در دیدار معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان
معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان با بیان اینکه ایران نسبت به بهبود روند صلح بین پاکستان و افغانستان امیدوار است، گفت که ایران همواره از ملت و دولت افغانستان حمایت می‌کند تا بتوانند از سختی‌ها و مشکلات خود نجات یابند.
کد خبر: ۸۵۵۷۳۰۲
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران امروز (چهارشنبه) با «محمد محقق» مشاور رئیس جمهور افغانستان دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای و افغانستان گفت‌وگو کرد.

ابراز امیدواری ایران نسبت به بهبود روند صلح

ولایتی با اشاره به اینکه مردم افغانستان در طول سالها رنج زیادی را تحمل کرده و مظلوم واقع شده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت و دولت افغانستان حمایت می‌کند تا بتوانند از سختی‌ها و مشکلات خود نجات یابند.

این مقام ایرانی به سفر اخیر وزیر خارجه افغانستان به پاکستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اخیراً اختلافات اسلام‌آباد و کابل بالا گرفته، امیدواریم روند صلح میان دو کشور بهبود یابد.

ولایتی با اشاره به اینکه ترویج خشونت و تندروی در کشورهای اسلامی راهکار جدید آمریکا و غرب برای بر هم زدن جامعه جهانی است، افزود: آمریکا و متحدانش از ناامن کردن کشورهای اسلامی چندین هدف دارند که از میان آن می‌توان به نشان دادن چهره‌های نامطلوب از اسلام و نیز از بین بردن منطق و سرپوش گذاشتن بر اعمال جنایتکارانه خود در کشورهای اسلامی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های افراطی و تندرو در منطقه و جهان بدون داشتن هیچ منطق و دلیلی افراد بی‌گناه را اعم از شیعه و سنی می‌کشند.

اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اقدامات تروریستی

ولایتی در ادامه سخنانش بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اقدامات گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وی به رابطه عمیق و برادرانه‌ ایران و افغانستان از سالیان دور تاکنون اشاره کرد و گفت: دو کشور به دلیل داشتن همجواری مرزی بسیار با یکدیگر مرتبط هستند به طوری که اتفاقاتی که در افغانستان رخ می‌دهد روی ایران تأثیر گذاشته و برعکس آن نیز صادق است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران افزود: اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مذهبی و زبانی فراوان وجود زمینه برای همکاری دو کشور فراهم کرده و در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای مانند اکو و شانگهای باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

ولایتی: زمینه برای همکاری چند جانبه با افغانستان فراهم است

ولایتی بااشاره به روابط کشورهای عضو اکو گفت: زمینه‌ها برای همکاری چند جانبه فراهم است و ما امیدوار هستیم که افغانستان با توجه به تشکیل حکومت وحدت ملی که خود استقلال و سربلندی را برای این کشور به ارمغان آورده همواره پایدار باشد و ایران نیز همواره از خواسته‌های ملت افغانستان حمایت خواهد کرد.

محقق:اتفاقات در سوریه و عراق درحال کشیده شدن به افغانستان است

محمد محقق نیز با ابراز خشنودی از سفر خود به ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و مسائل تأثیرگذار در امنیت و ثبات منطقه با ولایتی گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت منطقه در 3-4 سال اخیر روز به روز بدتر شده خاطرنشان کرد: قضایایی که در عراق و سوریه اتفاق می‌افتد این اواخر در حال کشیده شدن به افغانستان نیز می‌باشد.

محقق افزود: در طول سالهای حضور طالبان برخی از کشورهای منطقه نیز با افغانستان سر جنگ داشتند و متاسفانه شاهد عملیات تروریستی بیشتری در افغانستان هستیم.

محقق: ایران پشتوانه کشورهای اسلامی است

وی تصریح کرد: خوشبختانه ایران به دلیل داشتن جایگاه خوب و محکم در منطقه می‌تواند در مبارزه با گروه‌های افراطی منطقه بهتر از سایرین عمل کند و می‌توان گفت ایران پشتوانه کشورهای اسلامی منطقه به حساب می‌آید و ما امیدواریم که وضعیت همکاری ما با ایران روزبه‌روز بهتر شود.

معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز با اشاره به سفر وزیر خارجه این کشور به پاکستان گفت: متأسفانه پاکستان نتوانسته به وعده‌های خود در خصوص کشاندن طالبان پای میز و پایان دادن به جنگ، جامه عمل بپوشاند.

محقق: پاکستان جنگ را رهبری می‌کند

محقق خاطرنشان کرد: وقایعی که در افغانستان رخ می‌دهد نشانگر آن است که پاکستان این جنگ را رهبری می‌کند و ما با توجه به انفجارات اخیر در کابل که منجر به کشته شدن و زخمی شدن 651 نفر شد مطمئن هستیم که پاکستان هیچ قدمی را برای بهبود روند صلح بر نداشته است.

وی افزود: این گروه سه نفره از سوی دولت افغانستان در واقع برای اعتراض به پاکستان رفته بودند که متأسفانه شاهد جواب مناسبی از آنها نبودیم و این سفر برای ما هیچ دستاوردی نداشت.

محقق با اشاره به مسئله داعش گفت: کشورهایی که متأثر این مسئله هستند باید همزبانی را در جهت رفع این معضل پیش بگیرند و کشورها نیز در خواب غفلت فرو رفته‌اند باید بیدار شوند.

وی افزود: تشکیل داعش در جهت تحقق اهداف ایدئولوژیک عربستان و اقتصادی پاکستان جنایت‌هایی را در منطقه صورت می‌دهد و با توجه به اینکه افغانستان کشوری دارای منابع دست نخورده است امکان اشغال آن و دست اندازی به منابعش وجود دارد.

ارسال نظرات