هشدار جدی مدیرکل استاندارد تهران؛
مدیرکل استاندارد استان تهران ضمن اعلام خبر شناسایی شش برند زعفران تقلبی در استان ، بر بیماری‌زا بودن این زعفران‌ها هشدار داد.
کد خبر: ۸۵۵۱۷۹۲
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از " اداره کل استاندارد استان تهران"، مسلم بیات با تأکید بر دقت در مصرف زعفران‌های استاندارد ، در تشریح این خبر گفت : با توجه به تقلبات گسترده در خصوص فراورده زعفران که مشمول استاندارد اجباری است ، بازرسی‌های جدی در این زمینه از بازار مولوی تهران انجام و منجر به کشف شش برند زعفران تقلبی و غیراستاندارد با نام‌های تجارتی ممتاز  مادر ، نمونه قائنات ، ایران زمین ، ممتاز یاقوت و کادوی خراسان ، بیلُند شد.

بیات با بیان اینکه حتی قسمت قابل توجهی از زعفران‌های تقلبی منشا گیاهی ندارند ، ادامه داد : این زعفران‌ها عموما در کشورهای اطراف و با مواد قندی نشاسته‌ای و بعضا توسط رنگ‌های مصنوعی صنعتی و غیرمجاز نظیر تارترازین با قدرت رنگدهی بالا و تاثیرات سرطانزایی ،تولید می‌شوند.

وی با اشاره بر اینکه این زعفران‌ها چند برابر قیمت تمام شده به فروش می‌رسند، گفت: این زعفران‌‌ها به صورت کاملا سنتتیک و با اختلاط محصول گیاهی اصلی با بافت مشابه تهیه می‌شوند.

این مقام مسوول با تاکید بر این نکته که زعفران‌های مذکور به دلیل بسته‌‌بندی در منازل و جعل نشان استاندارد ، به سختی قابل ردیابی هستند ، خاطرنشان کرد : بی‌شک تقلبات در فراورده زعفران بسیار بیشتر از آن است که ما تاکنون شناسایی کرده‌ایم ، لذا مصرف‌کنندگان حتما باید به داشتن کدریابی در این محصولات توجه و از مراکز خرید معتبر زعفران تهیه نمایند.

بیات در پایان برای حصول اطمینان از سلامت محصول و اعتبار پروانه کاربرد علامت استاندارد ، کد ده رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و کنترل نمایند.

ارسال نظرات