با نادیده گرفتن پرونده آلودگی نفتی

دادگاه آمریکا: اکوادور به شرکت «شورون» خسارت بپردازد

دادگاه آمریکا پس از نادیده گرفتن پرونده آلودگی نفتی شرکت «شورون» در جنگل‌های آمازون اعلام کرد اکوادور باید به عنوان خسارت، مبلغ هنگفتی به این شرکت بپردازد.
کد خبر: ۸۵۵۱۳۲۵
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، یکی از دادگاه‌های آمریکا ضمن نادیده گرفتن صدماتی که شرکت «شورون» به جنگل‌های آمازون در آمریکای جنوبی وارد آورده، اعلام کرد که اکوادور باید مبلغ 96 میلیون دلار به شرکت نفتی و بین الملی «شورون» خسارت دهد.

دادگاه تجدید نظر واشنگتن (پایتخت آمریکا) در راستای استدلال حکم پرداخت خسارت توسط اکوادور، به قراردادی استناد می‌کند که دو کشور آمریکا و اکوادور در سال 1997 امضا کردند.
طبق گزارش‌های دریافتی قرارداد مذکور، پیمان سرمایه‌گذاری دوجانبه‌ایست که پیش‌نویس آن در شهر «لاهه» (شهری در هلند) نوشته شد و براساس آن آمریکا و اکوادور متعهد می‌شوند تا از سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی آمریکا در اکوادور حمایت کنند.  

در این بین دادگاه آمریکا ضمن رد اتهامات شرکت «شورون»، این شرکت را از پرداخت خسارت 500 میلیارد دلاری به اکوادور در ازای صدمات وارده به جنگل‌های آمازون از سال 1964 تا 1990 ادامه داشت، معاف کرد.   

این پرونده بیش از دو دهه است که لاینحل باقی مانده و به فعالیت‌های نفتی این شرکت در منطقه آمازون در سالهای 1972 تا 1990 مربوط می‌شود.

در فوریه 2011 (بهمن 1389) دادگاهی در اکوادور شرکت «شورون» را به جریمه 19 میلیارد دلاری محکوم کرد.

«شورون» می‌گوید که طی یک توافق پاکسازی به سال 1995 از مسئولیت این آسیب زیست محیطی تبرئه شده است.

«دیگو گارسیا» دادستان کل اکوادور روز گذشته ضمن رد حکم دادگاه تجدید نظر واشنگتن (پایتخت آمریکا) که با استناد به معاهده دو جانبه سال 1997 بین اکوادور و آمریکا، کشورش را ملزم به پرداخت 96 میلیون دلار به عنوان خسارت به شرکت نفتی «شورون» می‌کند را رد کرد.
 
دادستان کل اکوادور اظهار داشت که دادگاه تجدید نظر آمریکایی با صدور حکم پرداخت مبلغ هنگفتی به شرکت «شورون» که تاکنون صدمات زیست‌محیطی بسیاری به جنگل‌های آمازون وارد آورده، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شد.

وی ضمن رد ادعای دادگاه آمریکا اذعان داشت که معاهده سرمایه‌گذاری دوجانبه بین دو کشور آمریکا و اکوادور در سال 1997 به مرحله اجرا درآمد درحالی‌که در سال 1992 مدت سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی در اکوادور به پایان رسیده بود؛ بنابراین امکان عطف به ماسبق وجود ندارد.

دادستان کل اکوادور در این رابطه اعلام کرد که در راستای احقاق حقوق مردم اکوادور از هیچ کاری دریغ نکرده و حتی در صورت لزوم در مقابل سازمان‌های بین المللی نیز خواهد ایستاد.

شرکت «شورون» در سال 2001 میلادی یک شرکت نفتی آمریکایی موسوم به «تگزاکو» را خریداری کرد. این شرکت در سال‌های 1964 تا 1990 در «آگوریکو» فعال بود. «شورون» مدعی است که هرگز به طور مستقیم در اکوادور فعالیت نکرده و پرونده آلودگی محیط زیست را از شرکت «تگزاکو» به ارث برده است.

«شورون» هنوز جریمه 19 میلیارد دلاری مرتبط با این پرونده را پرداخت نکرده است.

رییس جمهور اکوادور تحریم بین‌المللی شرکت نفتی «شورون» آمریکا را به خاطر آلوده کردن منطقه آمازون خواستار شد.

«رافائل کوره‌آ» رییس جمهور اکوادور در آغاز یک کمپین برای مبارزه با آلودگی نفتی ایجاد شده در آمازون که گفته می‌شود توسط شرکت‌های نفتی آمریکایی ایجاد شده گفت: این یکی از بزرگترین بحران‌های زیست محیطی در جهان است.

وی افزود: راهکاری که ما برای مبارزه با «شورون» به کار خواهیم گرفت درخواست برای اتحاد مردم جهان برای عدم خرید محصولات این شرکت است.

اکوادور امیدوار است که ستاره‌های موسیقی و سینما و همچنین فعالان معروف محیط زیست از منطقه آمازون بازدید کرده و از این کمپین حمایت کنند.

رییس جمهور اکوادور کمپین مبارزه با آلودگی محیط زیست را در شهر «آگوریکو» واقع در آمازون آغاز کرد.

شرکت «شورون» با صدور بیانیه‌ای «کوره‌آ» را به ارائه اخبار نادرست و منحرف‌کننده درباره تاریخچه این میادین نفتی در اکوادور و عامل آلودگی‌های محیطی زیستی در این کشور متهم کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار