خبرهای داغ:
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز عنوان کرد
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: عناصر نامطلوب با ایجاد تنش در فارس، اغراض سیاسی خود را دنبال می‌کنند و رسانه‌ها باید در مقابل آنان سد دفاعی ایجاد کنند.
کد خبر: ۸۵۵۴۷۵۷
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محی‌الدین طاهری در جلسه هفتگی جامعه روحانیت که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: در مورد جامعه روحانیت این انتظار از مجموعه رسانه‌ها وجود دارد که در مصاحبه‌های خود دقت کنند که فرد مورد مصاحبه به‌طور مستند عضو جامعه روحانیت بوده و جایگاه بیان موضع نیز داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که گاه مطلبی از قول فردی به‌اشتباه به‌عنوان عضو جامعه روحانیت شیراز ذکرشده، ادامه داد: جامعه روحانیت دفتر دارد و در ساعات اداری پاسخگو است و در ساعات غیر اداری نیز از طریق تلفن پاسخگویی میسر است.

طاهری اضافه کرد: از زمانی که آیت‌الله ایمانی تشریف آوردند و با پشتیبانی‌های بزرگانی چون آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب و آیت‌الله پاکدل و سایر علما، جامعه روحانیت شیراز به تشکلی پر تعامل و قوی بدل شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضوری که روحانیت شیراز در عموم مسائل داشته باعث شده جامعه روحانیت شیراز بعد از تهران بیشترین حضور را در مسائل و مجامع مختلف داشته باشد.

طاهری متذکر شد: موضع‌گیری‌های رسمی جامعه یا از طریق حضرت آیت‌الله اسدالله ایمانی نماینده ولی‌فقیه در فارس، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب قائم‌مقام جامعه، آیت‌الله حدائق و یا دبیر اجرایی جامعه بیان می‌شود.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز ابراز داشت: مابقی اعضای جامعه اگر نظری می‌دهند به‌عنوان نظر شخصی خود آنها است و موضع جامعه تلقی نمی‌شود.

طاهری در ادامه گفت: ما جز جلسات داخلی از همه جلسات خبر می‌دهیم و گاه خود خبرنگاران در جلسات جامعه حضور نمی‌یابند دفتر جامعه به دلیل عدم حضور خبرنگاران، مفاد جلسه را به دفاتر دورنگار و ایمیل می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که جامعه روحانیت موضوع پنهانی ندارد، افزود: اگر مسئله‌ای بنابر مصالح نباید بیان شود به‌صراحت در همان جلسه با خبرنگاران در میان می‌گذاریم و البته مواردی بوده که باوجود تذکر بر عدم بیان مطلبی، آن موضوع انتشاریافته و بازخوردهای نامناسبی به بار آورده است.

طاهری ادامه داد: در دو جلسه جامعه روحانیت بنا شد شبهاتی که در فضای مجاری بیان می‌شود پاسخ داده شود که در این زمینه خبرگزاری‌ها و مطبوعات باید با اختصاص جای مناسب در رسانه خود به رفع شبهات از ذهن جامعه کمک کنند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: ما معتقد هستیم اگر خبرنگار نباشد جامعه دچار افت و رکود می‌شود و ازاین‌رو رسانه‌ها باید تمام مسائل را به‌دقت رصد کنند.

تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین (ع) عنوان کرد: مسئولان استان و کشور، روحانیت و سایر متولیان باید پاسخگو باشند و اگر خبرنگاران مواردی را بیان می‌کنند و تذکر می‌دهند از این امر خوشنود باشند.

وی با بیان این‌که اگر مسئولی از پاسخ به خبرنگار طفره رود نشان از کم‌ظرفیتی وی است، افزود: امام خمینی (ره) مردم را پرسشگر تربیت‌کرده‌اند و مقام معظم رهبری نیز بر مطالبه‌گری رسانه‌ها تأکیددارند که مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند و خبرنگاران نماینده ولی‌نعمت‌های جامعه محسوب می‌شوند.

به گفته وی، مسئولان باید فضای حضور خبرنگاران در مسائل مختلف را ایجاد کنند اما خبرنگاران نیز باید دقت داشته باشند که برخی مسائل را که با امنیت و مصالح کشور منافات دارد منتشر نسازند.

طاهری ادامه داد: استان فارس استانی در قله است و عده‌ای به دنبال ایجاد التهاب در آن هستند تا آرامش این استان را بر هم بریزند و به این صورت منافع گروهی و سیاسی خود را تحصیل کنند اما خبرنگاران و رسانه‌ها باید در مقابل این خواست ایستادگی کنند و استان فارس به جایگاه شایسته خویش برسانند.

* هم‌افزایی روحانیت و رسانه‌ها در نهادینه‌سازی فرهنگ نقدپذیری

در ادامه این جلسه یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه در این استان اظهار داشت: در دنیای امروز رشد و توسعه هر منطقه، شهر و یا استان وابستگی محکمی با نحوه عملکرد رسانه‌های آن دیار دارد و اگر این رسانه‌ها در جایگاه خود قرارگرفته و به رسالت خود عمل کنند، تعالی و ترقی آن اجتماع محقق می‌شود.

عزیز الله قهرمانی افزود: توسعه در نظام جمهوری اسلامی تعریف خود را دارد که توسعه بدون عدالت اجتماعی در مکتب ما پذیرفته نیست و از سویی رسالت مطبوعاتی و سازوکار مطبوعات نیز باید در تراز جمهوری اسلامی و منطبق با آرمان‌ها و باورهای دینی و ملی باشد.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: باوجود رشد رسانه‌ها در چند سال اخیر، هنوز با نقطه مطلوب فاصله‌داریم و این امر یکی از دلایل عقب‌افتادگی در این استان است.

سرپرست خبرگزاری فارس در شیراز خاطرنشان کرد: گره خوردن وضعیت معیشتی رسانه‌ها با مراکز دولتی و منابع قدرت، یکی از عوامل عدم تحقق رسالت‌های تعریف‌شده برای رسانه‌ها است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که با بیان کوچک‌ترین نقدی رسانه و خبرنگار مغضوب واقع‌شده و گاه در انجام فعالیت حرفه‌ای خود دچار محدودیت می‌شوند.

قهرمانی تصریح کرد: در بحث بحران مخاطب، مردم گناهی ندارند و گناه از رسانه‌ها و متولیان امر رسانه است که اگر روزنامه‌ای تبدیل به روابط عمومی اداره‌ای شود بدون شک مخاطب خود را از دست می‌دهد درحالی‌که برخی روزنامه‌ها در دنیا با اتکا به خریدار خود روزی چند بار چاپ و منتشرشده و با برخورداری از تیراژ بالا، از اتکا به منابع دولتی بی‌نیاز شده‌اند.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: متولیان امر سال‌ها است سازوکاری تعریف نکرده‌اند که یک رسانه چگونه باید ادامه حیات داده و درعین‌حال حریت خود را از دست ندهد و به روابط عمومی ادارات تبدیل نشود.

وی سپس ابراز داشت: وابستگی مالی رسانه‌ها به دولت باید به شکلی از میان برداشته شود و در این زمینه علما و روحانیت می‌توانند در شکل‌گیری این تحول بزرگ به رسانه‌ها کمک کنند و علاوه بر آن فرهنگ نقدپذیری و پاسخگویی را در جامعه و مسئولان ارتقا دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها