مشاور وزیر ارتباطات گفت: در جلساتی که با حضور وزیر ارتباطات و استاندار اردبیل تشکیل شد مشکلات گمرک بیله سوار مطرح شد و دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا محدودیت‌های موجود در گمرک بیله سوار را با مذاکرات با طرف مقابل حل و فصل کند.
کد خبر: ۸۵۵۳۳۴۱
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج ازبیله سوار، مهدی محتشمی، رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات در بازدید از گمرک بیله‌سوار خواستار کار کارشناسی برای حل مشکل گمرک بیله سوار شد و اظهار داشت: عمده‌ترین مشکل ما در گمرک بیله‌سوار از سمت کشور جمهوری آذربایجان است بنابراین تمهیدات لازم برای حل این مشکل باید صورت بگیرد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات گفت: همان طور که تیم مذاکره‌کننده ایران در مقابل شش کشور قدرتمند حق خود را گرفت، در بخش اقتصادی نیز باید حقانیت ایران را به اثبات رساند و بیشترین ارتباطات تجاری و آسان‌ترین رویه تجارت را با دیگر کشورها رقم زد.

وی تصریح کرد: در جلساتی که با حضور واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استاندار اردبیل تشکیل شد مشکلات گمرک بیله سوار نیز مطرح شد و دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا محدودیت‌های موجود در گمرک بیله سوار را با مذاکرات با طرف مقابل حل و فصل کند.

محتشمی بیان کرد: در سمیناری که بین استانداران مرزی و سفیران با رئیس جمهوری داشتند رئیس جمهور مبنا و پیام دولت به کشورهای همسایه را توسعه روابط در همه زمینه‌های اقتصادی،‌ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی دانست و تاکید داشت که مسائلی که در حد و توان استان‌ها است، حتما باید توسط استانداران انجام گیرد و در مرحله دوم وزیران اختیارات خود را به استانداران انتقال دهند تا تعامل سازنده‌تری در استان‌ها انجام شود.

مشاور وزیر ارتباطات افزود: برنامه‌ریزی‌هایی در گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته تا همه اسناد کاغذی در گمرک حذف شده و همه فرآیندها و ثبت مدارک و سایر امور به حالت الکترونیکی درآید و نظارت توسط انسان به حداقل ممکن برسد.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز در این بازدید رفع موانع گمرک بیله‌سوار، تسهیل در صدور ویزا، عقد تفاهم‌نامه برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی و رفع عوارض گمرکی را به همراه توانمندی برنامه‌های اقتصادی و صادراتی بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان را از اهداف و رویکردهای واقعی اعلام کرد.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار نیز گفت: کشور جمهوری آذربایجان از ابتدای سال 94 با اعمال محدودیت‌هایی باعث شده که مسافران آذری در ماه، 2 بار وارد کشور ایران شوند و این امر سبب کاهش مسافران آذری به شهرستان بیله سوار شده است به طوری که روزانه بطور متوسط از 3 نفر به 2 هزار و 300 نفر کاهش یافته که به تبع آن صادرات چمدانی گمرک بیله سوار نیز کاهش داشته است.

آرام حلیم اظهار کرد: گمرک کشور مقابل برای اینکه ترانزیت کالا بین جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان در حداقل زمان ممکن صورت گیرد اقدام به ممنوعیت صادرات کالا به مقصد کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اکراین کرده و گمرک کشور مقابل نیز اقدام به اخذ ورودی غیر متعارف از تمامی کالاهای صادراتی ایران می کند به طوری که برای کالاهای کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه 18 درصد ارزش کالا به عنوان حقوق گمرکی و برای کشور ایران 36 درصد عوارض گمرکی اخذ می شود که این سبب می شود توان رقابت کالاهای کشور ایران در مقایسه با کالاهای رقبا به نحو چشمگیری کاهش یابد.

وی بیان کرد: برخی از کالاهای صادراتی نظیر سیمان و کاشی و سرامیک و سرکه ،کشمش ، خرما به دلیل انحصاری بودن این کالاها، مجوز صدور از گمرک بیله سوار ر ا ندارند ولی همین محصولات با اندکی محدودیت از گمرک آستارا صادر می شود.

فرماندار بیله سوار به استقرار ایکس ری کامیونی و ایکس ری چمدانی و نیاز به دستگاه گیت وی در محل ورودی و خروجی مسافران برای اجرای مدیریت ریسک در سلامت ورود و خروج کالا و تسهیل و تسریع در انجام عملیات بازرسی کالا تاکید کرد.

وی گفت :با توجه به 24 ساعته شدن گمرگ بیله سوار و ایجاد منطقه آزاد تجاری نیاز به افزایش پرسنل اعم از ارزیاب و متصدی امور دفتری و انتظامی باید زیر ساخت‌های لازم برای افزایش اعتبارات و امکانات در شهرستان فراهم شود احیا و فعالیت مجدد بازارچه های مرزی و صدور مجوز تردد یا گذر مرزی برای مرزنشینان تا شعاع 45 کیلومتر، انعقاد قرارداد با بعضی از بانک‌های آذربایجان به منظور ایجاد انتقال ارز و جلوگیری از افزایش عوارض گمرکی کشور جمهوری آذربایجان برای ورود اقلام استراتژیک کشاورزی از دیگر خواسته ها در بیله سوار است.

حلیم نیازمندی گمرک بیله سوار را به تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا از جمله لیفتراک جرثقیل، نیاز به وجود یک دستگاه ماشین آتش نشانی و یک دستگاه ترموویژن یا دوربین حرارتی ببرای شناسایی و کنترل مسافرین ناقل بیماری مسری و تب خطرناک را خاطر نشان و خواستار شد.


ارسال نظرات