رادار هواشناسی در گرمی نصب می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت:‌ رادار پیشرفته هواشناسی با پوشش ۸۰ درصدی استان و با صرف هزینه ۷۵۰ میلیارد ریال در گرمی نصب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۵۳۴۲
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، علی دولتی‌مهر، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اظهار کرد: رادار پیشرفته هواشناسی با پوشش ۸۰ درصدی استان و با صرف هزینه ۷۵۰ میلیارد ریال در گرمی نصب می‌شود.

وی به همراه مسئولین شهر گرمی در بازدید از محل نصب این رادار، بیان کرد: این رادار با اختصاص اعتبار بیش از 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات مرکز از کشور آلمان خریداری و با هزینه بالغ بر 250 میلیارد ریال در محل «شون دره‌سی» جنب ماکروویو مخابرات در ارتفاعات لنگان تا پایان سال‌جاری نصب می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل امنیت ترابری هوایی و جاده‌ای، پیش‌بینی سیل و مدیریت منابع آب از قبیل مصرف و ذخیره آب،کارکرد کشاورزی و باغداری و برنامه‌ریزی مسئولان در توسعه استان، قدرت اندازه‌گیری ریزش‌های جوی، دقت بالای پیش‌بینی و پیش‌بینی‌های کوتاه مدت را از کارکرد پالایش اطلاعات این رادار برشمرد.

وی با بیان اینکه این رادار با پوشش 80 درصدی استان قادر است سیستم‌های هواشناسی وارده به استان را پیش‌بینی و پالایش اطلاعاتی کند، گفت: کلنگ احداث مرکز نصب این رادار در دهه فجر امسال به زمین زده می‌شود و با 6 نفر اشتغالزائی در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

دولتی مهر با تشریح اینکه این رادار تنها در 8 استان در کشور قرار دارد، افزود: با وجود درخواست 6 استان دیگر با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استان این رادار به استان اردبیل اختصاص و پس از بررسی کارشناسی و بررسی 20 نقطه و مکان‌یابی در شهرستان گرمی نصب می‌شود.

رحیمی زاد، سرپرست فرمانداری گرمی نیز بیان کرد: دو اصل گردشگری و کشاورزی در استان اردبیل به‌عنوان مهمترین مقوله توسعه در منشور توسعه استان به پیش بینی‌های دقیق هواشناسی وابسته است که با نصب این رادار می‌توان در این حوزه‌ها با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق‌تری عمل کرد.

وی اظهار کرد:‌ امیدواریم با نصب این رادار پیشرفته هواشناسی و ارائه اطلاعات آن در قالب اطلاعیه و اخطارهای هواشناسی به مردم و به ویژه کشاورزان شاهد کاهش چشمگیر خسارت در بخش کشاورزی و باغداری باشیم.

ارسال نظرات