حجت الاسلام طالبی شایعات در خصوص اقدامات سازمان بازرسی استان در گرفتن جرات از مدیران را مردود دانست و تاکید کرد: عکس العمل دستگاه نظارتی به هیچ عنوان جرأت را از مدیر نمی گیرد.
کد خبر: ۸۵۵۸۳۴۹
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از آوای اقتصاد: رییس کل بازرسی استان یزد در جمع ذیحسابان  با اشاره به  این که بحث نظارت و بازرسی از ابتدای تشکیل جوامع بشری و حکومت‌ها مطرح بوده است؛ گفت: اداره حکومت خود بخود یک سری قدرت‌هایی را ایجاد و اموال و امضاهای طلایی که در اختیار کارگزاران قرار می‌دهد و موجب قدرت‌های متفاوتی می‌شود و امروزه چنانچه از این قدرت‌ها استفاده غیرحرفه‌ای و غیر دولتی شود رانت و فساد بوجود می‌آید.

حجت الاسلام طالبی اظهار داشت: چنانچه به طور دقیق در معنا و مفهوم رانت ریز شد بر بسیاری از اقدامات مسئولین در ادارت مختلف شبهه رانت بوجود می‌آید.

وی با بیان توضیح در خصوص رانت خفی و مصداق‌های آن گفت: متأسفانه علاوه بر رانت و فساد جلی که توسط افراد خاصی صورت می‌گیرد در مسائل اقتصادی، حکومتی و نظارتی شاهد رانت خفی نیز هستیم.

طالبی با تاکید بر اهمیت شغل ذیحسابان اظهار داشت: ذیحساب در حقیقت نماینده مالی دولت در امور هزینه، پرداخت‌ها و دریافت‌های ادارات و دستگاه‌های دولتی بوده و اهمیت آن به حدی است که این منصب ستاره دار است.

وی در خصوص قوانین مرتبط با ذیحسابان گفت:نکته‌ای مهمی که ذیحسابان باید توجه کنند آن است که در قانون محاسبات عمومی بیش از 70 ماده به ذی‌حساب اختصاص یافته، در قانون معاملات نیز موادی درخصوص وظایف ذیحسابی وجود دارد و علاوه بر این دو مورد در قوانین دیگر نیز تکالیفی برای ذیحسابان مطرح شده است.

طالبی تاکید کرد: کار ذیحسابان فقط مبتنی بر تعداد محدودی از مواد قانونی که تکالیف اولیه آن‌ها را بیان می‌کند و نظارت شدید وخشکی که می‌توانند بر دستگاه‌ها داشته باشند نیست بلکه  قوانین متعدد در خصوص ذیحسابی نشان دهنده گستردگی واهمیت این کار است.

این مقام قضایی تصریح کرد: مدیران بوسیله پولی که از زیر دست ذیحسابان خارج می شود کارهای عمرانی و اداری را انجام می‌دهند از این رو ذیحسابان باید توجه کنند که علاوه بر دقت و حساسیت، یک دست و دلبازی نیز نیاز است که مدیران بتوانند به کارهای عمرانی و اداری خود بپردازند.

حجت الاسلام طالبی درخصوص عملکرد ذیحسابان گفت: عملکرد ذیحسابان باید به گونه‌ای باشد تا جرأت از مدیران گرفته نشود و علاوه بر این باید مجموع اقدامات آنان به گونه‌ای باشد که کمک کار و عصای مدیران محسوب شوند.

وی تاکید کرد: ذیحسابان نباید بدون توجه به تمام مواد قانون و فقط با چند ماده از قانون، مدیران را به چهار میخ بکشند به گونه‌ای که قدرت و جرأت انجام کاری را نداشته باشند.

طالبی افزود: با بررسی قانون در بسیاری از موارد انجام تعداد زیادی از کارها بدون ریخت و پاش‌های اضافی بلامانع است و دست مدیر برای انجام امور عمرانی و ادرای قوی در استان باز می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل استان گفت:اخیراً شنیده‌ شده که در دستگاه نظارتی و خاص بازرسی اقداماتی انجام شده که جرأت مدیران در انجام امور کم شده است که به شدت این موضوع را انکار می‌کنم.

طالبی در این خصوص تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق پرونده‌هایی که در سازمان بازرسی مطرح و رسیدگی شده مربوط به تکالیف قانونی بوده که مدیران ملزم به انجام آن‌ها بوده‌اند اما در عمل به این امور کوتاهی کرده‌‌اند و دستگاه نظارتی در این موارد ورود کرده و مدیران به این دلیل بازخواست شده اند و این عکس العمل دستگاه نظارتی به هیچ عنوان جرأت را از مدیر نمی گیرد.

وی با بیان این که مدیر باید جرأت، حکمت و همت داشته باشد افزود: مدیری که این سه خصلت را نداشته باشد نمی‌تواند در هیچ کجا موفق باشد و هرچند که تقوا و سلامت نفس برای مدیریت لازم است اما کافی نیست.

طالبی گفت: این که استان یزد چندین سال در پرداخت وجوه دولتی و واریز به خزانه دولت جزء ده استان اول کشور باشد و در مقابل در دریافت مخارج و اعتبارات استان جزء استان‌های آخر کشور باشیم؛ جای سوال است.

وی با اشاره به این که قناعت در مصرف شخصی و هزینه‌های اداری امری پسندیده و ضروری است تاکید کرد: مدیران ارشد استان حق ندارند در اخذ اعتبار از خزانه کشور قناعت کنند و از توسعه، رشد اقتصادی و ادرای استان جلوگیری کنند.

طالبی تصریح کرد: به هیچ وجه نمی‌خواهیم جرأت و رسیک‌پذیری مدیران اجرایی را بگیریم بلکه به این اعتقاد داریم که باید جرأت، حکمت و همت را به مدیران تزریق کرد. ما به دنبال آنیم که از ریخت و پاش‌ها و بی‌تدبیری‌ها جلوگیری شود.

این مقام مسئول با اشاره به پروژه‌هایی با هزینه‌های هنگفت که نیمه تمام سال‌ها رها شده‌اند گفت: ما از مسئولین می‌خواهیم به این موارد رسیدگی کنند و این به هیچ عنوان این اقدام ما ریسک‌پذیری و جرات را از مدیران نمی گیرد.

حجت الاسلام طالبی در خصوص ضرورت حکمت برای مدیران گفت: حکمت برای مدیر ضروری است و ما نسبت به هزینه‌های اضافی و پول‌هایی که نسنجیده و غیرکارشناسانه خرج می‌شوند عکس العمل نشان می‌دهیم زیرا که مدیر باید تدبیر داشته باشد.

وی با بیان ضرورت مطالعات علمی و کارشناسانه در انجام پروژه‌های عمرانی در سطح استان تاکید کرد: نباید کارهای به گونه‌ای باشد که مردم عوام از خطاها و اشتباهات انجام شده به ما بگویند. مدیران نباید در دوران مدیریت خود بی کدار به آب بزنند و با هیاهو کارهایی انجام دهند که در آینده خطاها و مشکلات آن مشخص شود

وی در خصوص پیشگیری گفت: یکی از وظایف ذیحسابان پیشگیری است. ذیحسابان باید قبل از انجام امورمطالعه کنند و براساس اطلاعات و بررسی‌ها چنانچه امور اشتباهی قرار است صورت گیرد قبل از شروع از آن ممانعت به عمل آید.

رئیس سازمان بازرسی کل استان بیان کرد: بعضی از مدیران به علت بعضی از اقدامات ما و تصور اشتباه خود در خصوص بازرسی کار را تعطیل می‌کنند و صورت مسئله را پاک می‌کنند. این درحالی است که مدیران باید با جرأت کارهای خود را انجام دهند ولی در انجام امور باید حکمت لازم را هم داشته باشند و نباید با تعطیل کردن امور باعث عقب افتادگی استان شوند.

وی افزود: هر کسی که در هر دولتی تخلف کرده باید به تخلفات آن رسیدگی شود اما نباید ابزاری برای سوء استفاده کنندگان شود. باید دقت کرد غبارآلودکردن فضا و جوسازی‌ها باعث غفلت ما نشود به گونه‌ای که نتوانیم به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

طالبی با اشاره به پروژده‌های فساد تصریح کرد: متاسفانه تشکیل پرونده‌های فساد کذایی هزینه معنوی زیادی برای حکومت داشته و باعث بی‌اعتمادی مردم و سخره دین، اسلام و لباس روحانیت شده که هزینه آن به مراتب بیشتر از ارقام فسادهای اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: فسادهای اتفاق افتاده واقعا اعتماد مردم را به نظام سلب کرده و باعث شده احساس فساد در جامعه زیاد شود؛ و آن مقدار که در جامعه احساس فساد هست در واقعیت و عمل فساد نداریم. از طرف دیگر بدلیل بر ملاشدن پرونده فسادهای جلی مدیران نیز دچار نوعی فساد خفی شده‌اند اما مدیران باید به این نکته توجه کنند که فسادهای کوچک نیز بزرگ می‌شوند و دامن جامعه را خواهند گرفت.

 


ارسال نظرات