مام جمعه اردبیل گفت: هر کشاورزی که به جای آبیاری غرقابی اقدام به راه‌اندازی آبیاری قطره‌ای و بارانی کند ۸۵ درصد هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند و ۱۵ درصد بقیه هم وام پنج ساله است.
کد خبر: ۸۵۵۲۴۵۵
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل با اشاره به اعلام وزارت نیرو مبنی بر استفاده از فاینانس برای انتقال آب ارس به مناطق خاص بشدت انتقاد کرد.

وی از مسئولین امور آب و مدیریت ارشد استان اردبیل خواست که مشخص کنند آیا این آب مازاد بر حقابه‌های رسمی بوده یا جزء حقابه است؟ در صورت اول چرا استان ما از آب استفاده نکند و در صورت دوم قطعا حقابه دشت مغان در آینده با بحران مواجه خواهد شد و اگر امروز برای این موضوع تدبیر نشود فردا دیر خواهد بود.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انفجار منطقه عسیر عربستان توسط داعش که در آن عده‌ای بی‌گناه کشته شدند، حساسیت‌ها و عکس العمل‌های علمای وهابی و مفتی اعظم را بیان افزود: چرا نسبت به خون دیگر بی‌گناهان که توسط داعش ریخته می‌شود بی تفاوت مانده اید؟ چرا نسبت به ریخته شدن خون 11 هزار انسان بی‌گناه در یمن این آیات و روایات را نمی‌خوانید؟ چرا به منشأ این فجایع که معتقدات محمد بین عبدالوهاب است قلم باطل نمی‌کشید؟

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها با دعوت اهالی به صرفه جویی در مصرف آب مخصوصاً در مصارف کشاورزی تصریح کرد: 90 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می‌شود و در عین حال 70 درصد آب مصرف شده در بخش کشاورزی به هدر می‌رود و در صورتی که مصرف آب در کشاورزی قطره‌ای و بارانی نشود، صنعت سه هزار ساله کشاورزی در آستانه نابودی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: به احتمال قوی در اثر بی‌آبی در آینده جابه‌جایی‌های بزرگ جمعیتی در ایران صورت خواهد گرفت و فلات ایران قابلیت سکونت خود را از دست می دهد.

خطیب نماز جمعه اردبیل گفت: ایران در 30 سال گذشته 70 درصد از منابع آب زیرزمینی یک میلیون ساله خود را مصرف کرده است و در عرض 10 سال 92 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی به 4 میلیارد متر مکعب در حال حاضر رسیده است.

آیت‌الله عاملی بر لزوم مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی و تجدید نظر در نوع محصولات کشاورزی تأکید کرد و اظهار داشت: اگر آبیاری مکانیزه شود سالانه 1400 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود در حالی که کل مصرف شرب و صنعت کشور حدود 7 میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: دولت برای توسعه آبیاری تمهیدات بسیار خوبی فراهم کرده است. هر کشاورزی که به جای آبیاری غرقابی اقدام به راه اندازی آبیاری قطره‌ای و بارانی نماید 85 درصد هزینه آن را دولت پرداخت می‌کند و 15 درصد بقیه هم وام پنج ساله است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در آبیاری قطره‌ای 90 درصد و در آبیاری بارانی 70 درصد راندمان بالا می‌رود.

آیت‌الله عاملی از کشاورزان استان خواست با نیت عبادت در اسرع وقت از آبیاری سنتی خارج و با آبیاری مکانیزه خدمت بزرگی به کشاورزی و آینده کشور و منابع آبی آن انجام دهند.

ارسال نظرات