برخی مقامات صنعت نفت هند اعلام کردند ایران از شرکت اکتشاف‌کننده میدان گازی فرزاد B، طرح توسعه این میدان گازی را به منظور انجام فعالیت توسعه‌ای خواسته است.
کد خبر: ۸۵۵۵۵۴۷
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، در چند هفته اخیر، شاهد ورود هیئت‌های تجاری از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی به کشور و رایزنی با مقامات نفتی هستیم.

یکی از این هیئت‌ها که در هفته‌های اخیر چندین بار به تهران سفر کرده‌ است، هیئت نفتی و اقتصادی هند است که به دنبال ورود به صنعت نفت بوده و به طور مشخص قصد توسعه میدان گازی فرزادB را دارند.

هندی‌ها که پیش از تحریم‌های نفتی کار اکتشاف این میدان گازی را برعهده داشتند و پس از اعمال تحریم ها از ایران خارج شدند، هم اکنون به دنبال ورود به این میدان و توسعه این میدان گازی هستند.

قبل از توافقات هسته ای بارها وزیر نفت و دیگر مسئولان شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بودند کار توسعه میدان فرزاد بی به هند واگذار نخواهد شد و به احتمال قوی توسعه این میدان گازی به شرکت های اروپایی واگذار می شود اما با رفت و آمدهای هندی‌ها به نظر می رسد قرار است توسعه این میدان گازی به شرکت اکتشاف کننده میدان واگذار شود.

شاید بتوان در این رابطه این جمله محمدجواد ظریف را در سفر به هند یادآور شد که «ایران دوستان دوران سخت خود را از یاد نمی‌برد».

براین اساس یک منبع آگاه هندی در گفت وگو با رسانه های این کشور اعلام کرده است  ایران موافقت کرده است تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی واقع در خلیج فارس را به این کشور واگذار کند.

وی ادامه می دهد: پیش تر و به دلیل تعلل صورت گرفته در اقدام برای توسعه این میدان ایران قصد داشت آن را به مناقصه گذارد و شرکت‌های هندی باید با شرکت های دیگر برای توسعه این میدان رقابت کنند،اما با مذاکرات صورت گرفته هند می تواند میدان فرزاد ‌B را توسعه دهد.

بنا به این گزارش  میدان گازی فرزاد B سال که 2008 توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت او ان جی سی هند کشف شده بود دارای 12.8 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی است. این ذخایر در خلیج فارس قرار داشته و از میادین مشترک با عربستان سعودی است.

بر اساس این گزارش ایران از شرکت دولتی هند خواسته است تا طرح خود را برای توسعه این میدان ارائه دهد.
ارسال نظرات