همزمان با شب شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع)، کتاب مجموعه شعرهای سروده شده شاعران برای غواصان شهید به نام 175 اقیانوس در فرهنگسرای مهر رونمایی شد.
کد خبر: ۸۵۵۴۰۷۷
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

 به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر در آیین رونمایی این کتاب گفت: وقتی پیکر مطهر شهدا وارد شهرها می شود، مردم و حتی کسانی که کوچکترین خاطره ای از سال های دفاع مقدس ندارند، ناخودآگاه در آیین تشییع پیکر این شهدا شرکت می کنند. 

 
سعید رنجبریان با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره شهدا افزود: شهدا زنده هستند و پیکر مطهر آنان نیز احیاگر نفوس هستند، نفوسی که زنگار دنیا را گرفته اند و به قدری انرژی، نیرو و محبت به همراه دارند که همه را به خود جذب می کنند. 
 
وی گفت: درباره شهدای غواص چه زیبا گفته اند که غواصان دریای معرفت و سرمستی با دست های بسته آمدند که ما غرق شدگان دنیای تاریکی و ظلمت را که گرفتار امواج منیت ها و خودخواهی ها هستیم به سمت ساحل روشنایی ببرند. 
 
*شهدای غواص مظهر مظلومیت 
یکی از غواصان جانباز عملیات کربلای 4 نیز در این آیین گفت: بعد از آمدن پیکر شهدای غواص، فضای خاصی به جامعه القاء شد و نمادهایی که درباره شهدای غواص به کار رفت همه بیانگر واقعیت مظلومیت شهدای غواص بود. 
 
جعفر یوسفی افزود: واقعیت این است که شهدای غواص مظهر مظلومیت و پیوند اسارت و شهادت هستند، چرا که این ها اول اسیر و بعد شهید شدند و این بسیار غم انگیز است. 
 
وی درباره عملیات کربلای 4 و شهدای دفاع مقدس با تاکید بر اینکه این عملیات به مفهوم شکست رزمندگان اسلام نبود، گفت: عملیات کربلای 4 را بعضی ها به عنوان شکست از آن یاد می کنند، درحالی که این گونه نیست و عملیات کربلای 4 و شهدای کربلای 4، راهگشای عملیات کربلای 5 بودند، چون در فاصله ای کمتر از یک ماه عملیات کربلای 5 انجام و تلفات سنگینی نیز به دشمن وارد شد. 
 
این رزمنده اسلام با بیان اینکه عملیات کربلای 4 ،چهارم دی ماه 1365 انجام شد، افزود: در دی ماه هوا سرد است و تصور کنید که فردی بخواهد در این هوا وارد آب شود، گرچه این عملیات در خوزستان که از نقاط گرمسیری کشور است، انجام شد اما آب اروند رود بسیار سرد بود و برخی از رزمندگان زمانی که وارد آب شدند از شدت سرمای آب قلب هایشان ایستاد و همان لحظه اول شهید شدند. 
 
یوسفی ادامه داد: رزمندگان عملیات کربلای 4 از یگان های اطلاعات عملیات و یگان های تخریب که از رزمندگان زبده بودند و عملیات را باید در قالب غواصی انجام می دادند، انتخاب شدند. 
روایتگر عملیات کربلای 4 با بیان اینکه بیان خاطره های دفاع مقدس سخت است بر لزوم تکریم شهدا، ایثارگران و خانواده های آنان تاکید کرد. 
 
وی گفت: جالب است که در تمام دنیا قدر کسانی را که در جبهه های نبرد جان خود را بخاطر وطن شان از دست داده اند، به نیکی می دانند و در تمام کشورها یاد بودهای بسیار عظیمی از جنگ دارند، اما گاهی اوقات متاسفانه برخی در کشورمان حتی اندک سهمیه و مزایای شهدا، ایثارگران و خانواده هایشان را بر نمی تابند. 
 
*انقلابی که با نفس روح الهی به بار نشسته است 
دبیر کل نهاد امور کتابخانه های کشور نیز در آیین رونمایی از مجموعه شعر 175 اقیانوس گفت: میزان پایداری و دوام یک حرکت بستگی مستقیم به شتاب حرکت و مبدا نیروی اولیه دارد. 
 
علیرضا مختارپور افزود: اگر این قاعده را در عالم جاری بدانیم، مطمئن باشید انقلابی که با روح الهی نتیجه قرن ها حرکت حماسه حسینی و فقاهت صادقی بوده و خون مطهر شهدا، نیرو بخش آن باشد، این انقلاب و این حرکت به این راحتی ها با این دسیسه ها نیروی خودش را از دست نخواهد داد تا زمانی که خون مطهر شهدا است و انرژی دارد، این انقلاب محفوظ خواهد بود. 
 
