رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از ۲۰ درصد از سیب‌زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود و استان اردبیل در تولید این محصول رتبه دوم کشوری را دارد.
کد خبر: ۸۵۵۵۰۱۴
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از ایسنا، عدیل سروی، در گفت‌وگویی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان موتور محرکه بخش اقتصادی استان اردبیل است، اضافه کرد: صنایع موجود در استان در بیشتر بخش‌ها وابسته به بخش کشاورزی بوده، به همین دلیل خسارت‌های سال گذشته در بحث کشاورزی نمود خود در تمام بخش‌های استان نشان داد.

وی با یادآوری اینکه سال زارعی 93 و94 سال استثنایی بود، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیشترین میزان خرید گندم مازاد از کشاورزان در طول خرید تضمینی این محصول امسال اتقاق افتاد که بیش 486 هزار تن بوده و امسال تا این لحظه 500 تن خرید تضمینی گندم انجام شده است و این روند هنوز در مراکز جنوبی و کوهستانی استان ادامه دارد.

وی گفت: کمیته‌های استانی و شهرستانی برای خرید گندم فعال بوده و امسال اولین سالی است که این کمیته‌ها بصورت شبانه روزی فعال بوده و کشاورزان به صورت سهل‌ترین روش گندم خود را تحویل داده‌اند.

وی به خرید 25 هزار تنی تضمینی جو نیز در سال جاری اشاره کرد و گفت: در تولید کلزا نیز از نظر میزان تولید و خرید نیز در سال جاری رتبه اول کشور به استان اردبیل اختصاص دارد.

سروی با بیان اینکه 20 درصد از سیب زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود، اضافه کرد: انبارهای موجود در استان جوابگوی حجم سیب زمینی تولید شده در استان نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی استان اردبیل با بیان اینکه در سال گذشته پیشرفت مناسبی با وجود افزایش اعتبارات نسبت به سال‌های گذشته در حوزه‌های عمرانی مشاهده شده است، تصریح کرد: ۲۵ هزار هکتار در سطح استان پروژه‌های آبی خاکی از جمله لوله‌گذاری و کانال‌کشی‌ها انجام شده است.

سروی اضافه کرد: در طول یک سال گذشته 60 پروژه و طرح عمرانی با اعتبار بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف جهاد کشاورزی استان اردبیل به بهره‌برداری رسید است.

وی با بیان اینکه از سال ۷۴ تا ۹۲ ۱۵ هزارهکتار از اراضی استان اردبیل از سیستم آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ است ، گفت: در سال جاری مطالعات ۳۸۰۰ هکتار زمین در استان اردبیل برای تجهیز به سیستم آبیاری نوین انجام شده و ۲۴ میلیارد تومان برای این در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تولید محصولات خاص در استان اردبیل خاطرنشان کرد:‌ حدود ۷۲ تن زعفران به صورت یارانه‌ای در مناطق مستعد استان اردبیل به منظور کشت توزیع شده و در توزیع نهال پسته نیز در استان اردبیل اقداماتی صورت گرفته و سعی می‌کنیم با توجه به شرایط موجود بهترین و مناسب‌ترین نوع کشت را داشته باشیم.

ارسال نظرات