خبرهای داغ:
دهقان نژاد گفت: اگر همسایه خوبی باشیم جامعه ما با آرامش می رسد، خانه ها آباد می شود، مرگ ها به تاخیر می افتد، روزی مان زیاد می شود کینه و بدی از بین می رود.
کد خبر: ۸۵۵۵۵۰۶
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، حجت الاسلام حسن دهقان نژاد  کارشناس مذهبی در خصوص حقوق همسایه داری در اسلام اظهار کرد: پیامبر اسلام می فرمایند"در اسلام به قدری از حقوق همسایه تاکید شده است که من گمان کردم همسایه از همسایه ارث می برد."

وی با اشاره به آپارتمان نشینی که در واقع شیوه ای از زندگی است و در آن خانواده های مختلف با فرهنگ و آداب مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنند بیان کرد: این نوع زندگی نیازمند قواعد و قوانین خاصی در حوزه ارتباطات اجتماعی است.

دهقان نژاد با بیان این که اسلام به همسایه داری هم از بعد معنوی و هم از بعد ارزشی اهمیت زیادی می دهد عنوان کرد: همسایه از روابط نسبی و فامیلی هم بالاتر بوده و اسلام در اهمیت به همسایه پارا فراتر از  محدوده مکانی می نهد و رابطه با همسایه را بالاتر از رابطه با فامیل می داند.

این کارشناس مذهبی بابیان روایتی از امام حسن(ع) ادامه داد: نیمه های شب بود که مادرم را در حال دعا و راز و نیاز با خداوند نظاره کردم. مادرم همه را دعا کرد ولی مارا نه، علتش را جویا شدم مادرم فرمودند:"اول همسایه ها بعد خود، همسایه الویت دارد."

وی بیان اینکه حد همسایگی در اسلام از 40خانه اطراف منزل است و باید آداب همسایه داری همیشه رعایت شود افزود: این اداب مشمول دید و باز زدید می شود اگرهم به دلیل زندگی امروزی این کار امکان ناپذیر است، می توان درهنگام عبور از خیابان با انها احوال پرسی کرد و از جملات خوب استفاده کرد.

دهقان نژاد تایید کرد: خوش رفتاری با همسایه به این معنی است که اگر حتی از همسایه خود رفتار خوبی ندیدیم با او به خوبی رفتار کنیم و حرمتش را نگهداریم که اگر با همسایه خوب رفتار نکنیم گرفتار آتش دوزخ می شویم.

وی ادامه داد: اگر همسایه خوبی باشیم  جامعه ما با آرامش می رسد، خانه ها آباد می شود، مرگ ها به تاخیر می افتد، روزی مان زیاد می شود  کینه و بدی از بین می رود.

این کارشناس مذهبی گفت: اسلام در قبال همسایه وظایفی را برای ما ذکر کرده که از جمله آن وظایف احوال پرسی و احترام گذاشتن به همسایه است. ما در قبال همسایه وظیفه داریم که اگر مشکل مادی دارد درصدد رفع ان برآییم.

دهقان نژاد تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که می توان با رعایت آن در آپارتمان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد، برگزاری جلسات منظمی با اعضای ساختمان است که در آن علاوه بر اینکه شما می توانید همسایگان خود را بشناسید، صمیمیت و ارتباط را با آنها افزایش دهیداز مشکلات آپارتمانی که در آن زندگی می کنید هم اگاه شوید و در تصمیم گیری های لازم سهمی داشته باشید.

وی در همین خصوص افزود: راه اندازی سر و صدا یکی از بدترین معضلاتی است که آپارتمان نشینان به آن دچارند و موجب بروز اختلافات زیادی می شود.

دهقان نژاد در پایان ادامه داد: افراد از زندگی در خانه خود به دنبال آرامش هستند و سر و صدا در حقیقت به نوعی حس وارد شدن به حریم خصوصیشان را در آنها ایجاد کرده و آرامششان را بهم میزند.

1007/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها