خبرهای داغ:
جهادگر برتر کشور:

مسئولان دولت جدید قائل به تشکیلات جهادی نیستند

جهادگر برتر کشور گفت: در دولت جدید همه چیز زمین تا آسمان فرق کرده است و مسئولان دولت جدید قائل به تشکیلات جهادی نیستند و همه نقاطی که بچه های جهادی در سال های گذشته برای پیگیری امکانات به آن ها مراجعه می کردند دیگر به سختی حاضر به کمک کردن به ما هستند و این در حالی است که فضای جهادی در ۸ سال دولت قبل در کشور برجسته شده بود.
کد خبر: ۸۵۵۵۲۲۸
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
مصطفی صادقنیا جهادگر بسیجی نمونه کشور با 26 سال سن از یازده سالگی وارد مجموعه بسیج شده و در ۱۷ سالگی نیز وارد فضای جهادی شده است.


گفتگوی این جهادگر با خبرگزاری بسیج از کرمانشاه؛

زمینه خانوادگی برای فعالیت های شما وجود داشت؟

بله، البته که فعالیت پدر و مادرم به عنوان فرمانده پایگاه باعث شد تا من بیشتر توانم را در مجموعه بسیج بگذارم.


فعالیت های گروه جهادی معبری به آسمان رسما از کی شروع شد و هدف و دغدغه مجموعه از ورود به فضای جهادی چه بود؟

کار جهادی از سال۸۷ و با رفتن به روستای کُنجه از مناطق محروم استان خراسان جنوبی استارت خورد و در ادامه نیز در طی هفت سال اردو در استان کرمانشاه، یک دوره اردو در خوزستان و یک دوره اردو نیز در مناطق سنی نشین استان کردستان برگزار شد.دغدغه از ایجاد گروه معبری به آسمان در مرحله اول خودسازی نیروهای جهادی و در ادامه خدمت رسانی به مردم مناطق محروم در عرصه های متفاوت بود و نقطه مشترک این اهداف ما اصلاح سبک زندگی هر دو گروه یعنی جهادگران و مردم مناطق محروم کشورمان بود.


اطلاعات جزئی تری از آمار عملکرد گروه معبری به آسمان بفرمایید.

ما در مجموع ۱۸ دوره اردو برگزار کردیم. در طی سال های اخیر ۲۰۰ روستای بخش سرفیروزآباد استان کرمانشاه تحت پوشش فعالیت های جهادگران معبری به آسمان بوده است و در مجموع ساخت ۱۰ مسجد، ۲ غسال خانه، ۲ خانه عالم، ساخت یک خانه برای خانواده ای محروم ، ترمیم مدارس روستاها، ساخت ۲۰ سرویس بهداشتی، برنامه ریزی جهت آبرسانی به روستاها و ترمیم منازل روستایی در کل روستاها بخشی از فعالیت های عمرانی مجموعه در مناطق محروم بوده است.


مگر با این حجم از فعالیت های عمرانی شما فرصتی برای انجام فعالیت در سایر حوزه ها را هم دارید؟

بله ما علاوه بر عرصه عمرانی در زمینه های بهداشتی، اعتقادی، فرهنگی و ورزشی نیز در مناطق خدمت رسانی می کنیم.

در سال های گذشته در زمینه بهداشتی برگزاری کلاس های آموزشی، ترمیم دندان ۲۰۰۰ نفر از روستائیان با حضور پزشکان جسته و وزیت ۱۵۰۰۰ هزارنفر روز از اهالی از جمله فعالیت های معبری به آسمان در مناطق محروم کشورمان بوده است و البته مشکل اساسی و بهداشتی منطقه(سرفیروزاباد کرمانشاه) موضوع آموزش زنان بود و به گفته مدیر کل بهداشت استان کرمانشاه وضعیت بهداشتی منطقه در حد صفر است و واقعا زندگی در آن شرایط دشوار است.

در زمینه های اعقتادی نیز تلاش شده است تا با حضور نزدیک به ۳۰ روحانی توانمند فعالیت های مذهبی و پرسش و پاسخ های با محوریت موضوعات مربوط به احکام و عقاید برقرار شود و در کنار این موضوع راه اندازی هیئات روستایی و برگزاری مراسم های ماه مبارک رمضان و همچنین ماه محرم با همکاری جهادگران در روستا ها از دیگر فعالیت های اعتقادی گروه بوده است.

در حوزه فرهنگ نیز محور فعالیت ها کار بر روی سبک زندگی بوده است و تمام تلاش مجموعه این بوده است که سبک زندگی اسلامی در میان مردم منطقه و جهادگران رواج یابد.

بخش پایانی برنامه ها هم برنامه های ورزشی بوده است که در این حوزه فوق العاده موفق بودیم و بطور مثال برنامه ای با عنوان قوی ترین مردم روستا با همکاری بچه های جهادی در مناطق برگزار شد که با استقبال بی نظیری مواجه شد و البته هدف اصلی گروه در عرصه ورزشی احیای برنامه های بومی منطقه بوده است و در همین راستا در منطقه زورخانه ای نیز احداث شد.در مجموع در حوزه ورزش عملکرد گروه به گونه ای بود که مردم با وجود دغدغه های زیادشان حاضر شدند پس از مدت ها دوباره در عرصه های ورزشی حاضر شوند.


با توجه به توضیحات جنابعالی، به نظر نمی رسد وضعیت اقتصادی مردم این مناطق نیز مناسب باشد، در این خصوص توضیح می فرمایید.

غالبا شغل مردم این مناطق دامداری و کشاورزی است و مردم منطقه اتفاقا در این حوزه ها توانمند هستند اما در مباحث علمی و آموزشی ضعیف هستند و با توجه به کم آبی منطقه مردم نیازمند تدبیر دولت هستند.


نحوه جذب نفرات برای حضور در مناطق محروم از سوی شما به چه نحوی است و تا کنون تاثیرگذاری را در نفرات مشاهده کرده اید؟

اکثرا جذب نفرات ما با تبلیغات خود جهادگران و همچنین پخش کلیپ های اردوهای قبلی صورت می گیرد و ما در هر اردویمان دست کم ۲۰۰ نفر را به مناطق اعزام  می کنیم و برگزاری اردوی جهادی خانوادگی نیز راهکار دیگری برای بازتاب فعالیت های ما بوده است زیرا هر چقدر بازتاب فعالیت های جهادی در خانواده ها، دانشگاه ها، مدارس و حوزه ها بیشتر شود موجب استقبال بیشتر بچه ها می شود و در خصوص تاثیرگذاری اردوها نیز می توان به همین موضوع کفایت کرد که بچه ها در اردوها حتی پول توی جیب خودشان را هم برای رفع مشکلات مردم منطقه هزینه می کردند و بودجه بسیاری از پروژه ها توسط خود بچه ها تامین شده است.


در مسیر این فعالیت ها چه مشکلاتی را تجربه کرده اید و آیا شده از کاری که انجام می دهید مایوس بشوید؟

طبیعتا هر کسی که بخواهد وارد فضای جهادی شود از ابتدا به مشکلاتی بر می خورد چون اردوی جهادی کاری تعریف نشده در کشور است و مسئولان با خود کنار نمی آیند که تعدادی جوان با گذشتن از امکانات و رفاه زندگی معمولیشان با افتخار به دنبال انجام بدترین کارها هستند و این در حالی است که نیروهای رسمی برخی ادارات با التماس مسئولان هم به همین مناطق محروم نمی روند. ما در بیشتر جاهایی که کارها را پیگیری می کردیم مایوس می شدیم چه در سطح کلان و چه در سطح پایین و در این میان همواره مسئولانی بوده اند که با مساعدت ها و نامه نگاری هایشان باعث حل شدن مشکلاتمان شده اند.

واقعا اگر اعتماد دولت و بسیج سازندگی در این چند سال نبود کاری از دست بچه ها بر نمی آمد و فقط می توانستیم حرف مردم منطقه را بشنویم.


این کمک های دولتی همچنان و در دولت جدید هم ادامه دارد؟

در دولت جدید همه چیز زمین تا آسمان فرق کرده است و مسئولان دولت جدید قائل به تشکیلات جهادی نیستند و همه نقاطی که بچه های جهادی در سال های گذشته برای پیگیری امکانات به آن ها مراجعه می کردند دیگر به سختی حاضر به کمک کردن به ما هستند و این در حالی است که فضای جهادی در ۸ سال دولت قبل در کشور برجسته شده بود. من بیشتر وقت ها صحبت های حضرت آقا را گوش می دهم و ایشان همیشه معیارهایی در خصوص فضای جهادی دارند و این موضوع در خصوص حضرت امام نیز مثال زدنی است و می شود به اعزام حاج عبدالله والی همزمان با جنگ به بشاگرد اشاره کرد که این موضوع نشان از اهمیت فضای جهادی دارد.در طول ۸ سال گذشته ۳۰۰۰ گروه در کشور فعال شدند که وقتی گزارشش به رهبر رسید ایشان پیرامون این موضوع شعار سال را انتخاب کردند.


در هر اردو به صورت میانگین چه قدر هزینه می کنید؟

به صورت میانگین هر اردو ۲۰ میلیون هزینه دارد، امسال با کمک ۷-۶ میلیونی ادارات ما نزدیک به ۳۰ میلیون در منطقه خرج کردیم، که اکثرا این هزینه از خیرین و خود بچه های جهادگر تامین شد و دوستداران فضای جهادی نگذاشتند کار زمین بخورد.


صحبت پایانی؟

در مجموع باید همه تشکیلات در عرصه فرهنگی برنامه ای منسجم داشته باشند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

مسئولان شهرستان باید وظیفه مهمی برای تبیین مباحث رهبری برای خودشان قائل شوند و در عرصه اقتصادی به خوبی مباحث اقتصاد مقاومتی را درک کنند و قطعا اگر به موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی توجه نشود در دراز مدت به مشکلات بیشتری بر می خوریم.


ارسال نظرات