نمایندگان مجلس در فرصتی سه ماهه به وزارت نیرو به این وزارتخانه ابلاغ کردند الگوی مصرف آب را برای مناطق مختلف کشور براساس بعد خانوار استانی و مناطق جغرافیایی به تفکیک شرایط عادی، تنش و بحران تهیه و ابلاغ کند.
کد خبر: ۸۵۵۶۶۷۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، شرایط موردنیاز مناطق جمعیتی شهری و روستایی کشور را تصویب کردند.

نمایندگان مردم در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح توسعه و بهینه‌‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور ماده یک این طرح را با 146 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در ماده یک این طرح آمده است که شرایط تامین آب شرب موردنیاز مناطق جمعیتی شهری و روستایی کشور به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

در این طرح شرایط عادی، شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تامین آب یک شهر، شهرستان یا روستا، بیشتر از میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد.

براین اساس شرایط تنش آبی، شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تامین آب یک شهر، شهرستان یا روستا معادل (سر به سر) میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد.

همچنین شرایط بحران آب، شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تامین آب یک شهر، شهرستان یا روستا کمتر از میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد.

در تبصره یک این ماده آمده است که هر یک از شرایط سه‌گانه مذکور در بندهای فوق، بسته به سال آب، قابل تغییر است.

همچنین در تبصره 2 این ماده تشخیص و اعلام قرار گرفتن هر کدام از مناطق جمعیتی کشور در هر یک از شرایط اشاره شده در این ماده بر عهده وزارت نیرو است.

براساس تبصره 3 طرح توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به تعریف استاندارد آب بهداشت (غیر قابل شرب) و تفکیک آن از آب شرب و ارائه زمان‌بندی اجرای آن اقدام کند.

در تبصره 4 این ماده آمده است که وزارت نیرو مکلف است ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون، الگوی مصرف آب را برای مناطق مختلف کشور براساس بعد خانوار استانی و مناطق جغرافیایی به تفکیک شرایط عادی، تنش و بحران تهیه و ابلاغ نماید.

پیشتر مدیران آبفای کشور اعلام کرده بودند که 517 شهر در کشور دارای تنش آبی هستند و در بسیاری از روستاهای کشور آبرسانی با تانکر آب انجام می شود.

ارسال نظرات