وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی باید دارای خدمات پیشین و پسین باشد، گفت: در صورت تامین نهاده‌های مورد نیاز و همچنین صنایع تبدیلی برای عرضه محصولات کشاورزی این بخش،‌ بخشی متکی به خودش خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۵۵۵۲۹
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در سومین جلسه هیات عمومی و دوازدهمین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه تشکل‌های صنفی دو وظیفه عمده را برعهده دارند، گفت: وظیفه اول این تشکل‌ها ایجاد زنجیره‌ای توانمند از تشکل‌ها است و وظیفه دوم رساندن صدای کشاورزان به گوش مسئولان است.

وی افزود: ما معتقدیم که اگر تشکل‌ها توانمند شوند پیش‌برنده هستند و افرادی که در انجام وظایفشان تعلل می‌کنند، معمولاً از این تشکل‌ها حذف می‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: عمده اقدامات در کشورهای توسعه یافته در بخش‌های مختلف کشاورزی بر عهده تشکل‌هاست و نمایندگان دولت در این کشورها غالبا حرفی برای گفتن ندارند و همه کارها در نظام‌های صنفی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: من معتقدم بخش کشاورزی در پیشین و پسین مسایل مربوط به کشاورزی اعم از تولید نهاده‌ها و صنایع تبدیلی باید متکی به خود باشد تا عوامل بیرونی بر روند تولید آنها تاثیر نگذارد.

وی با اشاره به تولید حدود 10 میلیون تا 12 میلیون تن شیر در سال اظهار داشت: حدود 50 سال پیش دامدار چرخه لبنی در اختیار داشت و شیر و ماست را خودش تولید می‌کرد.

حجتی با بیان اینکه قیمت خرید شیر خام از سال گذشته 1440 تومان مصوب شده، اما هنوز قیمت توسط صنایع لبنی اجرایی نشده و با این قیمت شیر از دامداران خریداری نمی‌شود، گفت: صنایع لجبازی می‌کنند و این امر در نهایت به ضرر خودشان است.

وی افزود: من از این که شیر با قیمت مصوب از تولیدکنندگان خریداری نمی‌شود، رنج می‌برم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چرا نباید بذر و کود مورد نیاز در بخش کشاورزی توسط خود کشاورزان و تشکل‌های آنها وارد شود، اظهار داشت: به دلیل ضعفی که در تشکل‌ها وجود دارد، واسطه‌ها نهاده‌ها را وارد می‌کنند و این امر موجب می‌شود سود حاصل از این کار را آنها ببرند.

وی با بیان اینکه همان طور که اشاره کردم، یکی از اهداف نظام صنفی ایجاد صدا است، گفت: کشاورز در مزرعه‌اش دامش تلف می‌شود و شیر تولیدی‌اش را نمی‌خرند، زیرا صدایش به جایی نمی‌رسد، بنابراین در این موارد تشکل‌ها می‌توانند مطالبات را مطرح کنند و آن را در سطح جامعه پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

بخش کشاورزی به غلط متهم به هدر دادن آب شده است

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به خشک‌سالی‌ها و کمبود آب اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی به غلط متهم است که آب را هدر می‌دهد در حالی‌ که ماهیت و ذات کشاورزی مصرف آب است و مصرف زیاد آب در این بخش نباید این گونه قلمداد شود که ما آب را هدر می‌دهیم.

وی افزود: نباید آن بخشی که بر اساس ذات و ماهیتش آب بیشتری مصرف می‌کند، متهم باشد بلکه باید آن بخشی که آب را بد مصرف می‌کند، متهم شود.

حجتی بیان داشت: ما قبول داریم که در برخی جاها ممکن است آب را خوب مصرف نکنیم و یا آب را هدر دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مصرف آب را و هدرروی آن را اصلاح کنیم، باید اقداماتی انجام دهیم مثلاً به سمت کشت فشرده در گلخانه‌ها حرکت کنیم یا سیستم‌های نوین آبیاری را که در کشت با راندمان آب بالا استفاده کنیم.

وی افزود: هم اکنون نزدیک 10 هزار میلیارد تومان مطالبات مالی کشاورزان برای تاسیس گلخانه و یا استفاده از روش‌های نوین آبیاری روی میز من است، اما ما بودجه کافی برای آن نداریم.

حجتی بیان داشت: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی که حدود هزار میلیارد تومان می‌‌شود برای کاهش مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته که با این مبلغ سالانه می‌توان بین 700 تا 800 هکتار از کشت محصولات کشاورزی را به گلخانه‌ها منتقل کرد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که باید سالانه 3 تا 5 هزار هکتار گلخانه صنعتی در کشور ایجاد شود.

 حجتی بیان داشت: ما باید حلقه‌های مفقوده را شناسایی کنیم و با کمک دولت در قسمت‌های مختلف حضور یابیم و بنیان‌های قوی را در تشکل‌های کشاورزی ایجاد کنیم و در تمام زمینه‌های مختلف از جمله صادرات محصولات کشاورزی حضور پرقدرتی داشته باشیم.

ارسال نظرات