احداث کارخانه زباله‌سوز در اردبیل نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

شهردار اردبیل گفت: احداث کارخانه زباله‌سوز در شهر اردبیل نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.
کد خبر: ۸۵۵۵۴۸۹
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،حمید لطف‌اللهیان، در نشست با سرمایه‌گذار چینی در محل شهرداری اردبیل اظهار داشت: شهرداری اردبیل از اجرایی شدن طرح کارخانه زباله‌سوز شهری در این شهر استقبال می‌کند که احداث این کارخانه در اردبیل به لحاظ تأمین منابع مالی این طرح، با حضور فاینانسور امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به جمعیت بیش 500 هزار نفری شهر اردبیل تصریح کرد: اجرای طرحی برای مدیریت بهتر پسماندهای شهر اردبیل جزو اولویت‌دارترین برنامه‌های شهرداری بوده چرا که اعتقاد داریم عملی شدن چنین طرحی عواید بسیار مثبتی برای این شهر به دنبال خواهد داشت.

لطف‌اللهیان با اشاره به مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز 120 میلیارد تومانی برای اجرای کارخانه زباله‌سوز در اردبیل افزود: در بحث توانمندی و مطلوب بودن تجهیزات شرکت چینی هیچ ابهامی نبوده و تنها موضوع اصلی حضور سرمایه‌گذارانی است که به صورت فاینانسور نسبت به راه‌اندازی این طرح اقدام کنند و شهرداری نیز می‌تواند در امر تأمین زمین و نیز پیگیری مجوزها و دیگر مباحث اداری مشارکت کند.

شهردار اردبیل بیان کرد: هدف اصلی شهرداری اردبیل در گام نخست دفع بهداشتی و اصولی زباله بوده و تولید برق نیز در اولویت دوم قرار دارد، بنابراین ما از راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای در شهرستان مرکز استان اردبیل که می‌تواند ثمرات بسیار مطلوب و قابل قبولی داشته باشد و بسیاری از معضلات و مشکلات مربوطه به پسماند شهری را کاهش دهد، حمایت و استقبال می کنیم.

وی از انجام اقدامات اولیه توسط دو گروه سرمایه‌گذاری دیگر در زمینه راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در اردبیل خبر داد و گفت: پیشنهاد این گروه‌ها نیز در دست بررسی بوده که پس از بررسی‌های کارشناسی در مورد فعالیت این دو گروه سرمایه‌گذاری در استان تصمیمات لازم گرفته شده و اقدام می‌شود.

طراح و مالک شرکت چینی، شرکت فعال در زمینه تولید ماشین‌آلات تبدیل زباله به انرژی نیز از آمادگی این شرکت برای ساخت کارخانه زباله‌سوز در شهر اردبیل خبر داد و افزود: تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز کشور آلمان و با استفاده از تحقیقات دانشگاه‌های معتبر آمریکا تولید شده و بالاترین استاندارد زیست محیطی جهان یعنی یورو 2000 را دارا بوده که در شهر رشت نیز در این زمینه فعالیت می‌کند.

دای لی با بیان اینکه می‌توانیم با توجه به میزان و نوع زباله‌ها و پسماندهای تولید شده در شهر اردبیل نسبت به راه‌ندازی خطوط با ظرفیت 300 تن در روز در این شهر اقدام کنیم که برای اجرای این طرح به اختصاص زمینی به وسعت حداقل 2 هکتار نیاز داریم، گفت: ظرفیت ذخیره زباله‌های تولید‌شده در شهر اردبیل به مدت یک هفته تا ده روز از دیگر ویژگی‌ها و امکانات کارخانه زباله‌سوز طراحی شده برای این شهر است.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری در حدود 30 میلیون دلار برای تولید و نصب تجهیزات و 5 میلیون دلار برای احداث کارخانه اردبیل مورد نیاز بوده که می‌تواند به صورت تبدیل 100 درصدی زباله به انرژی و هم به صورت تفکیک زباله و تبدیل مازاد زباله به برق طراحی شود که پس از تأمین زمین مورد نیاز، مراحل ساخت و نصب تجهیزات کارخانه زباله‌سوز و نیروگاه در اردبیل در مدت زمان کمتر از 2 سال امکان‌پذیر است.

ارسال نظرات