خبرهای داغ:
وی گفت: از کار خوب سازمان بسیج هنرمندان سپاسگذاری می کنم که در زمان حیات هنرمندان و شعرا این کارقشنگ انجام می شود.
کد خبر: ۸۵۵۱۰۴۱
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس،" ترمه و ترنج" اولین فصل‌واره از جشنواره شعر بسیج هنرمندان فارس که بخشی از جشنواره دوسالانه شعر بسیج یا همان "رازستان" می باشد با تقدیر از شاعران برگزیده در موضوع شعر عارفانه و عاشقانه به پایان رسید. در این مراسم از استاد غلامعلی مهدیخانی (مجرد) پیر غزل سرای فارس تقدبر بعمل آمد. مهمان ویژه این مراسم سعید بیابانکی شاعر طنزپرداز کشور بود.

http://basijnews.ir/files/fa/news/1394/5/14/129624_552.jpg

دکتر غلامرضا کافی عضو هیئت علمی همین دانشگاه شیراز به عنوان سخنران ویژه این مراسم، بخش اعظم صحبت های خود را به موضوع شناور شدن زبان در ساحت عشق در محضر مولانا اختصاص داد.

http://basijnews.ir/files/fa/news/1394/5/14/129635_476.jpg

وی در بخشی از صحبت هایش گفت: گاهی زبان به اقتضای وضعیت و موقعیت از دلالت مستقیم به دلالت غیر مستقیم می رود، شناخته شده ترین جریان در این موضوع جریان استدلالی است، شاعر و نویسنده بصورت نماد منظور خود را می رساند که این همان شناور شدن زبان است. در مقام عشق هم این اتفاق در زبان می افتد حتی در زبان نثر؛ دکتر کافی در ادامه صحبت هایش به بررسی این موضوع در اشعار مولانا پرداخت.

"دکتر غلامرضا کافی" در سال 1347 در شهر بابک از توابع استان کرمان متولد شد. وی برای تحصیلات دانشگاهی به شیراز آمد و در همین شهر ساکن شد و تحصیلات خود را تا دکترا در رشته‌ی زبان و ادبیات فارس از دانشگاه شیراز ادامه داد و سپس عضو هیئت علمی همین دانشگاه شد.

از دکتر کافی تاکنون 15 جلد کتاب به چاپ رسیده است او در عرصه شعر و نقد صاحب‌نظر است. از کتاب‌های شعر او می‌توان به "بهار در برهوت"، "سمفونی‌های خاردار"، "ترانک‌ها"، "همین زنجره تا صبح" و ... اشاره کرد و از آثار نقد و پژوهشی وی می‌توان به "شرح منظومه‌ی ظهر (نقد و تحلیل شعرهای عاشورایی از آغاز تا امروز)"، "دستی بر آتش (شناخت نامه‌ی شعر جنگ)" و "شناخت ادبیات انقلاب اسلامی" اشاره کرد.

در این مراسم از استاد غلامعلی مهدیخانی (مجرد) پیر غزل سرای فارس تقدیر بعمل آمد. استاد غلامعلی مهدیخانی (مجرد) در حاشیه این مراسم به خبرنگار تنویر گفت: از کار خوب سازمان بسیج هنرمندان سپاسگذاری می کنم که در زمان حیات هنرمندان و شعرا این کارقشنگ انجام می شود، می شد یک سال یا دو سال دیگر زمانی که بنده در قید حیات نباشم این کار انجام بشود که البته زیبا نبود؛ امیدوارم کار خوب سازمان بسیج هنرمندان برای سایر سازمان های استان فارس الگو شود. تقدیر از این هنرمند پیشکسوت با حضور همسر و خانواده وی همراه بود.

http://basijnews.ir/files/fa/news/1394/5/14/129665_971.jpg

استاد مهدیخانی در دیدار شاعران با رهبر انقلاب که در سال 1392 برگزار شد به عنوان نماینده استان فارس شرکت نموده بود.


کار خوب بسیج هنرمندان برای سازمان های استان فارس الگو شود

در این دیدار وقتی نوبت شعرخوانی غلامعلی مهدی‌خانی (با تخلص مجرد) از شیراز شد، گفت: دو غزل دارم؛ یکی درباره‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و یکی عاشقانه، کدام را بخوانم؟ آقا گفتند: «عاشقانه بخوان.» و او خواند:

به باغِمان دم اردیبهشت جان بدهد

اگر خزان به درختانمان امان بدهد


http://basijnews.ir/files/fa/news/1394/5/14/129645_638.jpg
در پایان این مراسم هیئت داوران نتایج بررسی آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره رازستان و داوری در دو مرحله مقدماتی و نهایی را اعلام نمود: 

 در بخش عارفانه:

مقام اول- هیئت داوران در این بخش هیچ کدام ازآثار دریافتی را حائز مقام برتر ندانست.

مقام دوم- لیلا فکور ازشیراز / مقام سوم- پریوش عصفوری از شیراز

هیئت داوران در این بخش اثر منصور عرفان‌پور و فرحناز حمزه را به عنوان نفرات قابل تقدیر اول و دوم معرفی نمود.

http://basijnews.ir/files/fa/news/1394/5/14/129648_102.jpg


در بخش عاشقانه:

مقام اول- علی ایزدی از استهبان/ مقام دوم- عبدالحسین انصاری نژاد از نورآباد/ مقام سوم- طیبه نیکو از شیراز

هیئت داوران در این بخش اثر اعظم قلندری وسجاد حیدری از کازرون رابه عنوان نفرات قابل تقدیر اول ودوم و همچنین از فاطمه زمانی از شیراز را به عنوان نفرقابل تقدیر سوم معرفی نمود.
 
هفتمین جشنواره شعر بسیج هنرمندان فارس با عنوان " رازستان " در 4 فصل برگزار می گردد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها