شورای عالی مجمع بسیج میبد با میزبانی آیت الله اعرافی وبا حضور مسئولین کارگروههای قشر بسیج در بیت امام جمعه شهرستان برگزار گردید.
کد خبر: ۸۵۵۳۵۹۳
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، امام جمعه میبد در جلسه شورای عالی مجمع بسیج این شهرستان با قدردانی از کارگروهای آن به سه گفتمان در جهان اسلام پرداخت.

آیت الله اعرافی گفت : امروز سه گفتمان در منطق و جهان در حال رقابت است که بسیج باید به یکی از آنها که گفتمان انقلاب اسلامی است وصل باشد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : امروز بحث همه امت اسلام و جهان در حوزه اسلام یک اسلام متحجر در قالب داعش ، القاعده و طالبان است که ظهور و بروز پیدا کرده است ؛ دوم یک اسلام سکولار است که در قالب روشنفکری های غلط و کج و معوج در جهان اسلام وجود دارد و سوم ؛ گفتمان انقلاب اسلامی است که این سه جریان و گفتمان از اسلام در جهان اسلام در جریان است.

امام جمعه میبد با بیان اینکه آینده جهان اسلام به برتری یکی از این گفتمانها در منطقه و جهان بستگی دارد افزود : طبیعتا جریانی که بتواند کارآمدی و حضورش را در عرصه منطقه و بین الملل نشان دهد می تواند در جهان به حیات خود ادامه دهد .

وی با اشاره به حساسیت این مساله گفت : به همین خاطر اشت که  امریکاییها و غربی ها طراحی شان این است که جنگ فرسایشی بین این گفتمانها حاکم شود ؛ جنگی که غالبی در این وسط نباشد و همه امت اسلام به تقابل و تعارض این سه گفتمان درگیر شوند اما هنر انقلاب اسلامی هم باید این باشد که بتواند گفتمان خود را که گفتمان حق ، ناب و دارای استدلال و منطق است به درستی عرضه کند.

ویژ گی های دو گفتمان اسلام متحجر و لیبرالیستی در برابر انقلاب اسلامی

آیت الله اعرافی با اشاره به اولین ویژگی گفتمان اسلام متحجر در برابر انقلاب اسلامی گفت : اولین ویژگی این است که تفسیرش از اسلام تفسیر خیلی جاهلانه و بسته است و امروز بیشتر این گفتمان به افکار ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب وصل شده است .

امام جمعه میبد با بیان اینکه ابن تیمیه شش قرن  قبل عقاید بسیار خشک و بی قد و قواره ای را در باب اسلام ارائه کرد افزود : علمای بزرگ مذاهب مختلف اهل سنت با آن مخالف بودند چرا که در جریان ابن تیمیه توحید چیز بسیار سطحی و نازل است و اجتهاد در تفکر ابن تیمیه جایگاه قوی ندارد و خروجی این است که اکثر مذاهب اسلامی خارج از اسلام است و تکفیر یکی از عناصر اصلی نگاه و قرائت ابن تیمیه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : ابن تیمیه در زمان خودش هم خیلی در انزوا و گوشه بود اما بعدها محمدبن عبدالوهاب با اتصالی که با قدرتهای استکباری داشت این قرائت را روی صحنه آورد و شک نکنید که قدرتهای استکباری که از این فکر حمایت کردند حتما یک نقشه حساب شده ای دارند تا اسلام را به مسیر متحجرانه و بسته ببرند .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود : بنابراین این تفکر توحیدش بسیار غلط ، اجتهاد باز و هماهنگ با زمان در آن نیست و دائره اسلام در آن بسیار محدود و دائره تکفیر در آن بسیار باز است .

وی تصریح کرد : نمونه این برائت داعشی ها هستند که دنبال خلافت اسلامی اند خلافتی که با ۵ نفر می شود دست بیعت دهند بعد از این هم همه امت از او حمایت کنند در حالی که عصمت در آن نیست و انتخاب مردم و یا نخبگان در آن وجود ندارد بنابراین این تفکر متحجرانه است که امریکاییها و انگلیسی ها آن را حمایت می کنند.

امام جمعه میبد با بیان اینکه جنگ و جهاد هم پنج اصل مهم دارد که آنها بر آن اعتقادی ندارند گفت : جهاد در منطق اسلام جهادی است که نظر مجتهد لازم الشرایط در آن باشد اما آنها پایبند نیستند ؛ فرماندهی جنگ باید فقیه جامع الشرایط باشد و آنها به روش های جنگ و جهاد در فقه مذاهب اسلامی پایبندی ندارند و این ها همه از ویژگی های اسلام متحجر است و داعش هرگز نمی تواند با زمان هماهنگی پیدا کند در حالی که در قرائت ما مردم سالاری است که یا عصمت است یا مردم سالاری منطبق بر ضوابط فقهی و شرعی.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از این گفتمان تکفیر و ترور و خشونت و عدم تحمل هیچ مذهبی بیرون می آید افزود : این قرائت از اسلام در کتابهای گروه قدیم بوده اما با آمدن محمدبن عبدالوهاب سیاسی شد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد : در پرتو انقلاب اسلامی انگیزه هایی پیدا شد که این را از گوشه ای انزوا بیرون و با اهداف مقابله با بیداری انقلاب و بازگشت به هویت اسلامی ، اسلام کج و معوج درست کنند که همه را خسته و در جنگ فرسایشی قرار دهد و این مصیبت بزرگ ما است که برابری با آن هنر و الگوهای موفق در گفتمان اسلام ناب می خواهد.

گفتمان لیبرالیستی هضم شده در فرهنگ غرب است

آیت الله اعرافی گفتمان دوم در جهان اسلام را گفتمان لیبرالیستی بیان کرد و افزود : یک قرائت و تفسیر دیگراز اسلام بعد از رنساس و پیشرفت غرب و عقب ماندگی شرق و جهان اسلام رشد پیدا کرد و آن قرائت لیبرالیستی و سکولاریستی از اسلام است این قرائت دقیقا همه عناصری که گفته شد در نقطه مقابل قرار می گیرد این قرائت می گوید اجتهاد بد است ؛ اجتهاد بی قید و شرط اجتهادی که ریشه در هرمانتیک نسبیت گرا دارد ؛ اصول ثابت در آن تعریف نشده است ، منطق ندارد ، به اصالت های ماندگار ابدی و مطلق اعتقاد ندارد که نمونه اش در کشورهای عربی بوده و در کشور ما هم در چند دهه بوده است .

امام جمعه میبد حداقلی بودن دایره دین به من ، نفی اصول جهاد و مقاومت و ایستادگی و سیال بودن نظام حقوقی اسلام به گونه ای که چیزی ثابتی در آن نیست و هضم شدن در فرهنگ غربی را از ویژگی های گفتمان اسلام لیبرالیستی عنوان کرد .

نسل امروز ما باید این قرائت و گفتمان را درک کنند

آیت الله اعرافی در ادامه انقلاب اسلامی را سومین گفتمان در جهان اسلام خواند و افزود : برای اینکه ما نگاه کلان و راهبردی داشته باشیم باید خوب عمق این گفتمان را درک کنیم و بدانیم عملکرد درست ما این گفتمان سوم را می تواند در جهان و جامعه خودمان ترویج کند و عمق ببخشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : گفتمان انقلاب اسلامی گفتمانی است که جهاد ، مقاومت و دفاع را تایید می کند اما  جهاد و مقاومتی که در پرتو و هدایت یک رهبر و فرماندهی واجد الشرایط مردم سالاری باشد .

وی افزود : گفتمان انقلاب اسلامی به انتخابات و مراجعه مردم اعتقاد دارد اما انتخاباتی که مردم خود این مراجعه را بر مبنای ضوابط دینی بپذیرند و ولایت و زعامت فقیه بر آن حاکم باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد : این گفتمان به اجتهاد آری می گوید اما فقه ما باید پویا و پاسخگو باشد فقهی که ضوابط ثابتی و اصول و منطق دارد ؛ این قرائت می گوید : ما حق ثابت داریم ولی در عین حال در دعوای مذهبی باید تحمل لازم را داشته باشیم ؛ این گفتمان می گوید باید جنگید اما این جنگ باید هدایت شده باشد این اسلام الزامات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و خانوادگی دارد نه اینکه عقاید قلبی محض باشد ؛ این قرائت می گوید باید افکار عمومی را احترام بگذاریم اما نه به معنای اینکه اصول و اساس پایه های دینی خود را کنار بگذاریم باید تلاش کنیم انها را در ظرف افکار عمومی بازپروری کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مالاسف این قرائت عالی، وافی و مترقی که برآمده از اندیشه امام است و بهترین مفسرش هم رهبری است ؛ گاهی در پیچ و خم های سطحی نگری و سیاست زدگی می افتد و عمق و این گفتمان و قرائت درک نمی شود ، تصریح کرد : نسل امروز ما باید این قرائت و گفتمان را درک کنند چرا که این قرائت می تواند در دنیای امروز اسلام را نشر و از مجد ، عظمت و وحدت امت اسلام دفاع کند و راه را برای تمدن جدید باز کند .

ارسال نظرات