روزنامه آمریکایی واشنگتن پست:

اروپا منتظر تصمیم کنگره آمریکا برای تجارت با ایران نمی‌ماند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به سفر هیئت های بلندپایه اروپایی به ایران پیش از خشک شدن جوهر توافق هسته ای نوشت: سیاست گذاران اروپایی منتظر تایید کنگره آمریکا برای تجارت با ایران نمی مانند.
کد خبر: ۸۵۵۸۳۳۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست طی گزارشی نوشت: هنوز جوهر توافق هسته ای خشک نشده بود که هواپیمای دولت آلمان حامل جمعی از نخبگان اقتصادی ملی در تهران نشست. با وجودی که هنوز مشخص نیست اوباما بتواند در رابطه با توافق هسته ای نظر کنگره را جلب کند هتل های تهران مملو از افرادی است که برای برقراری ارتباط و چانه زنی معاملات به تهران سفر کرده اند.

این امر حاکی از آن است که به واقع اقیانوس بزرگ اطلس شکاف عظیمی ما بین ایالات متحده و اروپا ایجاد نموده است. سفرهایی که در سطوح بالا صورت می پذیرد نشان دهنده ی این موضوع می باشد که با وجود اینکه کنگره در حال بررسی توافق هسته ای است ایالات متحده آمریکا نمی تواند مانع سفر اروپایی ها به ایران شود.

پنج کشور دیگر به کنگره اعلام کرده اند آنها مجدد بر سر میز مذاکره باز نخواهند گشت.

بر اساس این گزارش جوی کاسر مدیر اجرایی زیمنس، مجمع صنعتی آلمانی، ماه پیش در تلویزیون آلمان اعلام کرد: «ما در اینجا در مورد ٨٠ میلیون نفری صحبت می کنیم که می خواهند بار دیگر به کسب و کار نفت و گاز خود قوت بخشند. » این مجمع صنعتی پنج روز بعد از توافق هسته ای مقامات ارشد خود را به تهران فرستاد.

بعد از سفر گابریل معاون صدر اعظم آلمان به ایران، وزرای ارشد فرانسه و ایتالیا هم به تهران سفر کردند. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس قصد دارد برای آنکه از همتایان قاره ی خود عقب نماند امروز با عجله سفارت کشورش را در ایران بازگشایی کند، اسپانیا، سودان و لهستان هم قصد دارند از پاییز به این جریان بپیوندند.

رئیس جمهور اتریش هاینز فیشر در نظر دارد ماه آینده اولین رئیس دولت اروپایی باشد که از سال ٢٠٠٤ به تهران سفر کرده است.

این گزارش در ادامه افزود: هر گونه قرارداد غربی با ایران هنوز با عدم اطمینان قانونی رو به روست به علاوه شرکت های چند ملیتی که در ایالات متحده به کسب و کار پرداخته اند نمی خواهند اگر کنگره نهایتا توافق را نپذیرفت با تحریم رو به رو شوند.

با این حال با وجود نگرانی هایی که از این لحاظ وجود دارد برخی توافق های اولیه به مرحله ی امضا رسیده و از سوی دولت ها مهر تایید گرفته است. بانک ایتالیایی مدیوباناکا اوایل این ماه یادداشت تفاهمی برای تضمین مالی کسب و کار ایرانیان و ایتالیایی ها امضا نمود. این وام ها از سوی شرکت اعتباری صادرات دولتی ایتالیا تضمین می شود. تخمین زده شده است که با حذف تحریم ها صادرات ایتالیا به ایران تا ٣.٣ میلیارد دلار تا پایان سال ٢٠١٨ افزایش خواهد یافت.  

بسیاری از تحلیل گران معتقدند سیاست گذاران اروپایی منتظر تایید کنگره ی آمریکا نیستند. آنها هیچ گاه در گذشته نیز همانند آمریکا پیوندهای خود را با ایران جدا نکرده اند.

به گفته ی یکی از تحلیلگران دفاعی بنیاد تحقیقات استراتژیک پاریس عدم پذیرش کنگره ممکن است در کوتاه مدت برخی سرمایه گذاری ها را تحت تاثیر خود قرار دهد اما پس از گذشت چند سال کسب و کارهای اروپایی راهی برای دور زدن محدودیت های مالی پیدا خواهند کرد.

این گزارش در مورد تجارت آمریکا با ایران نوشت: در کوتاه مدت شرکت های آمریکایی از همتایان اروپایی خود در تجارت با ایران عقب خواهند ماند.

به گفته ی ریچارد نفیو کارشناس آمریکایی تحریم ها، آغاز این معامله ها ممکن است عواقب حیثیتی داشته باشد اما سه یا چهار سال آینده روزی را می بینم که شرکت های آمریکایی به کنگره خواهند رفت و خواهند گفت که اروپاییان در رقابت از ما پیشی گرفته اند و خواهان تغییر وضعیت موجود خواهند شد. آنگاه از کنگره در خواست می کنند که تحریم های تروریستی و مربوط به حقوق بشر هم لغو شود.

ارسال نظرات