کارشناس اقتصاد

لغو تحریم تاثیری در قیمت مسکن ندارد/ نگاهی به آنالیز قیمت

یک کارشناس اقتصاد گفت: با توجه به خودکفایی در تولید مصالح ساختمانی و عدم نیاز به واردات آن، لغو تحریم‌ها تأثیری در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۵۵۲۱۹۸
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک کارشناس مسکن در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن بعد از لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: ناامنی اقتصادی می‌تواند باعث پایین آمدن قیمت مسکن شود، اما در شرایطی که امنیت اقتصادی وجود داشته باشد و امید به رونق اقتصادی ایجاد شود به سمت تبدیل سرمایه‌ها به یک سرمایه مولد و یا مسکن حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قیمت زمین در قیمت مسکن سهم بالایی دارد، گفت: اگر متوسط قیمت هر متر ساختمان 5 میلیون تومان لحاظ شود، باید حدود 2 میلیون تومان برای قیمت زمین در نظر بگیریم و یک میلیون تومان نیز بابت مصالح ساختمانی اختصاص دهیم.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به هزینه ساخت 800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومانی هر متر ساختمان، افزود: در شرایط رکود بازار برخی سازندگان از سود خود تا حدی صرف‌نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت مصالح ساختمانی کاهش یابد، تنها به اندازه سهم یک میلیون تومانی خود در قیمت 5 میلیون تومانی مسکن مؤثر خواهد بود و در نتیجه نمی‌توان گفت در صورت رفع تحریم‌ها، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، زیرا قیمت زمین هیچ‌گاه کاهش نیافته و این بخش از قیمت مسکن نیز ثابت خواهد بود.

به گفته وی، با توجه به خودکفایی در تولید مصالح ساختمانی مهم مانند سیمان و فولاد، نیازی به واردات این محصولات نداریم و در نتیجه رفع تحریم‌ها تأثیر زیادی بر وضعیت تأمین این مصالح نخواهد داشت.

ارسال نظرات