خبرهای داغ:

فرهنگ پهلوانی؛ رسمی کهن در سرزمین پارس

فرهنگ پهلوانی از جمله فرهنگ های غنی و ریشه دار است که تمامی جوامع سعی در نهادینه کردن آن به منظور رسیدن به قله های انسانیت و شرافت را دارند، فرهنگی که بیش از همه ملل در میان مردم سرزمین پارس به چشم می خورد.
کد خبر: ۸۵۵۱۰۶۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای فرصت خوبی برای پرداختن به موضوعی است که ارزش های بسیاری را در خود نهادینه کرده و خیلی ها این فرهنگ را برای خود افتخار می دانند.
فرهنگ پهلوانی یعنی داشتن خوی و مرام انسانیت، جوانمردی و گذشت و ایثار، فرهنگی که نشات گرفته از اخلاق و سیره مولای متقیان حضرت امیرمومنان علی (ع) است.
پهلوانی، فرهنگی بزرگ، شگرف و جهان شمول است که ملت ها بدان افتخار کرده و سعی در تغییر بسیاری از فرهنگ ها به سمت آن را دارند.
صحبت از پهلوانی، صحبت از اخلاق، گذشت، ایثار، مرام و معرفتی است که هرکس صاحبش باشد در میان مردم عزیز و محترم شمرده می شود.
پهلوانی به داشتن سینه ای فراخ، بازویی ستبر و مدال های رنگین قهرمانی نیست، پهلوانی فرهنگی است در خوی و سرشت آدمی و فرهنگ گرفتن دست فتاده و ناتوان است.
و امروز پارسیان این سرزمین میراث دار پهلوانان نامی نظیر جهان پهلوان تختی، پوریای ولی، مصطفی طوسی، عباس زندی، احمد وفادار، علیرضا سلیمانی، حسین گلزار و ... هستند، پهلوانانی که فرهنگشان امروز زینت بخش این سرزمین تاریخی است.

** فرهنگ پهلوانی از سده هشتم هجری به ایران راه یافت

دکتر محمدرضا بصیرت یکی از کارشناسان فرهنگی استان کرمانشاه گفت: فرهنگ پهلوانی یکی از فرهنگ های منحصر بفردی است که تقریبا از سده هشتم هجری و همزمان با ظهور پوریای ولی به ایران راه یافته است.
وی ادامه داد: پهلوانی فرهنگی غنی، کهن و تاریخی است که از پهلوانان نامی این دیار که در جوانمردی شهره بوده اند به یادگار مانده است.
بصیرت خاطرنشان کرد: فرهنگ پهلوانی نشات گرفته از راه و رسم و سلوک قهرمانان ملی این سرزمین است که هرگز حاضر نشدند روحیه گذشت و فداکاری را فدای مقام های قهرمانی کنند، روحیه ای که با مذاق مردم ایران سازگار بود و این چنین شد که فرهنگ پهلوانی شکل گرفت.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بدون شک فرهنگ پهلوانی از غنی ترین فرهنگ های موجود در دنیاست که همه ملل و جوامع آن را محترم شمرده و حتی سعی دارند بسیاری از فرهنگ را مطابق همین فرهنگ پهلوانی تغییر دهند.
وی گفت: این فرهنگ هرگز کهنه نمی شود بلکه هرچه جلوتر می رویم اقبال عمومی نسبت به آن افزایش یافته و طرفداران بیشتری پیدا می کند.
بصیرت گفت: نمونه روشن آن ورزشکاران هستند، آن هایی که مرام و اخلاق و پهلوانی دارند در نزد مردم بسیار محبوبتر از قهرمانانی هستند که مدال های قهرمانی زیادی کسب کرده اما از اخلاق بهره ای ندارند.
وی در پایان اظهار کرد: داشتن فرهنگ پهلوانی مختص به قشر و گروهی خاص نیست بلکه تمامی افراد جامعه می توانند از آن بهره مند باشند.

** کرمانشاه مهد ورزش های باستانی و پهلوانی است

رییس هیات ورزش های باستانی و زورخانه ای استان کرمانشاه نیز از این دیار به عنوان یکی از مهدهای ورزش باستانی و پهلوانی یاد کرد و گفت: نام کرمانشاه با پهلوانانی نظیر حسین گلزار و علی جاویدان و ... گره خورده است.
محمد خوش اندام گفت: پهلوانی صفتی است که در مردم کرمانشاه وجود دارد و امروزه در تمام کشور مردم این دیار را با همین واژه و فرهنگ کهن می شناسند.
وی افزود: فرهنگ پهلوانی فرهنگی ماندگار و محبوب است که ورزشکاران باید سعی کنند با بهره گیری از این فرهنگ غنی محبوبیت را برای خود به ارمغان آورند.
خوش اندام تاکید کرد: محوبیت بر اثر داشتن خوی و خلق پهلوانی بسیار بهتر و بیشتر محبوبیت بر اثر قهرمانی اثرگذار و ماندگار است و همین موضوع می طلبد تا ورزشکاران ما راه گذشتگان را ادامه داده و به دنبال تقویت این فرهنگ باشند.
رییس هیات ورزش های باستانی و زورخانه ای کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای عصر امروز (دوشنبه) همایش یک هزار نفری باستانی کاران در در استادیوم آزادی کرمانشاه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در این همایش، باستانی کاران زورخانه های سراسر استان به ارائه هنرهای زیبا و اصیل ورزش زورخانه ای می پردازند، تجلیل از 6 ورزشکار مروج ورزش پهلوانی در رشته های مختلف را از جمله سایر برنامه های در نظر گرفته شده عنوان کرد.
خوش اندام در پایان اجرای کشتی پهلوانی میان برادران محبی و همچنین نمایش ورزش زوران که به ثبت ملی نیز رسیده است را از دیگر برنامه های همایش بزرگ یک هزار نفری باستانی کاران و ورزش زورخانه ای عنوان کرد.
در تقویم کشور، 12 مرداد به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای نامگذاری شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار