قائم‌مقام مدیرعامل آبفای تهران

طرح جامع آبرسانی تهران ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

قائم‌مقام مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه طرح جامع آبرسانی تهران برای اتمام، نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و تاکنون ۱۴ کیلومتر از ۱۳۰ کیلومتر آن اجرا شده است گفت: دولت برای طرح جامع آبرسانی تهران تنها ۹ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است.
کد خبر: ۸۵۵۶۶۷۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا نوذری‌پور  در پاسخ به این سئوال که دلیل کُندی پروژه بزرگ رینگ آب تهران چیست؟ گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال 1410 نیاز آبی تهران 1390 میلیون مترمکعب خواهد بود بنابراین برای آن سال ما باید آمادگی کامل را داشته باشیم بنابراین طبق برآوردهای صورت گرفته برای اجرای طرح رینگ آب تهران بر اساس بهای پایه سال 91 بالغ بر 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود:اما میزان دریافت اعتبار از منابع عمومی برای طرح جامع آبرسانی تهران(پروژه قمر بنی هاشم) 9.6 میلیارد تومان بوده و تاکنون آبفا نیز از منابع داخلی 20.6 میلیارد تومان هزینه کرده است.

نوذری‌پور تصریح کرد:پس اگر اعتبار لازم برای پروژه بزرگ آبرسانی تهران تخصیص یابد می‌توان آن را در طول 3 سال اجرا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این پروژه هیچ پیشرفتی ندارد و بسیار لاک‌پشتی حرکت می‌کند گفت: در حال حاضر این پروژه در بخش‌هایی از غرب تهران آغاز شده است و در مرحله اجرای خطوط لوله فولادی در منطقه غرب تهران یعنی از مسیر تصفیه‌خانه ششم به سمت جنوب و کمربند آزادگان اجرای خط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح دارای 130 کیلومتر خط لوله‌ای است ادامه داد: از این پروژه 14 کیلومتر در قطر لوله 1400 میلی‌متر و 1800 میلی‌متر و 2000 میلی‌متر اجرا کرده‌ایم و به زودی بخش‌هایی از اجرای پروژه را می توانیم در غرب استفاده بیشتری کنیم.

*قرار بود در سال 92 بخش اول پروژه اجرا شود؟

نوذری‌پور در پاسخ به این سؤال که مدیرعامل آبفای استان تهران در دی ماه سال 91 اعلام کرده بودند که تا 8 ماه دیگر بخش نخست این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد اما این طور نشد، گفت: این پروژه اعتبار سنگینی در حدود 500 میلیارد تومان نیاز دارد پس وقتی پول به آن تزریق نشود نمی‌توان انتظار داشت که پیشرفتی هم حاصل شود.

قائم‌مقام مدیرعامل آبفای استان تهران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود اعتبارات لازم برای این طرح بزرگ تا حدودی تأمین شده است اما آبفای استان تهران این اعتبارات را در جای دیگر هزینه می‌کند، گفت: اصلاً اینطور نیست و نمی‌توان یک ریال آن را در جای دیگر هزینه کرد چون این اعتبارات دارای ذیحساب هستند.

نوذری پور افزود: تأمین اعتبار برای این پروژه سالانه مبلغ بسیار ناچیزی بوده که آنها هم پرداخت نشده است، در حالی که در روی کاغذ این اعتبارات ذکر شده‌اند اما به هیچ وجه تخصیص نیافته است.

*برداشت از منابع آب زیرزمینی کاهش می‌یابد

قائم‌مقام مدیرعامل آبفای استان تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر بین تصفیه‌خانه‌های شرق و غرب و شبکه آب شهری ارتباطی وجود ندارد، گفت: بحث‌های پدافندی و نیاز به تعمیرات را این طرح تکمیل خواهد کرد و امکان استفاده بیشتر از منابع سطحی خواهیم داشت و دیگر از منابع زیرزمینی برداشت نخواهیم داشت و برداشت‌های آب از منابع زیرزمینی کمتر خواهد شد.

طرح جامع آبرسانی تهران دارای یکسری مخازن و خطوط و ایستگاه‌های پمپاژ است که دارای 130 کیلومتر خط لوله‌ای با قطر لوله 400 میلی‌متر تا 2300 میلی‌متر است، در واقع به خاطر بالا بودن حجم آب قطر این لوله‌ها بالا است.

در طرح جامع آبرسانی شهر تهران 6 مخزن با حجم 115 هزار مترمکعب احداث خواهد شد و 4 ایستگاه پمپاژ و 60 حلقه چاه باید در قالب طرح آبرسانی (پروژه قمر بنی‌هاشم) احداث شود.

هدف از اجرای این طرح پیش‌بینی نیاز آبی و تأمین و انتقال و توزیع آب در افق 1410 است و رفع کمبود مخازن ذخیره آب و سرویس آب شرب تهران با این پروژه به نتیجه خواهد رسید و با این طرح بزرگ می توانیم امکان انتقال ثقلی آب داشته باشیم و دیگر نیازی به پمپاژ آب نخواهد بود.

یکی دیگر از اهداف این طرح تعادل‌بخشی کیفی آب بین مناطق تهران خواهد بود و سعی خواهد شد کیفیت آب در سطح شهر تهران یکنواخت شود.

امکان جابجایی آب بین خطوط آب و بین تصفیه‌خانه‌ها یکی دیگر از اهداف پروژه مزبور است چرا که اگر سامانه شرق تهران با مشکل آب مواجه شد و اگر این پروژه به سرانجام برسد دیگر مشکلی از بابت انتقال آب بین سامانه‌های شرق و غرب نخواهیم داشت.

ارسال نظرات