دكتر ميرزاده: كسي كه كاري را شروع مي كند بايد با پشتكار و جديت تمام آن را دنبال كند. داشتن پشتكار و علاقه، عامل اصلي موفقيت در هركاري است و صرفاً داشتن دستگاه امكانات و سرمايه منجر به موفقيت نخواهد شد.
کد خبر: ۸۵۵۵۲۷۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور، چرخ توسعه کشور، در روزهای سخت اقتصاد و تولید، دلخوش به حضور مردان و زنانی است که سرسختانه در صحنه تولید ایستاده‌اند و سخت کار می‌کنند.
افرادی چون  دکتر میرقاسم میرزاده، مدیرعامل شرکت تولیدی ایران پاش استان آذربایجان غربی، در زمره کارآفرینانی است که امروز عرصه تولید و صنعت به داشتن چنین انسانهایی به خود می‌بالد. در ادامه گفتگوی کوتاه خبرنگار ما را با این مرد تولید بخوانید.

- لطفا خود و مجموعه تان رامعرفی کنید؟

میرقاسم میرزاده، مدیر عامل کارخانه ایران پاش، فارغ التحصیل رشته دکتری اقتصاد وکارشناسی مهندسی مکانیک هستم و حدود۳۱ سال است که وارد این صنعت شده ام. تا سال ۶۶ کارمند نهاد مقدس جهاد سازندگی بودم. در سال ۶۶ از آنجا بیرون آمدم و کارم را با تولید پمپ سمپاش شروع کردم، در آن زمان این پمپ ها کاملاً وارداتی بودند. با تحقیقات بازار نیازسنجی که انجام دادم تصمیم به تولید این کالا گرفتم.

پمپ های ما بعد از یک سال به تایید دانشگاه صنعتی شریف وکمیته فنی پمپ سمپاش ایران درآمد و در نهایت با وزارت کشاورزی قرارداد منعقد و تعداد زیادی پیش فروش کرده و مبلغ ۵ میلیون تومان پیش پرداخت گرفتم و بعد از مدتی متمم قرارداد برای سمپاش کامل منعقد و در تهیه مخزن برای سم پاش کامل دچار مشکل شدم و این نیاز انگیزه تولید مخازن را در بنده ایجاد کرد و با تلاش و پشتکار تولیدات را گسترش دادم تا اینکه در سال ۱۳۸۶ تولیداتمان در کتاب گینس به عنوان تولیدکننده بزرگترین مخازن پلی اتیلن یکپارچه در جهان ثبت شد و دومین محصول ما که قایق پلی اتیلن نیز، در کتاب گینس ثبت خواهد شد.
هم اکنون تنوع محصولات بالغ بر ۶۰۰ نوع است و حدود۱۰۰ پرسنل مشغول به فعالیت هستند.

- چه شاخصه های مدیریتی در شما وجود داشته که با توجه به تحریم ها و بحران های مالی بعنوان یک تولیدکننده مطرح، همچنان فعالیت می کنید؟

ما ابتدا نیازسنجی می کنیم سپس روی محصولات و قطعات تمرکز می نماییم. باید همیشه از بازار و محیط اطلاعات دقیق و شفاف داشته باشیم و با توجه به هدف گذاری انجام شده با پشتکار و عشق و علاقه فعایت کنیم، نه صرفاً به خاطر اینکه بازار فروش محصول X خوب است به تولید آن بپردازیم. ما تاکنون ازهیچ تسهیلات بانکی استفاده نکرده ایم و به دنبال کارهای فرهنگی نیز بوده ایم و در این راستا دانشگاه علمی کاربردی به نام ایران پاش در ارومیه تاسیس کردیم و رشته های مورد نیاز و کاربردی جامعه را در آنجا آموزش می دهیم. سعی مان بر این است که خروجی هر فارغ التحصیل خودش کارآفرین باشد.

- نگاه شما به کیفیت و مشتری مداری چگونه است؟

ما به ۳۳ کشور (کشورهای اروپایی از جمله فرانسه) صادرات داریم و محصولاتمان را ۱۰ سال گارانتی می کنیم؛ زیراکه از کیفیت آنها اطمینان داریم و با روی گشاده به شکایات و انتقادات مشتریان رسیدگی کرده و از اظهار نظرهای آنها بسیار استقبال می کنیم؛ چراکه ما پیشرفت خودمان را مدیون این پیشنهادات و انتقادات می دانیم.

- با توجه به حضور فعالتان درنمایشگاهها بفرمایید دیدگاهتان از حضور فعال و همیشگی در نمایشگاهها چگونه بوده است؟

نمایشگاه ها بهترین محل برای تبادل افکار، الگوبرداری و عرضه محصولات است. به همین منظور ما حتی در نمایشگاه ها و کنفرانس های بین المللی و خارجی از جمله اروپا و آمریکا و کانادا شرکت می کنیم و این همیشه مفید و سودمند بوده است. نمایشگاه ها برای ما بازخوردهای بالایی دارد و اطلاعاتمان را نیز افزایش می دهد و در کل یکی از علایق من حضور در نمایشگاه است.

- نگاهتان به مقوله کپی کاری چیست؟

کپی کاری در صورتی که باعث انتقال تکنولوژی از خارج به داخل شود خوب است ولی اگرمنجر به اشباع محصول و کپی کاری در داخل شود، اشتباه است. در واقع رقابتی که منجر به رشد و ارتقاء محصول نشود، نه تنها منجر به شکست می شود بلکه بازار را هم خراب خواهد کرد و باید دست به دست دهیم و اشکالات و نقصان محصولات را برطرف کنیم و باید خلاق و نوآور باشیم. حتی اگرجنسی را از خارج کپی کرده باشیم ، ابتدا آنرا با خلاقیت بومی سازی کرده و نقایص آنرا برطرف کرده و سپس تولید کنیم.

- چه شاخصه هایی باعث ماندگاری شما در بازار رقابت بوده است؟

کسی که کاری را شروع می کند باید با پشتکار و جدیت تمام آن را دنبال کند. داشتن پشتکار و علاقه، عامل اصلی موفقیت در هرکاری است و صرفاً داشتن دستگاه امکانات و سرمایه منجر به موفقیت نخواهد شد.

- باتوجه به حجیم بودن محصولاتتان و صادرات و نقل و انتقال پر هزینه و مشکلات آنها، شما چگونه توانسته اید این محصولات را به فاصله های دور حتی اروپا صادرات کنید؟

به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده محصولات ما، کشورهای واردکننده اگر بخواهند خودشان تولید کنند، قیمت تمام شده بسیار بالایی را باید پرداخت کنند و نهایتاً خرید از ما برای آنها با این کیفیت و قیمت مقرون به صرفه تر خواهد بود. در واقع باتوجه به انحصاری بودن محصولاتمان، ما هرگز فرصت طلبی نمی کنیم و این راز موفقیت شرکتمان است.

- کلام پایانی؟

ما کشوری بسیار غنی داریم و باید قدر نعمت ها، امکانات، مغزها و پتانسیل های کشورمان را بدانیم؛ در غیر این صورت معصیت کرده ایم و باید شاکر باشیم و نگذاریم مغزهای جامعه از کشور بروند و باید همه دست به دست هم دهیم و قدر همدیگر را بدانیم و با یکدیگر صادق باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار