مجری طرح فاز ۱۵و۱۶ پارس جنوبی با اعلام اینکه پیشرفت این طرح به حدود ۹۷ درصد رسیده است گفت: فاز ۱۵و۱۶ تا آذرماه امسال تکمیل و به ظرفیت نهایی می‌رسد.مدیریت شرکت آریا نفت شهاب به عنوان رهبر کنسرسیوم هم همکاری کامل با نفت‌وگاز پارس داشت
کد خبر: ۸۵۵۵۶۴۴
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا فروزش با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز 15و16 میدان گازی پارس جنوبی باید 52 ماهه تکمیل می‌شد اما اکنون به 104 ماه رسیده است گفت: پالایشگاه این طرح تا شهریور و حفاری چاه‌ها نیز با 93.3 درصد پیشرفت تا آذرماه امسال تکمیل خواهد شد.

وی پیشرفت پالایشگاه فاز 15و16 را 97.7 درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون عملیات آماده سازی پالایشگاه در حال انجام است و تا دو سه هفته آینده این بخش به بهره‌بردار تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت سکوی فاز 15 به 98 درصد و سکوی 16 به 98.2 درصد رسیده است گفت: هم اکنون گاز برداشت شده از این دو فاز و فاز 18 به پالایشگاه مورد نظر تزریق می‌شود.

مجری طرح فاز 15و16 پارس جنوبی با بیان اینکه واحد ال.پی.جی این طرح ابتدای مردادماه و هفته گذشته نیز واحد گوگردزدایی آن به سرویس آمد گفت: ساخت مخزن‌های پروپان و بوتان نیز تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد. همچنین امروز نیز بخشی از اتان تولید شده برای استفاده واحدهای پتروشیمی به خط تزریق شد.

فروزش با اظهار اینکه از سال 1385 تا کنون شش میلیارد دلار در طرح توسعه فاز 15و16 سرمایه‌گذاری شده است گفت: سه میلیارد دلار آن در بخش خشکی، دو میلیارد دلار در بخش دریایی(سکوها) و یک میلیارد دلار هم در بخش حفاری هزینه شده است.

به گفته مجری طرح فاز 15و16 پارس جنوبی از نیمه دوم سال 1392 تاکنون در بخش خشکی این طرح 250 میلیون دلار و در بخش سکو‌ها نیز کمتر از 150 میلیارد دلار پول پرداخت شد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی اولیه هزینه این طرح سه میلیارد دلار برآورد شده بود اما به دلیل شرایط بین‌المللی کشور - که موجب کند شدن عملیات بانکی، تأمین منابع مالی و تأمین تجهیزات مورد نیاز طرح شد- علاوه بر افزایش زمان تکمیل طرح هزینه‌‌ها نیز افزایش یافت.

وی با تأکید بر اینکه فازهای پارس جنوبی بالاترین بازگشت نرخ سرمایه را دارند گفت: اگر ارزش کلیه تولیدات فاز 15و16 پارس جنوبی با قیمت نفت خام (هر بشکه 50 تا 60 دلار ) یکسان سازی شود، درآمد روزانه از فاز 15و16 پارس جنوبی 19 تا 20 میلیون دلار و سالانه حدود شش میلیارد دلار است.

فروزش گفت: از سال گذشته تا کنون 10.7 میلیارد متر مکعب گاز شیرین به خط سراسری تزریق شده است و حدود 6.7 میلیون بشکه میعانات گازی این دوفاز صادر شده است.

وی با بیان اینکه با تعیین اولویت در توسعه فازهای پارس جنوبی تمرکز و سرعت توسعه افزایش یافت گفت: با این اقدام می‌شود گفت که در فاز 15و16 پارس جنوبی حرفه‌ای‌تر عمل کرده‌ایم.

مجری طرح فاز 15و16 پارس جنوبی با اظهار اینکه در انتهای پروژه در صورت دیرکرد پیمانکار در تحویل طرح پنج درصد کل قرارداد جریمه خواهد شد خاطرنشان کرد: عملکرد پیمانکاران برای همکاری در آینده لحاظ می‌شود.

فروزش در پایان تأکید کرد: مدیریت شرکت آریا نفت شهاب به عنوان رهبر کنسرسیوم برای اینکه طرح توسعه فاز 15و16 پارس جنوبی با سرعت بیشتری انجام شود همکاری کامل با شرکت نفت و گاز پارس داشت و تمام عزم خود را جزم کرد تا در هر شرایطی این طرح تکمیل شود.

ارسال نظرات