فرهنگ زیست محیطی و آشنایی با حیات وحش به دانش آموزان آموزش داده شود

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید جلوی چرای بی رویه دام و تخریب مراتع در گردنه حیران گرفته شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۰۰۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، محمد درویش، در نشست با اساتید و فعالان بخش محیط زیست درسالن شهید رجایی استانداری با ابراز نگرانی از وضعیت زیست محیطی اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل با توجه به شرایط جمعیتی با مشکلات آنچنان محیط زیستی روبه‌رو نبوده است؛ ولی رفته رفته به سمت وضعیت نگران کننده در حوزه محیط زیست می‌رود.

وی با اشاره به اینکه وجود گردنه حیران در دامنه جنوبی کشور آذربایجان که همگان را دچارحیرت وبهت می کند، نگران کننده است، افزود: باید جلوی چرای بی رویه دام و تخریب مراتع دراین گردنه گرفته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این جنگل به اراضی کشاورزی و ویلا تبدیل شده است، افزود: طی چند سال گذشته این گردنه مورد توجه واقع شده و انواع ساخت و سازها از بناهای تفریحی و سیاحتی و خدماتی همچون رستوران‌ها و هتل‌ها تا ویلاهای شخصی در آن رواج یافته است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه این امر نگرانی بسیاری از دوستداران طبیعت را برانگیخته است، افزود: حجم تخریب طبیعت در گردنه حیران وبعضی از محیط زیست اردبیل غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به اینکه وجود مدارس سبز در کشور ضروری است، افزود: باید دانش آموزانی تربیت کنیم تا نسبت به طبیعت وحیوانات مهربان باشند.

درویش با بیان اینکه درمدارس باید فرهنگ سازی زیست محیطی و آشنایی با حیات وحش به دانش آموزان آموزش داده شود، افزود: اگر بخواهیم کشوری توسعه یافته داشته باشیم باید در حوزه آموزش و پژوهش سرمایه گذاری کنیم.

وی گفت: متاسفانه هزینه‌های زیادی برای احداث سدهای غیر ضروری اختصاص می دهیم اما به فکر تربیت وآموزش نسلی که مدافع و دوستدار طبیعت باشد، نشده ایم.

در ادامه طاهر شریفی معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل با اشاره به اینکه متاسفانه برخورد با طبیعت وحیوانات خشن وتاسف آوراست، افزود: هرروز هزاران درخت دراین استان قطع می شود وتبدیل به زغال وپارکت و...می شوند.

وی با بیان اینکه ما انسانها از طبیعت استفاده کرده و باعث تخریب و ازبین رفتن آن نیز می شویم، افزود: درکنار فعالیت اقتصادی وصنعتی باید به بحث زیست محیطی نیز توجه شود چرا که درجامعه ای که برخورد با طبیعت دوستانه باشد برخورد شاخص باطبیعت است.

درویش آموزش محیط زیست را از مهدهای کودک و مدارس ضروری دانست و افزود: انتشار منشور مدارس طبیعت در سایت سازمان محیط زیست انجام شده و در این راستا افزایش مدارس به این شکل به جد حمایت می‌شود.

وی در خاتمه با تاکید به ضرورت انتقال دانش محیط زیست به مردم، گفت: در حوزه محیط زیست باید با نگاهی به وجدان خودمان عمل کنیم و آگاهی مردم را به حدی برسانیم که به جای مطالبه از دولت خود یاریگر دولت باشند.

ارسال نظرات