رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران:

شعار مهار تورم منجر به رکود ساخت و ساز شده است/ کاهش ۶۵ درصدی پروانه ساختمانی

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی مخالف انتقال وام مسکن از سازنده‌ها به خریداران است، گفت: ساخت و ساز نسبت به دوره رونق در سال ۹۱-۹۰ حدود ۷۰ درصد کاهش یافته، بنابراین دولت باید هرچه زودتر چاره‌ای برای خروج مسکن از رکود بیندیشد.
کد خبر: ۸۵۵۳۴۷۳
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمشید برزگر امروز در جمع خبرنگاران گفت: دولت باید به بخش مسکن توجه و از آن حمایت کند و چاره‌ای برای خروج مسکن از رکود بیندیشد، چرا که به هر حال باید پاسخ مردم در این زمینه را که چگونه می‌توانند صاحب مسکن شوند، بدهد.

برزگر با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 100 جلسه با دولت و مجلس برگزار کرده تا بخش مسکن از رکود خارج شود، تاکید کرد: متأسفانه دولت با شعار مهار تورم باعث شده تا ساخت و ساز دچار رکود شود و کلیه کارخانه‌های صنایع مادر و آهن و سیمان با رکود مواجه شود.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران ادامه داد: ما باید به تیم اقتصادی دولت کمک کنیم، اما آنها نیز نباید ما را رها کنند، چرا که وجود 40 درصد اجاره‌نشینی خود یک معضل است که اگر آن را رها نکنیم، موجب حاشیه‌نشینی و ناهنجاری‌ اجتماعی خواهد شد.

برزگر افزود: چرا باید تمام هزینه‌های دولت از محل مالیات‌ها تأمین شود؟ کشوری که در حال توسعه است، دریافت مالیات بالا نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازان دلشان برای آخوندی وزیر راه و شهرسازی می‌سوزد، چرا که او دائم می‌گوید مردم از بنده می‌پرسند، چگونه باید خانه‌دار شویم و بنده پاسخی برای آن ندارم، گفت: بارها از دولت درخواست اعطای تسهیلات برای ساخت و انتقال آن به نام خریدار کرده‌ایم، اما سیف با این موضوع مخالفت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وضعیت ساخت و ساز در حال حاضر به چه شکل است، گفت: آماری که کل شهرداری‌ها برای 3 ماهه اول سال 94 ارائه کرده‌اند، این است که صدور پروانه‌های ساختمانی حدود 65 درصد کاهش داشته است و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دچار رکود شده است.

وی تاکید کرد: مشکل ما سازنده‌ها نظر شخصی آقای سیف است که بغیر از خودش به هیچ‌کس دیگر اعتقاد ندارد.

وی با تاکید بر اینکه علیرغم اینکه وزیر راه و شهرسازی به وزیر اقتصاد اعلام می‌کند تسهیلات 80 میلیون تومانی باید به تولید مسکن نیز داده شود، گفت: سیف معتقد است که این وام تنها باید به متقاضیان داده شود و از طرف تقاضا تقویت شود.

وی افزود: مکاتبات زیادی را با سیف رئیس کل بانک مرکزی، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و طیب‌نیا وزیر اقتصاد انجام داده‌ایم که برای تهران 120 میلیون تومان وام ساخت اعطاء شود و سپس همان وام به نام خریدار منتقل شود، اما این موضوع به هیچ جایی نرسید.

وی با اشاره به اینکه این پیشنهاد می‌تواند دهک‌های میانی درآمد را اذیت کند و هم تولید مسکن را افزایش دهد، گفت: با این اقدام قدرت خرید مسکن افزایش می‌یابد و تولید و عرضه مسکن تقویت می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن را از محل صندوق تولید ملی بپردازند.

برزگر خاطرنشان کرد: رکود در بخش مسکن باعث شده تا بسیاری از سازنده‌ها در 3 سال گذشته پروژه جدید آغاز نکنند و کسی هم جرأت آغاز پروژه جدید نداشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر ساخت و ساز در کشور 70 درصد نسبت به سال 91-90 که رونق مسکن بوده است، کاهش داشته است، سیف مخالف انتقال وام از سازنده‌های مسکن به خریدار اس

ارسال نظرات