دبیر کل نهاد امور کتابخانه های کشور با تاکید بر اینکه شهدا غریب نیستند بلکه ما غریب هستیم، بیان کرد: کسانی که یاد امام و شهدا را مانع زندگی دنیوی و سیاسی می دانند، غریب هستند. 
مختارپور اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک کتاب 175غواص و کتاب های مشابه در تمام کتابخانه های سراسر کشور در اختیار مردم قرار گیرد. 
 
رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در این آیین اظهار امیدواری کرد تا این آیین تبلیغی برای استفاده موثر از این کتاب توسط مردم باشد و مردم 175 غواص شهید دفاع مقدس را از میان کلمات شاعران بهتر و دقیق تر بشناسند. 
 
سردار گلعلی بابایی با تاکید بر اینکه سروده شعرا نسبت به نثر، تاثیرگذاری بیشتری به جان و دل مخاطب دارد، گفت: امیدواریم همه از آن بهره ببریم و دعای شهدای غواص پشت سر تمام کسانی که تلاش کردند و زحمت کشیدند، باشد. 
مدیر انتشارات شهرستان ادب نیز در این آیین گفت: لحظات بسیاری از جنگ تحمیلی که گفته نشده باید ثبت و ضبط شده و در ذهن آیندگان ماندگار شود. 
 
علی محمد مودب تاکید کرد: زمان آن رسیده که هنرمندان سایر عرصه ها از جمله سینما، تلویزیون و موسیقی نیز در کنار شعرا و نویسندگان حماسه آفرینی شهدای دفاع مقدس را ثبت کنند. 
شاعر و گردآورنده مجموعه شعر 175 اقیانوس هم در این آیین گفت: اولین کتابم به نام دروازه دفاع مقدس با موضوع شهدای غواص و روایت حماسه آفرینی را در 17 سالگی منتشر کرده و تمام اشعار آن را به شهدا تقدیم کردم. 
 
میلاد عرفان پور درباره کتاب ماسه یاسین خاطرات حجت الاسلام انجبی نژاد از رزمندگان گردان یاسین، گردان غواص در کربلای 4 افزود: این کتاب که از کتاب های پرفروش نشر سوره مهر است درباره حماسه شهدای غواص تالیف شده و بسیار تاثیرگذارست. 
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سبک شاعری بعد از انقلاب گفت: ما در شعر بعد از انقلاب، جریان های مختلفی داشتیم که به صورت خودجوش اتفاق افتاده و شاعران به میدان آمده و شعر گفته اند از دفاع مقدس که خود جریان شعری دفاع مقدس است گرفته تا جریان های کوچکتری از جمله جنگ 33 روزه غزه و قحطی سومالی، بسیاری از جاهایی که شاعران باید حرف می زدند و از ارزش ها و آرمان ها دفاع می کردند، به میدان آمدند. 
 
عرفان پور گفت: زمانی که خبر بازگشت پیکر شهدای غواص منتشر شد، شاعران دست به کار شدند و هر روز بیت های نو و شعرهای تازه ای را در شبکه های مجازی منتشر می کردند به همین دلیل به نظرم رسید که اگر مجموعه ای از بهترین اشعار در این زمینه به عنوان یک سند و اثر تاریخی و قابل اعتنا منتشر شود، خوب خواهد بود و اینکار را با همکاری و مساعدت مدیران انتشارات شهرستان ادب و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منتشر کردیم. 
گردآورنده مجموعه اشعار شعرا درباره 175 غواص شهید افزود: مردم غیور و صبور ایران از آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هرسال پیکرعزیزان خود را بر شانه برده اند و هنوز هم این تصاویر حماسی تداوم دارد. 
 
وی گفت: انتشار خبر تفحص 270 شهید از جمله 175 شهید غواص، آغاز سال 1394 را با حماسه و شوری عاشورایی پیوند زد تا بار دیگر پرچم مظلومیت و غیرت مردان این سرزمین در جهان برافراشته شود و عطری از یوسف های خمینی (ره) به مادران و پدران چشم انتظار برسد. 
 
کتاب مجموعه شعر 175 اقیانوس توسط میلاد عرفان پور گردآوری و با همکاری سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، موسسه فرهنگی شهرستان ادب و انتشارات صریر منتشر شده است. 
این کتاب شامل شعرهای 60 شاعر کشور درباره شهدای غواص است و در این کتاب، شعر افرادی نظیر علیرضا قزوه، سعید حدادیان، حامد عسکری، نفیسه سادات موسوی و جمعی دیگر از شاعران شناخته شده و جوان و گمنام آمده است. 
 
آیین رونمایی از مجموعه شعر 175 اقیانوس مجموعه شعرهای سروده شده شاعران برای غواصان شهید در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر برگزار شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام /
ارسال نظرات