خبرهای داغ:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: مدیران شهری نباید تصور کنند نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی صدقه است.
کد خبر: ۸۵۵۵۲۴۲
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، سید محمدامین جعفری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: شورای اسلامی شهر شیراز برای برخی نهادها و کانون‌های فرهنگی فضاهایی ایجاد می‌کند و این کار اگرچه با نیت خیر است اما بهتر است به‌صورت علمی انجام شود.

وی افزود: از شورای شهر سومین اهل‌بیت تقاضا داریم برای رضای خدا و در راستای تحقق پایتختی فرهنگی شیراز کمی هم فکر کتابخانه باشند و توجه کنند که کتاب و کتاب‌خوانی از جنس معجزه پیامبر مکتب ما و انس با آن، بسترساز اندیشه است که برتر از سالها عبادت شمرده شده و ازاین‌رو به‌جای آن‌که فضاهای گم و کوچک در اختیار این مهم قرار دهند فضاهای بهتری را برای کتاب و کتاب‌خوانی در نظر بگیرند.

جعفری با یادآوری این‌که شیراز هنوز کتابخانه مرکزی ندارد، ادامه داد: درحالی‌که کلان‌شهرهای دیگر چندین کتابخانه بزرگ دارند، تنها کتابخانه بزرگی که بعد از انقلاب در این شهر احداث‌شده خیرساز است و حاصل فعالیت شورا و شهرداری نیست.

وی در مورد انتقاد مدیران شهرداری شیراز از این‌که رقم پرداختی بابت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از جیب مردم شیراز است اما در شیراز هزینه نمی‌شود، گفت: شهرداری وقتی به تعهدات خود عمل نکند نمی‌تواند از ما بیلان بخواهد و هر وقت تمام تکالیف خود را عمل کردند ما نیز تمام اسناد هزینه‌کرد را در اختیار قرار می‌دهیم.

جعفری البته متذکر شد که وضعیت همکاری شهرداری شیراز با نهاد کتابخانه‌ها به نسبت سال قبل بهتر شده اما نباید این نگاه در نزد مدیران شهری وجود داشته باشد که گویا به کتابخانه‌ها صدقه می‌دهند درحالی‌که دارند به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند.

این مدیر فرهنگی با بیان این نهاد کتابخانه‌ها 16 میلیارد تومان از شهرداری شیراز مطالبه دارد، خاطرنشان کرد: شهرداری باید برای ایجاد فضاهای فرهنگی تلاش کند در حالی که گاه قرائت‌خانه‌هایی را احداث کرده‌اند که استاندارد لازم را نداشته و به‌این‌ترتیب شاید مجبور شویم برخی فضاها که شهرداری به‌عنوان سهم نیم درصد در نظر گرفته را نپذیریم.

جعفری یادآور شد: ما اگر خودمان مبالغمان به دستمان برسد کتابخانه‌های استاندارد و اصیل ایجاد خواهیم کرد چنانکه شهرهای بزرگ ایران کتابخانه‌های بزرگ دارند اما ما کتابخانه‌های کوچک را تحویل گرفته‌ایم چون بخشی از حقوقی که باید به این سازمان می‌رسیده نرسیده است.

فارس؛ استان پایلوت در حوزه کتاب گویا

مدیرکل کتابخانه‌های فارس در ادامه ابراز داشت: مسئولان هر قدر که به فکر حیاط استان هستند باید به فکر حیات استان هم باشند که در دوره‌های قبل با رویکرد غیرجدی و غیرعمیق برخی مسئولان، شاهد کم‌کاری‌های متعدد در فضای سخت‌افزاری حوزه کتابخانه‌ها بوده‌ایم.

وی افزود: باوجود کمبودهای سخت‌افزاری در حوزه نرم‌افزاری اقدامات خوبی انجام‌شده و از جمله چند اتفاق خاص که در نهاد کتابخانه‌ها رخ‌داده یکی طرح عضویت سراسری است که در این طرح هرکدام از اعضای کتابخانه با عضویت در هرکدام از کتابخانه‌های شهری و روستایی از تمام امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه استان بهره‌مند‌ می‌شوند.

جعفری ادامه داد: در استان فارس برای نابینایان و کم‌بینایان امکانات خوبی فراهم‌شده و در حال تهیه کتاب‌های گویا هستیم که هم برای فارس و هم سایر نقاط کشور بیش از 10 هزار عنوان کتاب برای این قشر آماده کرده‌ایم و با حرکتی شتابنده در حال رفع نیازهای کشور در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: ما با اقدامات متعدد و متنوع در حوزه کتاب، کتاب نخواندن را برای مردم سخت خواهیم کرد به‌گونه‌ای که هر روستایی این استان عضو یک کتابخانه باشد و بتواند از همه کتابخانه‌ها استفاده کند.

این مسئول عنوان کرد: تخفیف‌ها و معافیت‌ها نیز دیگر بحثی است که پیگیری کرده‌ایم و به‌این‌ترتیب بسیاری از اقشار از پرداخت هزینه معاف هستند که معلولان، فرهیختگان و کودکان ازاین‌دست بوده و تمام کسانی که دو عضو از اعضای خانواده آنها عضو کتابخانه باشد، نفر سوم معاف می‌شود.

جعفری سپس تصریح کرد: در حال حاضر اطلس کتابخانه‌ها تهیه‌شده و به‌وسیله آن هر فرد می‌تواند نزدیک‌ترین کتابخانه محل خود را شناسایی کند.

به گفته وی، حدود 95 درصد از کتابخانه‌های شهری و روستایی فارس به اینترنت پرسرعت مجهز شدند و آن پنج درصد دیگر نیز به سبب نبود زیرساخت‌های مخابراتی بوده است.

وی ضمن تشکر از فرماندار شهرهایی مانند داراب و جهرم که در زمینه کتاب تلاش خوبی دارند، گفت: در فراشبند و قیر و کارزین همکاری مناسب است اما بعضی شهرستان‌ها مانند مهر و مرودشت وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند و هیچ اتفاقی در 93 و 94 در حوزه کتاب و ایجاد فضای کتابخانه‌ای در این دو شهرستان انجام‌نشده است.

به گفته وی، شهرهای بوانات، کامفیروز، خان زنیان، شش ده، اسیر، خور و ... در شمار شهرهای خیلی ضعیف و اردکان، خرامه، گله دار، بالاده، حاجی آباد، اهل، سیدان، خشت و ... در شمار شهرهای ضعیف هستند.

اجرای طرح کتابخوان با همکاری بزرگان و مقاخر

جعفری اضافه کرد: طرح کتابخوان از مهم‌ترین طرح‌های حوزه ترویج مطالعه است و شاه‌بیت فعالیت‌های ترویجی و عمومی کردن کتاب‌خوانی محسوب می‌شود و در آن کتاب‌های خوانده‌شده توسط مفاخر و بزرگان و کتابداران معرفی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 85 کتابخانه تخصصی کودک در استان فارس، اظهار داشت: کتابخانه رسانه ویژه اهالی رسانه را طرح‌ریزی کردیم و امید داریم نهادهای دیگر مکان احداث آن را در اختیار ما قرار دهند.

جعفری بیان کرد: در کتابخانه حافظیه منابع غنی حافظ‌شناسی و ادبیات کلاسیک گردآوری شد و در کتابخانه سعدی نیز کتاب‌های سعدی شناسی مدنظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه روزبهان به‌نوعی کتابخانه هنری ما است و کتابخانه شهید دستغیب به موزه مطبوعات اختصاص‌یافته است.

این مدیر فرهنگی در ادامه گفت: با همکاری خیرین شهرساز نه‌تنها ایستگاه‌های کتابخانه‌ای را فعال می‌کنیم بلکه در ایستگاه و خود اتوبوس نیز کتاب‌های مخصوص سفر را در نظرخواهیم گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها