خبرهای داغ:
معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: مقام معظم رهبری بنیان‌گذار صنعت دفاعی نوین جمهوری اسلامی هستند.
کد خبر: ۸۵۵۷۸۳۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، امیر سرتیپ دکتر نصرالله عزتی بعدازظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار داشت: 31 مرداد سالروز صنعت دفاعی کشور است و در این روز نباید از یاد ببریم که مقام معظم رهبری بنیان‌گذار صنایع دفاعی نوین و جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح و وزارت دفاع بوده‌اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری از همان ابتدا بر مسئله خودکفایی و خوداتکایی تأکید داشتند و مرتب این موضوع را پیگیری می‌کردند و چه در زمان ریاست‌جمهوری و چه درزمانی که به‌عنوان رهبر کشور کار را دنبال کردند، به‌مانند یک استراتژیست دورنگر با نگاهی عمیق و کلان، راهبردهایی را مرتب به وزارت دفاع یادآور شدند و فرایند خودکفایی را با قدرت به پیش بردند.

عزتی ادامه داد: محور اصلی وزارت دفاع تلاش برای تحقق بازدارندگی است چرا که ایران در وضعیت ژئوپولیتیک تهدید در منطقه قرار دارد و ایده بازدارندگی در وزارت دفاع و نیروهای مسلح بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: به دنبال برپایی چندین نمایشگاه موفق، روز صنعت دفاعی بنا به پیشنهاد وزیر دفاع وقت و توسط مقام معظم رهبری تائید شد و از آن تاریخ، روز 31 مرداد ماه به عنوان روز صنعت دفاعی در تقویم جای گرفت و دستاوردها و محصولات دفاعی که در طول سال به مرحله تولید می‌رسد با حضور ریاست جمهور، وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این روز رونمایی می‌شود و به اطلاع مردم شریف ایران می‌رسد.

معاون وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در حقیقت روز صنعت دفاعی برای حوزه‌های راهبردی جمهوری اسلامی نمادی از قدرت‌سازی تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: اصولاً کشورهایی که از امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالا برخوردار هستند در طول سال قسمتی از بودجه کشور خود را به بخش دفاع اختصاص می‌دهند و با بالا بردن اقتدار دفاعی، برای خود ایجاد امنیت می‌کنند.

این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: اگر کشوری از مباحث دفاعی و امنیتی غافل شود در معرض تهدیدات قرار می‌گیرد و کشورها برای جلوگیری از این امر بنیه دفاعی و بنیه نیروهای مسلح را تقویت می‌کنند.

عزتی ابراز داشت: بر همین اساس ضرورت‌های راهبردی جمهوری اسلامی نیز ایجاب می‌کرد که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح راهبرد خود را ارتقا صنایع دفاعی قرار دهد.

به گفته وی، هشت سال دفاع مقدس مردم ایران نقطه عطف تشکیل این راهبرد بود، راهبردی که مبتنی بر خودکفایی و خوداتکایی تنظیم شد.

وی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آنچه که تجهیزات و ادوات مورد نیاز نیروهای مسلح بود از کشورهای غربی تهیه و در اختیار نیروهای مسلح گذاشته می‌شد و وابستگی صددرصدی به کشورهای سازنده وجود داشت و این وابستگی در زمان جنگ تحمیلی که یک سری قطعات و تجهیزات موردنیاز در تحریم قرار گرفت اثر گذاشت که هیچ کشوری به ما کمک نکرد.

معاون وزیر دفاع سپس اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری در زمان دفاع مقدس حتی سیم‌خاردار را از ایران دریغ می‌کردند تا چه رسد به تانک، توپ، هواپیما و ادوات پیشرفته‌تر که به‌هیچ‌عنوان در اختیار ایران قرار نمی‌گرفت اما در مقابل نیروهای متجاوز بعث از هر جهت کمک شدند و اگر تانک یا هواپیمایی از آنها در میدان نبرد ساقط می‌شد بلافاصله جایگزین آماده بود و انواع تجهیزات و فناوری روز در اختیار صدام قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: جمهوری اسلامی در نهایت مظلومیت و در تحریم کامل جنگ را به پیش برد و با تدبیر حضرت امام (ره) در مردمی کردن جنگ و بسیج مردم در کمک به جبهه‌ها بود که معادلات دشمن در هم ریخت و همانگونه که حضرت امام (ره) فرمود تمام این تضییع‌ها برای ما به نعمت بدل شد.

وی اضافه کرد: شاید آن زمان که حضرت امام می‌فرمود جنگ نعمت است و برکات دارد افراد به تلفات و خسارات آن می‌نگریستند و این سخن را به تمام و کمال درک نمی‌کردند اما هر چه گذشت بهتر به صحت این تعبیر حضرت امام (ره) پی بردیم.

امیر عزتی سپس اظهار داشت: مقام معظم رهبری این راهبرد را بیان کردند که در مقابل تهدید باید دست به تهدید بزنیم و ابزار لازم را برای این کار داشته باشیم.

وی متذکر شد: از چند سال قبل که راهبرد «تهدید در مقابل تهدید» مطرح شد تمام امکانات زیربنایی کشور، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات و تسحیلات مناسب مقابله با تهدید بسیج شدند.

معاون وزیر دفاع تصریح کرد: در همین راستا خودکفایی در راستای تأمین امنیت ملی و با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی، متکی به سازوکارهای دانشی موجود در سطح کشور و استفاده از تمام قابلیت‌ها و توانمندی‌های بومی در دستور کار قرار گرفت و توسعه درون‌زا به‌تدریج تحقق یافت.

عزتی بیان کرد: تهدیدات فرا روی جمهوری اسلامی در عصر حاضر مبتنی بر جنگ‌های مدرن سه‌بعدی است که در این منازعات هیچ خط تمایزی بین جبهه و پشت جبهه وجود ندارد و واقعیت‌های چنین منازعاتی را در سوریه، یمن و عراق شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: این‌ها نشانه‌هایی از ماهیت جنگ‌های آینده در منطقه را به ما گوشزد می‌کند و از این رو وزارت دفاع ابزار و سازوکارهای لازم را منطبق با آنچه نیروهای مسلح برای مقابله با این تهدیدات جدید نیاز دارند، تدوین می‌کند.

عزتی بیان کرد: در جنگ‌های مدرن سه‌بعدی نیروهای مسلح به همراه گروه‌های پشتیبانی در فضای یک جنگ نیابتی درگیر می‌شوند و تهدید ژئوپلیتیکی که در این‌گونه جنگ‌ها وجود دارد این است که در این منازعات «مکان» جای خود را به «فضا» می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: امروزه تلاش برای ایجاد فضاها و گروه‌های نیابتی در درون سیستم‌های کشورها مطرح شده به نحوی که فضای فروپاشی یک نظام سیاسی از داخل فراهم شود.

عزتی اضافه کرد: برای مقابله موفقیت‌آمیز با چنین منازعاتی و از جمله جنگ‌های نیابتی در حال گسترش، تمام شهروندان و تمام افراد کشور باید از آمادگی لازم برای دفاع برخوردار باشند که اگر چنین امری در کشوری اتفاق بیفتد آن کشور دژ مستحکمی می‌شود که هیچ نفوذی در آن متصور نیست.

وی ادامه داد: تجربه یکپارچگی و انسجام مردم و پای‌کار آمدن بسیج‌های مردمی در دفاع مقدس خود ما به‌نوعی مصداق همین استحکام دفاعی بود و اکنون این موضوع به خیلی از کشورهای منطقه سرایت کرده و اگر این راهبرد بسیج مردمی نبود پیشرفت‌های سریع داعش در عراق متوقف نمی‌شد.

وی ابراز داشت: امروز ما شاهد موفقیت‌های روز افزون نیروهای مردمی در عراق هستیم و استکبار از این امر به وحشت افتاد و سعی کرد که این نیروها درگیر جنگ نشوند اما هوشیاری مراجع تقلید در عراق و اتحاد مردم این توطئه را خنثی کرد و نوید را به مردم عراق داد که باید با حفظ یکپارچگی شیعه و سنی برای بیرون راندن متجاوز بسیج شوند.

عزتی در ادامه گفت: علاوه بر بالا بردن انسجام مردمی و قدرت دفاعی ملت، با تدابیر مقام معظم رهبری اکنون وزارت دفاع در حوزه‌های تخصصی اعم از تحقیق و پژوهش با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان جوان کشور، تجهیزات و امکانات تخصصی موردنیاز نیروهای مسلح را طراحی و تولید می‌کند.

وی سپس تصریح کرد: ملت ما هیچ‌گاه از تهدیدات غافل نشده چون رهبر فرزانه ما فرمانده کل نیروهای مسلح نیز هست و همه‌ساله نیروهای مسلح ما بر اساس بدترین نوعی سناریویی که ممکن است پیش بیاید، آمادگی خود را تقویت کرده و ایده بازدارندگی را تحقق می‌بخشند و این که دشمن خیال تهاجم را به خود راه نمی‌دهد ناشی از ایمان، اتحاد و ولایتمداری مردم و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است.

معاون وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در دوران فعلی آمریکا و استکبار به صورت مستقیم وارد سوریه یا سایر مناطق هدف خود نشده‌اند بلکه با ایجاد تفرقه در بین ملت‌ها و بکارگیری نیروهای نیابتی اهداف خود را دنبال می‌کنند.

وی متذکر شد: کشور ما نمی‌تواند نسبت به روند تصاعدی بحران در منطقه بی‌تفاوت باشد و در این حوزه نیروهای مسلح ما برای بدترین نیت‌ها، خشونت‌بار‌ترین ابزارها و غیرممکن‌ترین ائتلاف‌ها آمادگی دارند.

این مقام مسئول افزود: ویژگی‌های دفاع مقدس این امکان را برای ما فراهم کرد که این آمادگی را در بالاترین سطح داشته باشیم و آن را حفظ کنیم.

عزتی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند هوایی که مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری است و تدابیر مختلفی را مدنظر قرار داده‌ و اولویت را در وزارت دفاع و نیروهای مسلح به این موضوع داده‌اند ساخت رادارهای مقاوم به تهدیدات جنگ الکترونیک، شناسایی اهداف غیرقابل‌شناسایی و ادوات رادار گریز هوایی، انواع موشک‌های پدافند هوایی و سامانه‌های مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند، آماده‌شده و در اختیار یگان‌های عمل‌کننده قرارگرفته است.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع تصریح کرد: در حوزه موشکی دریکی دو سال گذشته نخستین موشک‌ هوا به زمین و همچنین موشک برد بلند با برد 700 کیلومتر و دقت بسیار بالا تولید شد.

به گفته وی، در حوزه سایبری با توجه به گسترش جنگ‌های اطلاعاتی، سامانه‌های بومی و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جلوگیری از نفوذ طراحی و تولیدشده است.

عزتی عنوان کرد: سال گذشته رونمایی از پهپاد مراقبتی فطرس انجام شد و پهپادهایی از قبیل ابابیل، جت کرار 4 که نخستین پهپاد آفندی است، پهپاد سریر و مهاجر 4 که قابلیت شلیک موشک دارند از همین دست قابل اشاره است.

وی بیان کرد: در حوزه ارتباطات، تجهیزات مقابله با شنود و ایجاد ارتباطات امن برای نیروهای مسلح به دست متخصصان ما تولید شده است.

وی یادآور شد: در حوزه فضایی چهار ماهواره توسط وزارت دفاع و سازمان فضایی در مدار زمین قرار گرفت که سه ماهواره نخست بیشتر تحقیقاتی و آزمایشی بودند و ماهواره فجر که در دهه فجر به فضا پرتاب شد یک ماهواره سنجش از راه در با دوربین‌های ساخته‌شده در صنایع اپتیک وزارت دفاع است که رزولوشن 50 متر و قدرت تفکیک دارد و عکس‌برداری هوایی انجام می‌دهد.

ارتقای همکاری‌های دفاعی انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک با بسیاری از صنایع دفاعی کشورهای متعدد در راستای و تبادل و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های دفاعی دیگر موضوعی بود که وی به آن اشاره و تصریح کرد: بخش بزرگی از این پیشرفت‌ها و اقتدار حاصل شده برای کشور، مدیون صنایع دفاعی مستقر در استان فارس است و صنایع الکترونیک دفاعی شیراز، دانشگاه مالک اشتر، صنایع فجر شیراز و مجموعه‌ها و شرکت‌های متعدد این استان که در مقوله‌های دفاعی فعال هستند، سهم مهمی در خودکفایی دفاعی کشور دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها