بسیج کارگری
کد خبر: ۸۵۵۵۳۴۴
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
-خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

دکتر نجف آبادی، معاون بهره‌برداری کارخانه داروسازی کوثر هستم. اینجانب دکتر داروساز بوده و همچنین عضو بسیج کارگری و بسیج جامعه پزشکی می‌باشم.

کارخانه داروسازی کوثر در زمینه تولید انواع آنتی بیوتیک خوراکی فعال بوده و زمینه اصلی فعالیت آن را داروهای آنتی بیوتیک تشکیل می‌دهد.

- آیا واردات بر روی فعالیت شما در آن واحد تولیدی اثری داشته است؟ نظر شما راجع به تأثیر واردات بی رویه بر روی تولید داخلی چیست؟

در حال حاضر خوشبختانه به خاطر کیفیت خوب محصولات ما، بحث واردات آنتی بیوتیک مطرح نیست؛ اما متأسفانه در تولید بقیه داروها، مشکل واردات مطرح است و تأثیری منفی بر تولید دارد.

به طور کلی، واردات اگر با تکنولوژی خیلی بالاتر از نمونه موجود داخلی باشد، خوب است؛ اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که داروها به اسم برند آلمان، ژاپن و... وارد می‌شوند؛ اما در شعب این کارخانجات در هند و پاکستان و... تولید می‌شوند که کیفیتی پایین‌تر از محصولات داخلی دارند.

اما واردات دارو موجب جلوگیری از درآمدزایی برای شرکت‌های دارویی می‌شود. با این کار، هزینه تحقیق و توسعه کاهش یافته و موجب جلوگیری از پیشرفت و تولید داروی جدید می‌شود. در پی آن نیز بیکاری و مشکلات دیگری گریبانگیر جامعه خواهد شد.

- کیفیت و ویژگی های کالای شما نسبت به مشابه خارجی آن چگونه است؟

از آنجا که استانداردهای داروسازی، جهانی است و در ایران و ژاپن و امریکا و سایر کشورها یکسان است، تا یک دارو، این موارد را نگذراند، تولید نمی‌شود. چون در بحث تولید دارو نمی‌توان مهلت خواست و استانداردها واقعی‌اند. لذا نمونه کالای ما نسبت به مشابه استاندارد خارجی، کیفیتی تقریبا مشابه دارد.

- نظر شما راجع به فرهنگ مصرف تولید داخلی چیست؟

خوشبختانه در مدت اخیر، بنابر فرمایشات حضرت آقا و بینش و بصیرت مردم، وضعیت کمی بهتر شده. مثلاً من در یک داروخانه مشاهده کردم که وقتی متصدی دارو به مشتری گفت: از این دارو فقط نمونه ایرانی داریم، مشتری گفت: چه بهتر!

فرمایشات رهبر انقلاب، صددرصد ملی و به نفع تک تک ماست و تا زمانی که ما یاد نگیریم که اقتصاد مقاومتی امر مهمی است، به هدف نمی‌رسیم. اگر می‌خواهیم به جایگاهی که شایسته آنیم، برسیم، باید تولید داخلی را حمایت کنیم و فرهنگ بد گذشته را که می‌گفت جنس خارجی بهتر است، کنار بگذاریم. مثلاً فردی که لباس برند استفاده می‌کند، اگر لِوِل (سطح) بهداشت دوزنده این لباس را ببیند، قطعا از تولید داخلی استفاده می‌کرد.

لذا فرهنگ‌سازی امر مهم و ضروری است. فرمایش رهبر، سیاسی نیست، بلکه ملی است و به جنگ و درگیری ربطی ندارد و لذا بایستی نهادینه شود. از نظر عرفی، شرعی، ملی و عقلی، مصرف تولید داخلی اولویت دارد.

- به نظر شما خرید کالای بیگانه چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد؟ وظیفه مسئولان در این باره چیست؟

خوشبختانه ما مستعمره هیچ کشوری نبوده و نیستیم، اما باید این را بدانیم که خرید جنس خارجی، خودش نوعی خدمت به بیگانه است. دشمن امروز، دیگر از راه سلاح حمله نمی‌کند، لذا باید در عرصه اقتصاد مقابل آن بایستیم.

