هر کس که به دنبال مشاهده بزرگترین تاثیر آنی توافق هسته ای ایران است، می تواند نگاه خود را از خاورمیانه به سمت شبه جزیره هند متمایل کند.
کد خبر: ۸۵۵۲۴۶۹
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری تودی آنلاین، با کاهش تحریم های آمریکا هند در تلاش است تا بندری در ایران احداث کند که موجب تسهیل دسترسی این کشور به بازارهای آسیای میانه از طریق خاک ایران خواهد شد.
میشائیل کوگلمن، کارشناس مسائل جنوب آسیا در مرکز وودرو ویلسون در واشنگتن در این باره گفت: «ما شاهد ظهور یک بازی بزرگ در آسیای میان هستیم و هند بازیگر جدید ( این بازی) است.» وی افزود: «این کشور مدتهاست به آسیای میانه چشم دوخته است.»
در حالی که دنیا مشغول بررسی تبعات لغو تحریم های ایران بر رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است، توافق هسته ای اخیر با ایران برای کشورهای آسیایی نیز تبعاتی در پی دارد. نزدیک تر شدن روابط ایران و هند به رهبران دهلی نو اجازه خواهد داد تا انرژی را با قیمت پایین تر وارد کنند و از طریق دور زدن  چین و هند به جهت دسترسی به بندر چابهار، وابستگی خود به این دو کشور را در منطقه کاهش دهند.
اس جایشانکار، یکی از مقامات وزارت خارجه هند ماه گذشته در سنگاپور گفت: «ایران می تواند یک مسیر جایگزین برای دسترسی ام به آسیای میانه باشد...حل اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران و لغو تحریم ها به ما کمک خواهد کرد تا برنامه خود در زمینه همکاری های انرژی و ارتباطی را با جدیت گسترش دهیم.»
یک دیپلمات ایرانی این هفته در دهلی نو به خبرنگاران گفت، هند می تواند اولین کشور در آسیا باشد که از توافق سود می برد.
سودابه جین، مدیر شرکت ساوث آسیا گاز انترپرایز که پیشنهاد ساخت یک خط لوله 4.5 میلیارد دلاری زیردریا از هند به چابهار را ارائه داده است گفت: «هند با مشکل کمبود منابع انرژی مواجه نیست، این کشور با نفت و گاز احاطه شده است... چالش بر سر مسائل ژئوپلتیک است نه مسائل فنی و مالی.»
ارسال نظرات