وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد، اگر آمریکا زیر توافق هسته ای با ایران بزند، ضربه ای که به اعتبار این کشور وارد می شود می تواند موجب تسریع در پایان حکمرانی دلار به عنوان ارز رایج جهانی شود.
کد خبر: ۸۵۵۴۳۱۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد، اگر آمریکا آنگونه که برخی اعضای کنگره می خواهند زیر توافق هسته ای با ایران بزند، ضربه ای که به اعتبار این کشور وارد می شود می تواند به حدی باشد که موجب تسریع در پایان حکمرانی دلار به عنوان ارز رایج جهانی شود.
کری گفت، اگر آمریکا نتواند از هدف خود در این توافق برای مهار برنامه هسته ای ایران در مقابل کاهش تحریم ها حمایت کند، این می تواند حمله به وضعیت دلار را «که قبلا آغاز شده» احیا نماید.
وی همچنین هشدار داد که چنین چرخش دیپلماتیکی موجب خواهد شد که حتی متحدان سنتی آمریکا در زمینه تحریم ها دیگر با این کشور همراه نباشند و «ما حمایت آنها را در صورت ناگزیر شدن به استفاده از گزینه نظامی از دست خواهیم داد.»
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «منظور من این است که پیچیدگی های ناشی از این اقدام (رد توافق) بسیارند و این موجب گسترش این مفهوم در دنیا خواهد شد که باید یک ارز رایج دیگر انتخاب شود، زیرا آمریکا دارد بدرفتاری می کند و در واقع به موافقتنامه هایی که خود برای آنها مذاکره کرده عمل نمی کند.»
وی که در نشستی که توسط خبرگزاری رویترز ترتیب داده شده بود افزود: «بنابراین این کار تبعات گسترده ای دارد.» وی وعده داد که جزئیات بیشتری از این تهدید متوجه دلار آمریکا توسط وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شود.
مخالفان آمریکایی توافق هسته ای شانس چندانی برای متوقف کردن آن در کنگره ندارند. کنگره قرار است در ماه سپتامبر توافق هسته ای با ایران را به رای بگذارد. مخالفان تلاش خواهند کرد رئیس جمهور را از تعلیق تحریم ها علیه ایران باز بدارند.
اوباما گفته هر گونه مصوبه کنگره در این باره را وتو خواهد کرد. برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور رای اکثریت دو سوم نمایندگان هر دو مجلس سنا و نمایندگان مورد نیاز است.
ارسال نظرات