باید به واردات نظارت و توجه ویژه شود. پشت برخی از واردات، رانت‌های کلان است که در جای خود باید به آن توجه شود.

دخالت دادن دیدگاه‌های شخصی در واردات خوب نیست. از طرف دیگر، ما نیز باید به عنوان تولیدکننده و ناظر، کار را درست انجام دهیم.

به طور مثال، اخیراً دارویی به نام تجاری زاناکس و نام علمی آلبرازولا که آرام بخش اعصاب و روان است، به شکل قاچاق وارد و به چند برابر قیمت در بازار عرضه شد. اما پس از مدتی سازمان غذا و دارو با انجام آزمایش بر روی این دارو، مشاهده کرد که هیچ گونه ماده مؤثری در آن وجود نداشت!

از این رو با حرف، کار پیش نمی‌رود. باید عمل کرد و در عمل به دنبال کیفیت بالا باشیم. در قبال آن، دولت نیز با جلوگیری از واردات بی‌رویه، از تولید داخلی حمایت کند.

- به نظر جنابعالی، راه حل مشکل واردات بی‌رویه مثلاً در حوزه دارو چیست؟

می‌توانیم برای پیشرفت تولید داخل، به طور مشروط اجازه واردات بدهیم. مثلاً صنایع مرتبط، به شرطی فلان محصول را وارد کنند که در پایان سال اول، بتوانند مونتاژ کنند، در پایان سال دوم عناصر را بشناسند و پس از گذشت سه- چهار سال، کل فناوری مربوط به آن محصول را در اختیار بگیرند. و یا حداقل بتوانند آن را تحت لیسانس آن کشور تولید کنند.

متأسفانه این اقدام در برخی نهادها در حد شعار باقی ماند و مثلاً یکی از شرکت‌هایی که به وزارت بهداشت، تعهد یک ساله برای تولید دارویی را تحت لیسانس داده بود، تعهد خود را حتی تا سه- چهار سال تمدید کرد.

- نظر شماراجع به تحریم ها چیست؟ آیا می‌توان به نتیجه مذاکرات در موضوع تولید داخلی دل بست؟

در رابطه با تحریم‌ها و خود اتکایی نیز می‌توان گفت کشور ما در طول حیات 36 ساله انقلاب اسلامی، همواره با بحران‌های مختلفی روبرو بوده است.

بنده با اینکه به حدود 28 کشور دنیا سفر کرده ام و با افراد بزرگی از آن کشورها برخورد داشته‌ام، به جرأت می‌توانم بگویم که استعداد ایرانی از همه بالاتر است. دشمنان به ما فرصت کافی نداده‌اند تا این استعداد را به نحو شایسته شکوفا کنیم. تحریم می‌تواند این فرصت را به ما بدهد. حتی رفع تحریم هم موقعیت مناسبی برای شکوفایی ما است؛ اما اگر قرار باشد با رفع تحریم، دروازه‌های کشور باز شود و استعمارگران و ابرقدرت‌ها نفت خام ما را با قیمتی ناچیز ببرند و تولیدات خود را روانه بازار ایران کنند، خیلی بد و ناراحت کننده است.

همانطور که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب نیز می‌فرمایند اگر فردا هم تحریم‌ها برداشته شد، ما نباید از اقتصاد مقاومتی و تلاش دست برداریم. باید با همین سیستم پیش رویم و نباید به نفت وابسته باشیم. تحریم باعث شد بفهمیم اگر نفت هم نباشد می‌توانیم. لذا اگر رفع تحریم شدیم، باید فرهنگ این کار را فراموش نکنیم. مسأله اقتصاد هم به اندازه سیاست و نظامی اهمیت دارد و اگر امروز از نظر سیاسی و نظامی در جایگاه قابل قبولی قرار داریم، در اقتصاد هم اگر بخواهیم، قطعا می‌توانیم.

- کلام اخر؟

حرف آخر اینکه اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی شدنی است. اما همت می‌خواهد. مسئولان در رده‌های بالا بایستی افق دید را باز کنند. بدانند که حتی یک امضای کوچک هم تبعات کلان دارد و لذا مواظب اعمال خود باشند.

اگر تحریم‌ها رفع شد که چه خوب! وگرنه باید باز هم سیاست اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته و این در هر صورت کلید حل تمام مشکلات است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار