ویژه روز خبرنگار(3)/ خبرنگار سرویس حماسه خبرگزاری تسنیم

زندگی شهدا باید الگوی کار خبرنگاران باشد

خبرنگار سرویس حماسه خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه باید الگوی کاری خود را حتی در عرصه خبری، زندگی شهدا و دغدغه‌های آنان قرار دهیم، گفت: کار در حوزه ایثار و مقاومت باید به لحاظ اخلاقی الگوی سایر حوزه های خبری باشد.
کد خبر: ۸۵۵۱۴۸۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،"نجمه السادات مولایی" با اشاره به اهمیت موضوع دفاع مقدس برای خبرنگاران این حوزه اظهار داشت: قطعا در درجه اول دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه دفاع مقدس می‌بایست برای ما خبرنگاران راه مشخصی را ترسیم کند. مسائلی که ایشان به عنوان مقام اول کشور نه تنها در دایره جمهوری اسلامی بلکه در کل منطقه و نسبت به مسلمانان کل جهان می‌سنجند، فراگیر هستند و موضوعات مهمی را در میان مردم در نظر دارد. دغدغه های ایشان می‌بایست در اولویت قرار بگیرد. امام خامنه‌ای فرموده بودند که چند موضوع می‌تواند در این حوزه در معنویت مردم تاثیرگذار باشد، یکی موضوع تدفین و تشییع شهدا و دیگری مسئله اردوهای راهیان نور است.
 
وی ادامه داد: ما حتی اگر به عنوان یک خبرنگار معمولی هم گشتی در سوژه ها و موضوعات مختلف مرتبط با بحث دفاع مقدس هم بزنیم؛ به خوبی متوجه می‌شویم که این دو موضوع ضمن به روز بودن، به علت فراگیری در میان مردم از درجه اهمیت بسیاری نیز برخوردار است.
 
این خبرنگار سرویس حماسه خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه راهیان نور در امتداد دفاع مقدس قرار دارد، افزود: راهیان نور یعنی موضوعی که چند سالیست فراتر از چند یادمان در جنوب کشور و در استان خوزستان را فراگرفته. به استان های غربی، شمال غربی و مناطق دریایی خلیج فارس هم رسیده است و آوای آن جهانی شده است؛ تا جایی که پای زائران خارجی از اقصی نقاط دنیا را هم به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس باز کرده است. حتی قومیت و دین هم دیگر در آن تاثیرگذار نیست و کاروان های فعالی از اهل سنت و ارامنه تهران هم در آن شرکت دارند. این‌ها همه از حماسه ای خبر می‌دهد که سال به سال دامنه آن گسترده تر و شاید حساس تر می‌شود و اتفاقات دفاع مقدس ما که به همه دنیا مخابره می‌شود. حالا اگر خبرنگار از اتفاقات وسیعی که در این حوزه هر ساله روی می‌دهد عقب بماند، برای رسالت سنگین رسانه قابل جبران نیست.
 
مولایی ادامه داد: موضوع تشییع و تدفین شهدا، موضوعی که نه تنها به هشت سال جنگ محدود نشد بلکه حالا حتی بعد از گذشت سه دهه از وقایع مختلف جنگ هنوز هم ادامه دارد. تفحص پیکر شهدا و مراسم تشییع و تدفین شهدایی که در این جریان ها پیدا شده و به زادگاهشان باز می‌گردند؛ یا استخوان شهدایی که شناسایی نمی‌شوند و با عنوان شهید گمنام به خاک سپرده می‌شوند، هر از چندگاهی عطر شهادت را در شهری پراکنده می‌کنند. بیشترین شرکت کننده این مراسم های باشکوه تشییع شهدای گمنام کسانی هستند که حتی موقع شهادت آن‌ها هنوز متولد نشده بودند. نو شدن این حماسه ها و روایات شهادت رزمندگان خود روحیه ایثار و شهادت را در جامعه تجدید می کند. ضمن اینکه باعث می شود همه عملیاتهای هشت سال دفاع مقدس، پیروزی‌ها، عدم الفتح‌ها و اتفاقات این دوران مرور شود.
 
