معاون توسعه پست

استعلام نشانی‌های پستی برای دستگاه‌ها الزامی شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست گفت: استعلام سازمان‌ها از بانک اطلاعات نشانی‌های پست جهت ارائه خدمات الزامی شد.
کد خبر: ۸۵۵۵۶۵۰
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی نصیری  در ارتباط با الزام دستگاه‌ها برای بهره‌برداری از سامانه نظام آدرسی‌دهی شرکت پست اظهار کرد: براساس قانون قرار بود تلفیقی از کد پستی و شماره ملی برای مکان‌یابی و احراز صلاحیت در سازمان‌ها بکار گرفته شود اما به دلیل اینکه سازمان‌ها در گام اول نیاز به احراز هویت داشتند کمتر به کد پستی اهمیت دادند تا اینکه رفته رفته به مشکلاتی نظیر معوقات بانکی با کد پستی‌های اشتباه برخوردند.

وی عنوان کرد: هر کدام از این کدها به شکل انفرادی قطعا اثربخشی لازم را مطابق قانون اختصاص کد ملی و کد پستی نخواهد داشت. اصل قضیه این بوده که ترکیب این دو کد، چیستی و کجایی افراد را مشخص کند تا مشخص شود چه فردی در کجا باید خدمت لازم را بگیرد.

او افزود: در حال حاضر بانک‌ها عمده کسانی هستند که به دلیل کدهای پستی اشتباه به مشکل برخورده‌اند و متوجه شده‌اند از اول که روی کد ملی تأکید داشتند در اشتباه بوده‌اند. همین یک قلم اشتباه شاید باعث رشد معوقات بانکی شده است.

معاون برنامه‌ریزی پست خاطر نشان کرد: اکنون اکثر سازمان‌ها رفته رفته به سمت استعلام آدرس‌های پستی می‌آیند تا با مشکلاتی از این دست در آینده مواجه نشوند.

نصیری تصریح کرد: هم‌اکنون با مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات در راستای ساماندهی آئین‌نامه GNAF (آدرس‌دهی بر مبنای عوارض جغرافیایی)، توجه به نشانی‌های پستی قوت بیشتری می‌گیرد و سازمان ها ملزم می‌شوند که در زمان دریافت کد پستی به استعلام آن از بانک نشانی‌های پستی بپردازند.

وی در ارتباط با توسعه این سامانه نیز گفت: سامانه آدرس‌دهی بر مبنای عوارض جغرافیایی را قرار بود تا پایان 94 آماده کنیم اما این سامانه تقریبا آماده است و به بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر به صورت وب‌سرویس خدمات می‌دهد.

او افزود: امکانی که "جی‌نَف" می‌دهد ین است که کد پستی را مبتنی بر نقشه و شرح نشانی را روی نقشه نمودار می‌کند؛ این سرویس در سال‌های 94-95 به شرط تأمین نقشه‌ها از سوی سازمان نقشه‌برداری و شهرداری‌ها می‌تواند سرویس مناسبی را در اختیار متقاضیان قرار دهد تا در لحظه بتوانند تطبیق کد پستی با نشانی را انجام دهند.

معاون پست گفت: اکنون برخی سازمان‌های بزرگ مانند ثبت احوال و بانک ملت از بانک اطلاعات نشانی پست جهت استعلام استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات