قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه مواد مخدر حیات بشری را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی مورد تهدید و چالش جدی قرار می‌دهد، فروپاشي خانواده‌ها و طلاق را از جمله آسيب‌هاي اجتماعي مواد مخدر برشمرد.
کد خبر: ۸۵۵۳۹۱۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر عليرضا جزيني در ديدار با ژنرال باز محمد احمدي معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان، با اشاره به وجود مشترکات فراوان میان دو کشور ایران و افغانستان گفت: تبلور روابط دو کشور در مركز برنامه‌ريزي مشترک و تبادل اطلاعات منطقه‌اي (JPC) است كه بايد بيش از گذشته تقويت شود، چرا كه اين همكاري‌ها موجب اثربخشي بيشتر اقدامات در مبارزه با مواد مخدر مي‌شود.

وي با بيان اينكه ايران و افغانستان و ديگر كشورهاي منطقه آسيب‌هاي زيادي را به خاطر مواد مخدر متحمل مي‌شوند، افزود: ايران علاوه بر تحمل هزينه‌هاي اقتصادي در بخش‌هاي مختلف اعم از مبارزه با ترانزيت مواد مخدر، جلوگيري از ورود آن به كشور، درمان و پيشگيري، تاكنون نزديك به 3800 نفر از نيروهايش در اين راه به شهادت رسيده‌اند. اين هزينه‌هاي مادي و معنوي، براي كشور ما بسيار زياد است.

قائم مقام دبيركل ستاد ادامه داد: با توجه به اينكه تبعات مواد مخدر، آسيب‌هايي را به خانواده‌ها وارد مي‌كند، تلاش داريم از آحاد مردم كمك بگيريم، در واقع با رويكرد اجتماعي، با مواد مخدر مبارزه كنيم.

جزيني ادامه داد: اكنون با توجه به ثبات تقريبي كه در دولت افغانستان بوجود آمده و مشكلات نيز در حال حل شدن است، انتظارات ما بيشتر است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های دو کشور، موضوع مبارزه با مواد مخدر با جديت دنبال شود.

وي اقدامات ايران در مبارزه با مواد مخدر را خوب ارزيابي كرد و گفت: برخوردهاي شديدي هم در ايران در خصوص ساخت شيشه صورت گرفته كه موجب افزايش 5 برابري قيمت آن شده است و اين نشان‌ از جديت و شدت برخوردها در مبارزه با مواد مخدر مي‌باشد. در افغانستان نيز گزارش‌ها حاكي از ساخت مواد صنعتي است كه دولت افغانستان بايد توجه بيشتري كند چرا كه دشمن اگر از طريق هروئين نتواند به هدف برسد با مواد صنعتي بخصوص شيشه سعي در رسيدن به هدفش خواهد داشت.

جزيني در ادامه مبارزه با مواد مخدر را پيچيده و همه ‌جانبه توصيف كرد و بيان داشت: مواد مخدر حیات بشری را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی مورد تهدید و چالش جدی قرار می‌دهد، فروپاشي خانواده‌ها و طلاق از جمله آسيب‌هاي اجتماعي مواد مخدر است.

وي در پايان بر ادامه همكاري‌ها تاكيد كرد و گفت: ايران همچون گذشته آماده هر گونه همكاري با افغانستان در بحث آموزش پزشكان و پليس آن كشور و همچنين اجراي عمليات مشترك مي‌باشد و اميدواريم جنبه عملی‌ اين همكاري‌ها بیشتر شود.
 

مواد مخدر پديده‌اي است كه ناامني و خشونت را به همراه دارد
همچنين ژنرال باز محمد احمدي معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان در اين ديدار، ایران را کشور دوست، همسایه و برادر خواند و گفت: مواد مخدر یک تهدید و چالش بزرگ برای امنیت در منطقه است كه سلامت بشريت را به خطر انداخته است.

وي با بيان اينكه مواد مخدر پديده‌اي است كه ناامني و خشونت را به همراه دارد، اظهار داشت: تلاش داريم كه مواد مخدر را در داخل افغانستان نابود و باندهاي خطرناك را منهدم كنيم، لذا بايد بر روي باندها و شبکه‌های قاچاق موادمخدر متمرکز شويم تا به منبع اصلي برسيم.

باز احمدي گفت: افغانستان نیاز دارد تا کشورهای دوست کمک بیشتری در این زمینه کنند تا بتوان با این پدیده مبارزه جدی کرد که در اين رابطه ايران تاكنون همکاری خوبي با ما داشته است.

ارسال نظرات