آغاز اخذ سفارش فرش ایرانی برای صادارت به آمریکا

رئیس سازمان ملی فرش گفت: فعالان بخش تجارت فرش از ابتدای امسال و بلافاصله بعد از توافق لوزان، براساس شنیده‌هایی که از بازار و بدنه تولید و تجارت فرش به گوش می‌رسید، تلاش خود را برای شناخت بازار و اخذ سفارش بازار آمریکا آغاز کردند.
کد خبر: ۸۵۵۵۸۶۸
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید کارگر اعلام این خبرافزود: بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریور ماه سال جاری در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود که دراین نمایشگاه شاهد افزایش کمی و کیفی تعداد شرکت کنندگان و وسعت نمایشگاه هستیم به طوری که  700 غرفه با رشد کمی  6 درصد حضور دارند.

وی با بیان اینکه وسعت نمایشگاه  فرش امسال 30 هزارمتر مربع است، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال تولید کنندگان، بازرگانان، پژوهشگران، دانشجویان و تمام فعالان حوزه فرش حضو دارند و  بزرگترین رخداد در حوزه کفپوش‌ها با تمرکز بر روی فرش دستباف را شکل می‌دهند.

رئیس سازمان ملی فرش گفت: تا به امروز 71 تاجر و خریدارعمده فرش دستباف از نقاط مختلف دنیا حضورشان در این نمایشگاه قطعی شده که از این تعداد 17 نفر مربوط به ایرانیان خارج از کشور است.

وی اظهارکرد: در این نمایشگاه پنجمین "جشنوارفرش برتر"با هدف الگو سازی ومعرفی فرش‌های دستباف بهینه نیز امسال برگزارمی‌شود. همچنین صادرکنندگان فرش ایران در یک نشست با مدیرعامل صندوق ضمانت صادارت حضورمی‌یابند تا شرایط صادارت فرش بهبود یابد.

رونمایی از ویکی‌فرش
رئیس سازمان ملی فرش با بیان اینکه  "دانشنامه آنلاین فرش" یا "ویکی‌فرش" نیز دراین نمایشگاه رونمای خواهد شد اضافه کرد: کارگاه‌های با عناوین فرآیند تولید و چگونگی خرید، نگهداری، فرش و استفاده در دکوراسیون‌های منازل برگزارمی‌شود.

وی با بیان اینکه زمزمه‌های توسعه بازار صادارتی فرش به گوش می‌رسد، تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم فرش دستبافت در توافق  وین امیدواریم که در نیمه دوم امسال و درآغاز سال 2016 شاهد از سر گیری صادارت فرش ایران به آمریکا باشیم.

کارگر گفت:  با وجود اینکه واردات فرش ایران تنها توسط کشور آمریکا مورد تحریم مستقیم قرار گرفته بود اما مشکلات عمومی تحریم در بخش‌های انتقال پول، حمل و نقل و بیمه وجود داشت.

وی اظهار کرد: تا قبل از تحریم‌ها، ایران سالانه بیش از 80 میلیون دلار فرش به کشور آمریکا صادر می‌شد که از سال 2010 این روند متوقف شد.

این مقام مسئول اظهار کرد:لغو تحریم‌های عمومی و تحریم‌های مستقیم آمریکا به عنوان بازار سنتی ایران تاثیر به سزای در افزایش صادارت فرش ما خواهد داشت.

کارگر یاد آور شد : قبل از اینکه دولت بخواهد برنامه ریزی خاصی برای صادارت فرش به آمریکا داشته باشد، فعالان بخش تجارت فرش از ابتدای امسال و بلافاصله بعد از توافق لوزان، براساس شنیده‌هایی که از بازار و بدنه تولید و تجارت فرش به گوش می‌رسید، تلاش خود را برای شناخت بازار و اخذ سفارش برمبانی نیاز کشور آمریکا آغاز کردند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم که این تولیدات درماه‌های پیش رو و زمان باقی مانده تا لغو تحریم‌ها به صورت هدفمندانه و هوشمندانه انجام شود با این حال مرکز فرش ایران نیز درتدارک و بهینه سازی شرایط ورود ایران به بازار آمریکا است.

وی تصریح کرد: درنیمه پایانی امسال نیز میزبان هیئتی از فعالان فرش آمریکا اعم از بازرگانان، پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب رسانه فعال درحوزه فرش یه ایران هستیم تا با فرش ایرانی ویژگی‌های آن آشنا شوند.

این مقام مسئول درباره تعداد اعضای این هیئت آمریکای گفت:هنوز تعداد و زمان دقیق ورود این افراد به کشور مشخص نشده اما هماهنگی‌های لازم بین دو طرف درحال انجام است.

کارگر تاکید کرد: در پایان سال گذشته  330 میلیون دلارفرش به وزن 5 هزار و 100 تن از کشور صادر شد که از لحاط وزنی و ارزشی رشد داشته است. در چهارماه ابتدای امسال نیز 60 میلیون دلار فرش دستباف به وزن 1000 هزار تن صادر شد.

وی در پایان یاد آورشد که فرش ایران در مجموعه تجارت فرش دستباف دنیا، کماکان با وجود اینکه شرایط تحریم را سپری کرده بزرگترین صادر کننده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار