رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مصرف سم "مالاشیت گیرین" در مزارع پرورش ماهی قزل آلا ممنوع شده است، گفت: سازمان دامپزشکی جایگزین آن را به کشاورزان معرفی کرد.
کد خبر: ۸۵۵۳۴۳۹
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن خلج در مراسم روز خبرنگار در پاسخ به تسنیم درباره مطالبات مرغداران از شیوع آنفلوآنزای مرغی خاطرنشان کرد : آن دسته از طیور روستایی که به بیماری آنفلوآنزا آلوده بودند معدوم شدند و مطالبات مرغداران پرداخت شد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کشور از آنفلوآنزای پرندگان پاک شده است، اظهار داشت: تعداد مرغ ‌های آلوده به بیماری آنفلوآنزا  اندک بودند که این تعداد به طور کامل معدوم شد.

وی یادآورشد: با دولت در حال رایزنی هستیم که بتوانیم بخشی از ضرر مرغداران از این بیماری را نیز جبران کنیم که رقم آن توسط خود دولت اعلام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از تعداد کشتارگاهای سنتی کاسته شده است، بیان داشت:  در استان‌های تهران، البرز، گیلان،‌ سیستان و بلوچستان، زنجان و قم حدود 95 درصد از کشتارهای سنتی بسته شده یا به کشتارهای صنعتی مورد تأیید سازمان تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی در حال جمع آوری هستند، ظهار داشت:  به دنبال این هستیم که کشتارگاه‌های سنتی باقی مانده را به کشتارگاه‌های صنعتی با تجهیزات مورد تأیید سازمان دامپزشکی تبدیل کنیم.

وی درباره طرح پیش سرد کردن گوشت قرمز گفت: تا به امروز 120 کشتارگاه کشور به امکانات پیش سرد کردن مجهز شده‌اند که از تجهیرات مورد نیاز کشتارگاه‌های صنعتی و حتی سنتی است.

خلج درباره اقدامات دامپزشکی برای مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تصریح کرد: به محض مشاهده این  بیماری در مازندران، سازمان فعالیت‌های خود را برای  شناسایی و نمونه‌برداری از واحدهای پرورشی در سه مرحله آغاز کرد که بعد از برطرف شدن بیماری، گزارش نهایی به سازمان جهانی بهداشت دام ارسال شد.

وی در ادامه با بیان اینکه از نیمه فروردین سال جاری استفاده از سم «مالاشیت گرین» در مزارع پرورش ماهی قزل آلا ممنوع شده ، اظهار داشت: این ماده  برای مبارزه با انگل‌های خارجی و قارچ‌های  قزل آلا استفاده می‌شد، اما به دلیل اینکه استفاده از این سم در دنیا منسوخ شده سازمان دامپزشکی نیز جایگزین آن را معرفی کرد.

این مقام مسئول گفت:  بر اساس اطلاع‌رسانی انجام شده از 15 فروردین سال 94 هیچ کس حق استفاده از این ماده را در مزارع قزل آلا ندارد و در صورت تخلف ازعرضه آن به بازار جلوگیری می‌شود.

خلج اضافه کرد: در 12 استانی که از مزارع پرورش قزل‌آلا نمونه‌گیری شده بود، دو مورد تخلف شناسایی و با حکم دستگاه قضایی معدوم شد.

گفتنی است،  یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز به‌تازگی اعلام کرده که آنفلوآنزای مرغی حدود 50 میلیارد تومان به مرغداری‌های ایران خسارت وارد کرده است.

ارسال نظرات