جامعه امروز نیازمند اصلاح سبک زندگی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال گفت: جامعه امروز نیازمند اصلاح سبک زندگی استکه باید با بهره‌گیری از سیره اهل بیت(ع) در این مسیر تلاش شود.
کد خبر: ۸۵۵۴۲۰۲
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمحسن محسنی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال در گفت‌وگویی بر ضرورت تبیین و تفسیر سبک زندگی اسلامی از سوی نهادهای دینی و فرهنگی جامعه تأکید کرد و گفت: جامعه امروز نیازمند اصلاح سبک زندگی است که باید با بهره‌گیری از سیره اهل بیت(ع) در این مسیر تلاش شود.
حجت‌الاسلام محسنی با تأکید بر اینکه فرهنگ غربی مانع از تعالی انسان می‌شود، بیان کرد: اگر به دنبال یک تمدن نوین اسلامی در عرصه جهانی هستیم باید سبک زندگی جامعه نیز به سوی اسلامی شدن پیش رود.
وی افزود: مفهوم سبک زندگی در فرهنگ غربی بیشتر در خصوص تطابق زندگی فردی با تیپ‌های شخصیتی یا گروهی خاص به کار می‌رود. به عنوان مثال عده‌ای مانند خواننده یا بازیگر بخصوصی لباس می‌پوشند، حرف می‌زنند، راه می‌روند، یا آرایش می‌کنند. گروهی از مرام یک آیین پیروی می‌کنند و سر می‌تراشند، ازدواج نمی‌کنند یا لباس خاص می‌پوشند. برخی با دوستان یا همفکران خود حول مورد مشترکی که می‌تواند ادبیات، سیاست، ورزش یا تفریح خاصی باشد، گرد هم می‌آیند و بعضی رفتارها را به عنوان نماد اشتراکشان انتخاب می‌کنند. در مجموع همه اینها سبک زندگی این افراد می‌شوند.
حجت‌الاسلام محسنی ادامه داد: اگر یک بار دیگر بخواهیم به تعریف این مفهوم نگاهی بیاندازیم، از منظر غربی سبک زندگی شیوه و روش زندگی فرد در حوزه‌های مختلف زندگی او اعم از فردی یا اجتماعی است. اما آنچه نگاه غربی از تعریف آن باز مانده است، «مبنا» و شیوه انتخاب این سبک است. ساده‌تر بگویم... اگر فردی بخواهد سبک زندگی خود را شکل دهد، بر چه اساسی باید از انواع و اقسام سبک‌ها و شیوه‌های رفتاری، یکی را انتخاب و یا حتی اختراع کند؟! در نگاه غربی و غیردینی این مبنا در فردگرایی و اصالت سود و لذت خلاصه می‌شود؛ یعنی هر شیوه‌ای که فرد آن را دوست‌تر داشته باشد یا بیشتر به مذاقش خوش بیاید سبک زندگی خوبی خواهد بود!
اما پاسخ ما به این سوال، پاسخ دینی است. وقتی می‌گوییم دین اسلام برای تمام عرصه‌های زندگی فرد مسلمان حرفی برای گفتن دارد، به این معناست که فرد مسلمان می‌تواند و می‌باید- زندگی خودش را بر اساس اصول و آموزه‌های دینی شکل دهد؛ و بر اساس نگاه و فلسفه دینی سبک زندگی خود را طراحی یا انتخاب نماید.
وی شیوه زندگی اسلامی را والاترین سبک زندگی دانست و گفت: اسلام بنیان خانواده‌ها را از تزلزل اخلاقی و هویتی حفظ می‌کند، چرا که مادی‌گرایی آفت بنیان خانواده در جامعه دینی است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی خلخال در ادامه به رواج فرهنگ مادی‌گرایی در بین خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروزه شاهد هستیم که معنویت در برخی خانواده‌ها کمرنگ شده و به جای آن مادی‌گرایی رواج یافته است و این به معنای کم‌توجهی و یا غافل بودن از مسائل روحی و مشکلات درونی است.

ارسال نظرات