خبرنگار سرویس حماسه خبرگزاری تسنیم خاطر نشان کرد: در موضوع تشییع شهدا، بحث فقط به شهدای جنگ تحمیلی هم محدود نمی‌شود. بلکه تشییع پیکر مطهر شهدای مدافع حرم و جانبازانی که سالها با مجروحیت های خود می سازند و بعد متاسفانه در سکوت و غربت خبری به شهادت می‌رسند هم این روزها روزگار پرماجرایی دارد.
 
مولایی افزود: نگاه به همین دو حوزه نشان می‌دهد که چقدر کار برای یک خبرنگار حوزه حماسه و دفاع مقدس زیاد و این رسالت سنگین است. علاوه بر این دو موضوع، مسائل دیگری نیز در حوزه ایثار و شهادت تعریف می‌شود که رسانه می‌تواند در آن نقش موثر و تعیین کننده ای داشته باشد. مثل حماسه هایی که این روزها در سوریه، عراق، غزه و یمن شکل می‌گیرد و شهدای مظلوم و مسلمان این کشورها، مثل مشکلات مختلف جانبازانی مثل جانبازان اعصاب و روان که به طور کلی کمتر رسانه ای شده‌اند و یا مثل پرداختن به شهدایی که کمتر در فضای رسانه ای از آن‌ها سخن گفته می شود و کارهای ارزنده‌ای انجام داده‌اند مثل شهدای مبارزه با فتنه 88، شهدای ترور، شهدای تفحص، شهدای عرفه، شهدای اقتدار و...و امروز رسانه‌ها باید به این موضوعات مهم توجه کنند.
 
وی با بیان اینکه کارهای نور و خلاقیت در ارائه محتوا به مردم توسط یک خبرنگار صورت بگیرد، گفت: تازه این ها فقط بحث محتواییست. کارهای نو و جدید و خلاقیت در ارائه محتوا به مردم هم می‌بایست در اولویت کار خبری  قرار بگیرد. رسالت یک خبرنگار نباید فراموش شود. خبرنگار باید بتواند با یک نگاه جامع موضوع مورد ارائه خود را ارزشیابی کند و با یک قالب حرفه‌ای آن را بنویسد. کار غیر حرفه‌ای ارزش محتوا را بسیار کم می‌کند. تا جایی که بد سلیقگی در نوع نگارش خبر، می‌تواند موضوع مورد بررسی در متن را زیر سوال ببرد. متاسفانه این نگاه غیر حرفه‌ای به سوژه‌ها، آفت امروز کار خبری بعضی خبرنگاران شده است. به همین دلیل؛ نگاه حرفه‌ای به آنچه مورد نیاز یک خبرنگار است در رسیدن به هدفش برای نوشتن یگ گزارش یا تنظیم یک مصاحبه بسیار موثر است.
 
مولایی اضافه کرد: در ایامی که به اسم شهید والامقام عرصه خبر، «محمود صارمی»، روز خبرنگار نام گرفته است و این پیش از هرچیز به ما یادآوری می‌کند که باید الگوی کاری خود را حتی در عرصه خبری، زندگی شهدا و دغدغه‌های آنان قرار دهیم، توصیه دوستانه‌ای به همکارانم در تمام رسانه‌هایی که دغدغه مند کار در حوزه مقاومت هستند، دارم. آن هم دوری کردن از فضای رقابت‌های ناسالم و غیرمنصفانه است. موضوعی که متاسفانه می‌تواند یک خبرنگار را دچار حاشیه‌های مختلف کند و انرژی او را که باید صرف تمرکز بر موضوعات روز کند، تلف کرده و انگیزه او را از بین ببرد.
 
وی در پایان افزود: کار در حوزه ایثار و مقاومت باید به لحاظ اخلاقی الگوی سایر حوزه های خبری باشد و به طبع آن خبرنگارانی هم که در این عرصه قلم فرسایی می‌کنند باید سعی کنند اخلاق مند تر از سایر خبرنگاران فعالیت کنند. ان شاالله به یاری خدا و به مدد شهدا، در روزها و ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد پیشرفت کار رسانه اسلامی، خبرنگاران و تحول قابل توجهی در حوزه خبری ایثار و شهادت باشیم.
 منبع کوله بار
انتهای پیام/ق
ارسال نظرات
آخرین اخبار