ویژه روز خبرنگار(6)/سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا عنوان کرد:
سردبیر سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری ایسنا گفت:دفاع‌مقدس به عنوان برگ زرینی از تاریخ معاصر کشورمان باید با توجه به مقتضیات زمان به نسل جدید شناسانده شود.
کد خبر: ۸۵۵۱۷۳۱
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج ،ناصر ملایی گفت: متأسفانه فرهنگ دفاع‌مقدس به دلیل برخی کم‌کاری‌ها با آسیب‌هایی روبر است که بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به آن در درازمدت ما را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.یکی از این آسیب‌ها ممکن است به دلیل بی‌توجهی به ذائقه جوانانی باشد که پس از پایان جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند.
 
وی به نقش رسانه‌ها در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ دفاع‌مقدس اشاره کرد و گفت:هر موضوعی که قابلیت خبری شدن دارد باید به آن پرداخته شود و در این میان دفاع‌مقدس هم که کسی در تأثیر آن بر آرامش امروز کشورمان شکی ندارد نیازمند توجه بیش از پیش است.چیزی که متاسفانه کمتر در رسانه‌ها به چشم می‌خورد.باید مواظب باشیم که فرصت‌ها را از دست ندهیم.البته هر رسانه‌‌ای به فراخور امکانات سعی کرده است مطالبی در مورد دفاع‌مقدس منتشر کند ولی ای کاش فرصتی فراهم می‌شد همه رسانه‌ها فارغ از سلایق مختلف، ستون و یا صفحه‌ای ثابت با موضوع دفاع مقدس داشته باشند.
 
ملایی تحقق این کار را در گرو همکاری نهادهای حمایت‌کننده رسانه‌ها دانست و افزود:پیشنهاد می‌کنم در کمک به رسانه‌ها درصدی از معیارهای کمک به پرداختن به فرهنگ دفاع‌مقدس اختصاص یابد.
 
وی در ادامه به کمبود خبرنگار در حوزه اخبار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:متاسفانه این حوزه از نظر تعدد خبرنگار با کمبود جدی مواجه است.در صحبتی که با برخی خبرنگاران داشتم برداشت‌شان این بود خبرهای حوزه دفاع مقدس دیگر کاربرد خاصی ندارند و به گذشته مربوط می‌شوند این در حالی است که اگر بنا را بر این قرار دهیم باید گفت پس نباید به آثار تاریخی هم توجه کنیم.  این در حالی است که اگر مثلا بخشی از دیوار یک اثر تاریخی آسیب ببیند تا چند روز شاهد انتشار بیانیه و اظهار تاسف در این باره هستیم که البته واکنش‌ خوبی است و باید نگران آثار تاریخی هم باشیم.اما آیا براستی اگر طی هشت سال جنگ از کشورمان دفاع نمی‌شد آیا نشانه‌‌ای از همین آثار تاریخی را در کشور داشتیم؟
 
ملایی همچنین از مدیران عامل رسانه‌ها درخواست کرد توجه بیشتری به حوزه خبری دفاع مقدس داشته باشند.
 
وی همچنین خواستار ارتباط تنگاتنگ خبرنگاران و دبیران اخبار دفاع‌مقدس رسانه‌ها با همدیگر شد و افزود:تشکیل تشکل‌‌های غیردولتی با موضوع دفاع مقدس می‌تواند نقش پررنگی در پربار شدن مطالب دفاع‌مقدس رسانه‌ها باشد.برگزاری نشست‌ها تخصصی با موضوعات مشخص هم در پیشبرد کار در حوزه دفاع مقدس غیرقابل انکار است که کمتر شاهد آن هستیم.
 
 
ملایی در بخش دیگر این گفت‌و‌گو به اردوهای راهیان نور اشاره کرد و گفت:این عملیات بزرگ فرهنگی شاید یکی از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارهای آشنا کردن جوانان و نوجوانان با فرهنگ دفاع‌مقدس باشد.مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس خلاصه‌ای از وقایع جنگ تحمیلی را به مخاطب منتقل می‌کند. بنابراین معرفی کامل و درست مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس و یادمان‌ها یکی از وظایف مهم رسانه‌‌ها محسوب می‌شود.البته بخشی از این انتقال درست بر عهده راویان است که باید در نهایت امانت‌داری وقایع جنگ را آن طور که باید به نسل جوان امروز منتقل کنند.
 
ملایی اظهار کرد: دفاع مقدس به عنوان برگ زرینی از تاریخ کشورمان نباید در هیاهوی مسایل سیاسی و غیره کمترین صدمه‌ای ببیند. تک تک افراد جامعه در قبال این بخش از تاریخ کشور مسئولند و باید بدون هیچ بهانه‌ای آن را سینه به سینه و با ابزارهای لازم به آیندگان منتقل کنند. همانطور که ما در مورد عملکرد گذشتگان خود قضاوت می کنیم آیندگان هم در مورد ما قضاوت خواهند کرد
 
وی گفت: اجازه دهیم اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان با سلایق گوناگون در عرصه نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشتر از پیش فعالیت کنند و با زبان خود حرف بزنند و وظیفه مسوولان امر بها دادن به این نظرات و سلایق است. بهانه گرفتن بی‌مورد دردی از ما دوا نمی‌کند. بگذاریم هر قشری در چارچوب مشخص و تا جایی که به اصل دفاع مقدس صدمه نمی‌زند، فعالیت کند. قبول کنیم که دفاع مقدس زوایای پنهان زیادی دارد که باید با سود جستن از تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری و با پرداختن به آن‌ها تاریخ این دفاع پرحماسه را کامل کرد
 
 
ملایی یادآور شد: هشت سال جنگ تحمیلی تکه‌ای از تاریخ پرافتخار ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و باید حق امام(ره)، شهدا و ایثارگران دفاع مقدس بیش از این ادا شود. نه می‌توان آن را انکار کرد و نه می‌توان کم‌توجهی کرد،چون کم‌توجهی و یا بی‌توجهی به آن کمتر از خیانت به تاریخ نیست.
انتهای پیام/ق
 
ارسال نظرات