دکتر اکبر غفوری با اشاره به جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: متأسفانه ما در برنامه اقدام مشترک تعهدات فراتر از پروتکل الحاقی را پذیرفته‌ایم که این موضوع خطوط قرمز ما را زیر سوال برده است.
کد خبر: ۸۵۵۲۶۷۸
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، تحلیلگر مسائل سیاسی استان با اشاره به جمع بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: پس از یک دهه مذاکره و فراز و نشیب در موضوع هسته‌ای بخصوص در 23 ماه اخیر نهایتا طرفین توانستند به متن مشترکی پیرامون موضوع هسته‌ای‌‌ تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک برسند.

دکتر اکبر غفوری افزود: دستیابی به این جمع بندی و توافق، ناشی از تجربیات سال‌های متمادی مذاکره‌ نظام در مورد برنامه هسته‌ای، هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب، مقاومت مردم، اجماع داخلی نخبگان و تلاش‌ تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای است.

 وی گفت: با توجه به اصول متعددی از قانون اساسی از جمله اصول 77 و 125 قانون اساسی این جمع بندی باید به تصویب مجلس برسد. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیر خود بر این نکته تاکید کردند که این توافقنامه باید از طریق مسیر قانونی پیش‌بینی شده مورد بررسی قرار بگیرد که همان طرح در مجلس  ونهایتا تصویب یا عدم تصویب آن است.

کارشناس مسائل سیاسی استان در ادامه تاکید کرد: متأسفانه در روزهای گذشته علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری چنین القا می کنند که که نباید توافقنامه در مجلس مطرح و تصویب شود و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب حداقل دوبار فرمودند چه تصویب شود چه نشود و این بیانگر این است که باید مسیر قانونی طی شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به ادعای برخی مبنی بر اینکه توافقنامه نیست برنامه جامع اقدام مشترک است نیز تصریح کرد:  بر اساس سوالی که در سال 62 از شورای نگهبان شد این شورای پاسخ داد هر توافق یا معاهده و ...که برای کشور تعهد به دنبال داشته باشد حتما باید در مجلس بررسی و تصویب شود که توافق هسته ای نیز به خاطر تعهداتی که بر کشور بار می کند باید به تصویب مجلس برسد.

تحلیلگر مسائل سیاسی استان در ادامه با اشاره به سخنرانی اوباما پس از سخنرانی ظریف در وین بیان داشت: اوباما در سخنرانی خود مطالب جدیدی را مطرح کرد که اصلا در مذاکرات وین نبود مثلا بحث حقوق بشر، بحث موشک‌ها، بحث بازرسی از سایت‌های نظامی و گسترده، بحث جلوگیری از تحقیق و توسعه و.. که این‌ها خود مخالف جمع‌بندی و توافق وین است.

دکتر اکبر غفوری گفت: سوال اساسی که برای افکار عمومی پیش آمده است این است که، آیا آمریکایی‌ها 13هزار سانتریفیوژ خود را از مدار خارج کرده و اوراق کردند و حتی در مواردی زیرساخت‌های آن را از بین بردند یا ایران؟ آیا آمریکا قلب راکتور آب سنگین خود را با بتن پر می‌کند یا ایران؟

این فعال سیاسی استان افزود: سوالات و ابهامات زیادی در افکار عمومی مطرح شده است. کجای این مذاکرات بر_برد است که در آن خطوط قرمز نظام در مذاکرات رعایت نشده است مگر لغو کلیه تحریم‌ها را دولت دنبال نمی‌کرد اما اکنون از تحریم‌های 4گانه، هسته‌ای، حقوق بشر، تروریسم و نظامی، فقط تحریم‌های هسته‌ای و آن هم در یا گذر زمانی طولانی برداشته خواهد شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به محتوای برجام عنوان کرد: تعهدات طرفین هرچند گام به گام است اما متأسفانه هم‌زمان نیست و اجرای و انجام تعهدات طرف مقابل منوط به اقدامات اولیه ایران است که این خود ناقض خطوط قرمز کشور است زیرا خواسته ایران در مذاکرات این بود که همه تحریم‌ها در زمان اجرای توافق لغو شود.

وی در ادامه با اشاره به ماده 4 مقدمه برجام انجام کامل این توافق باعث اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور خواهد شد که این امر 25 سال به طول خواهد انجامید و این در صورتی است که اجرای کامل برجام محرض شده و ایران به عنوان کشور دارای انحراف در برنامه هسته ای معرفی می‌شود که قضاوت این موضوع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است که کشورهای غربی در آن دست برتر و اکثریت را دارند.

غفوری افزود: در ادامه این ماده آمده است که اجرای برجام به شکل کامل و اجرای محدودیت‌های دراز مدت آن در نهایت باعث می شود که ایران از حق مسلم خود یعنی استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار شود که به تعبیر دقیق‌ترحق غنی‌سازی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای پس 25سال و تحت شرایط سخت محقق خواهد شد که در اصل 5 نیز به تعلیق تحریم‌ها پس از اجرای تعهدات ایران اشاره شده است و نه لغو تحریم‌ها.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر مبهم بودن بندهای زیادی در برجام اظهار داشت: بر اساس ماده 9 توافقنامه کمیسیون مشترکی در نظر گرفته شده است که دارای اختیارات گسترده‌ای است که در موارد بسیاری نیز سرنوشت برجام نیز موکول به تصمیم‌گیری کمیسیون مشترک است که هر چند ایران عضو آن است اما اکثریت اعضای این کمیسیون از کشورهای غربی هستند که می توانند منویات خود را بر ایران تحمیل کنند که همین موضوع استقلال کشور را خدشه دار می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد عنوان کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد نتیجه اجرای برجام باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت و شورای حکام برای مدت زمان نامعلوم است و این در حالی است که از ابتدا بنای مذاکرات؛ عادی شدن پرونده هسته ای کشور بود.

وی با اشاره به پروتکل الحاقی گفت: بر اساس ماده 1 توافق انبار کردن تمامی تجهیزات مربوط به غنی‌سازی و پلمپ آن خود محدودیت‌هایی غیرعادی و غیر معمول است که نظارت بازرسان آژانس بر قطعه سازی نیز فراتر از پروتکل الحاقی است که با توجه به اینکه معیاری برای برای نظارت آژانس وجود ندارد این امر باعث می‌شود نظارت‌ها سلیقه‌ای شود.

عصر سیاست


ارسال نظرات