وزیر بهداشت:

سه درخواست ایران از بهداشت جهانی

وزیر بهداشت سه درخواست وزارت بهداشت ایران از سازمان بهداشت جهانی که پذیرفته شد را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۵۵۱۹۶۹
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی قبل مارگارت فونگ فوچان رئیس سازمان بهداشت جهانی پس از یک دهه به عنوان عالی‌ترین مدیر این سازمان جهانی به ایران سفر کرد و طی دیدار با وزیر بهداشت کشورمان در جریان فعالیت‌های طرح‌های بهداشتی، درمانی و علی الخصوص طرح تحول سلامت قرار گرفت که بسیار نیز از اجرای این طرح ملی در ایران ابراز رضایت داشت.

در این رابطه سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که در پایان دیدارتان با فوچان رئیس سازمان بهداشت جهانی چه درخواست و توافق‌های داشتید؟  عنوان کرد: ما یک رابطه مستندی در طول این سال‌ها در دولت‌های مختلف بین سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت شاهد بودیم که برآیندش خیلی مفید بوده است، هم در ارتقای دانش، هم در خدمات بهداشتی ایران؛ بنابراین این ارتباط ادامه پیدا می‌کند تا استفاده از راهنمایی‌های فنی آنان همچنان ادامه یابد.

وی ادامه داد: دو - سه درخواست از آنها داشتیم که یکی دیده بانی طرح تحول سلامت بود؛ آنها تجربه بین المللی دارند. نظامات سلامت مختلفی را رصد کرده و می‌کنند، بنابراین ما علاقمند هستیم که اگر اشتباه داریم ببینند و کمک کنند، حال چه در داخل و چه در خارج؛ این نگاه بین المللی خیلی می‌تواند کمک کند تا ما از همه دانش بشری امروز کمک بگیریم برای رفع کاستی‌ها؛ بنابراین تیمی از بهترین‌ها شامل هشت نفر را خانم فوچان مامور کرده بود که گزارش اولیه از فاز نخست در مورد طرح تحول سلامت را ارائه کردند و ما از آنها خواهش کردیم که هر 6 ماه یکبار این افراد را بفرستند تا ارزیابی مجدد کنند که رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز علاقمند بود. چون می‌خواهد طرح تحول سلامت را به عنوان الگوی منطقه ای معرفی کند. بنابراین علاقمند است پایداریش را هم ببیند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد‌: بنابراین از رئیس سازمان بهداشت جهانی، دو - سه چیز را خواستیم. یک مورد هم درباره بیوتروریزم بود، که بیمار‌ های نوترکیب هم جزو همین‌ها حساب می شود. به هر حال در منطقه آشوب زده ای که ما به نوعی در آن زندگی می‌کنیم حتماً در این جهت استفاده از دانش بشری و تجربه ای که سازمان بهداشت جهانی دارند کمک کننده خواهد بود. بیماری‌هایی مانند ساس، ابولا در همین حوزه تلقی می‌شود. تجهیز آزمایشگاه‌ها و آموزش افرادی که باید در این فضا تربیت شوند نخستین درخواست ما بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: دومین درخواست و توافق نیز این بود که جزیره کیش این استعداد را دارد که یکی از قطب‌های مهم آموزشی تلقی شود، به‌خصوص در منطقه ای که ما زندگی می‌کنیم؛ خودشان هم قبول دارند که سهم جوانان ایرانی خیلی بیشتر از این‌هاست. بسیاری از اقدامات آنها از مسیر برخی کشورهای عربی دارد انجام می‌شود، در حالیکه در طول این دو سه دهه گذشته برخی مسئولان این کشورها با مردم ما دشمنی داشتند، بنابراین از رئیس سازمان بهداشت جهانی چنین درخواستی داشتیم. قرار شد تا یک هیئتی را بفرستند و یک همایشی را در کیش برگزار کنند و تصمیم نهایی گرفته شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: در عین حال خواسته‌های دیگری هم بود که شاید مهم‌ترین آنها واکسن سازی و صادرات آن از ایران به خارج از کشور است؛  ساخت واکسن‌های جدید که سازمان بهداشت جهانی تجربه دارد و می‌تواند حلقه وصل ما با بعضی از کشورهایی که در این زمینه سرآمد هستند باشد که به ما کمک کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار