ویژگیهای جنگ نرم و سخت اظهار کرد  :قلمرو جنگ نرم فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی و ابزار آن رسانهها ست که بصورت پنهان، تدریجی و آرام و برای همگان ملموس نمیباشد و معمولاً در آن عکس العمل مردم فوری نیست و پیامد و خسارت آن نیز غیر قابل جبران بوده  و یا مدتها ی زیادی طول میکشد.

وی، گفت: در جنگ نرم هدف دشمن منافقانه است و این جنگ معمولاً در بسترهای قانونی صورت میگیرد و  تلفات آن مترود و منفور و بدون سر و صداست و تسلیم ناخودآگاه مردم، پیچیدگی،  فتنه آمیز بودن، ریشهای و عمیق بودن، پرشمول و فراگیر  و غلبه بعد فرهنگی آن بر سایر ابعاد از دیگر ویژگیهای این جنگ محسوب میشود

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس با اشاره به ابعاد و ویژگی جنگ سخت اضافه کرد: قلمرو این جنگ نیز نظامی و ابزار آن سلاح است و برای همگان ملموس بوده و شیوه آن زور واجبار و کوتا مدت میباشد و در واقع عکس العمل مردم در جنگ سخت بر خلاف جنگ نرم فوری بوده و پیامد وخسارت آن قابل جبران است.

ساداتی نژاد، شرح داد: هدف دشمن در جنگ سخت مشخص و آشکار است وغیر قانونی و تلفات آن مقدس است و به نوعی جنگ سخت پر سر و صدا و باعث مقاومت  و خود باوری مردم میشود.

وی در ادامه سخنان خویش با اشاره به  بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرماندهان افسران جنگ نرم هستند برخی از ویژگیهای افسران جنگ نرم و سخت را بر اساس فرموده رهبری تشریح کرد و گفت: مقام معظم رهبری ویژگی افسران جنگ نرم را اینگونه تعریف کردهاند که  در کنار تحصیل علم و دانش، از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهلبیت(ع) بهره ببرید؛ چرا که شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصهی جنگ نرم بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالکاشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید.

ساداتی نژاد، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خویش خدا محوري، ولايتمداري، انقلابي بودن، مردمي بودن، تقويت ايمان و بنيه معنوي، رعايت تقوي، آمر به معروف و ناهي از منکر بودن، اخلاص، راز و نياز با خدا و شب زنده داري - خودسازي و تهذيب نفس و... را از ویژگیهای افسران جنگ نرم برشمردهاند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس در پاسخ به این سوال که افسران جنگ سخت با افسران جنگ نرم چه تفاوتی دارند؟ ادامه داد: تفاوت در منابع اصلی ترین تفاوت میان افسران جنگ سخت و جنگ نرم است؛ چرا که جنگ سخت مبتنی بر نیروی نظامی و قدرت اقتصادی است در حالیکه جنگ نرم بر پایه توانایی تاثیرگذاری بر افکار و اندیشهها شکل میگیرد؛ البته باید در نظر داشت که در برخی از مواقع در جنگ نرم از ابزارهای جنگ سخت و نیمه سخت استفاده میشود.

وی، تفاوت در دوام و پایداری را دومین تفاوت افسران جنگ سخت و نرم دانست و گفت: درباره این موضوع باید گفت که پایداری موفقیت جنگ سخت به دوام زور بستگی دارد؛ اما در مورد جنگ نرم موضوع به شکل دیگری است، یعنی تا زمانی که تفکر تحمیل شده در کشور هدف از نوعی مشروعیت برخوردار باشد موفقیت جنگ نرم پایداری خود را از دست نمی دهد.


ساداتی نژاد، افزود: تفاوت در شیوه و ابزار سومین تفاوت افسران جنگ سخت و نرم به شمار میرود چرا که  جنگ سخت مبتنی بر زور است اما در جنگ نرم از شیوههایی نظیر اقناع استفاده میشود.
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس در ادامه، تفاوت در اهداف، تفاوت در قابلیت مشاهده، تفاوت در تاثیر بر افکار عمومی، تفاوت در زمان اجرا و تفاوت در تلفات، تفاوت در ظاهر دشمن، تفاوت در طبقه بندی اطلاعات، تفاوت در اعمال اقتدار و... را از دیگر تفاوتهای میان افسران جنگ نرم و سخت عنوان کرد.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج بیتالمقدس با اشاره به نقش فرماندهان در مقابله با جنگ نرم اظهار کرد: در اين بين اساتید دانشگاهها به عنوان تربيتكننده دانشجويان و كساني كه فرماندهان جنگ نرم به شمار ميروند نقش مهمي در جامعه ايفا ميكنند و ارتباط مداوم دانشجويان با اساتید در طول مدت تحصيل باعث تأثيرگذاري بر شخصيت و روحيات قشر عموماً جوان دانشجو كه قشرفعال و پوياي جامعه را تشكيل ميدهند خواهد شد و اساتید در واقع انتقالدهنده دانش در كلاسهاي درس هستند و اين انتقال دانش در مرحله اول تغيير در بصيرت و بينش افكار مخاطب را ايجاد میکند و بر اين اساس بسيج اساتيد به عنوان قشري از اعضاي بسيج مستضعفين با تحت پوشش قرار دادن فعاليت اساتید دانشگاهبر آن است تا قشر دانشجو را در مسير آرمانهاي نظام اسلامي به پيش برد و با پيشتازي در عرصههاي علمي، جنگ نرم دشمنان را نيز خنثي سازد

ارسال نظرات