وال استریت ژورنال گزارش داد
قیمت مس آتی هفته گذشته برای نخستین بار طی سال های اخیر موقتا به کمتر از ۵۰۰۰ دلار در هر تن افت کرد، افت قیمت مس زیر سطح حمایت کلیدی به بازار این کالا که نسبت به اقتصاد چین و ناپایداری ها نگرانی دارد، سخت آسیب رسانده است.
کد خبر: ۸۵۵۸۳۵۲
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از وال استریت ژورنال، در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند، تضعیف تقاضای چین به ادامه روند کاهش قیمت مس کمک خواهد کرد، عده ای نیز پیش بینی کرده اند که قیمت ها تا سه ماهه چهارم افزایش یابد، چون میزان خرید چین در زمان افت عرضه جهانی افزایش می یابد.

«استفان بریگز» تحلیلگر فلزات در BNP Paribas معتقد است، 5000 دلار عدد مهمی است، اما اگر قیمت زیر 5000 دلار بماند، نقطه آغازی برای افت های بیشتر خواهد بود.

قرارداد سه ماهه مس در بورس فلزات لندن(LME) سه شنبه گذشته با افت 2.6 درصدی به 5035 دلار در تن رسید. این قرارداد در بعدازظهر همان روز به کمتر از سطح روانی 5000 دلار هم سقوط کرد. در نیویورک فعال ترین قرارداد معامله شده برای تحویل سپتامبر با کاهش 1.5 درصدی به 2.287 در هر پوند رسید.

افت قیمت مس در سه شنبه گذشته ناشی از کاهش 6.1 درصدی بازار سهام چین بود. البته هفته قبل از آن نیز پس از آنکه بانک مرکزی چین ار ارزش یوان کاست، بازار کالایی با آسیب مواجه شد و کالاهایی نظیر نفت و فلزات که بر مبنای دلار قیمت گذاری می شوند، برای دومین اقتصاد جهان گران تر تمام شدند.

قیمت مس هم اکنون نسبت به سال 2011 که به 10 هزار و 190 دلار هم رسیده بود، نصف شده است.

بسیاری از تحلیلگران همچنان بر این باورند که مس با توجه به نگرانی های مربوط به چین، افت بیشتری را تجربه می کند، چراکه کندی روند تولیدات صنعتی و ساخت و ساز در چین به طور چشمگیری تقاضای مس را کاهش داده است.

«آتول للی» مدیر سرمایه گذاری گروه بین المللی Deltec که 2 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می کند، گفت: به راحتی می توان افت 10 درصدی را نسبت به قیمت های فعلی مشاهده کرد.

در ماه های اخیر «للی» سهام مس را با توجه به احتمال افت بیشتر در صندوق پوششی SPDR S&P Metals & Mining ETF (یک صندوق قابل معامله در بورس که در سبد خود سهام 30 شرکت معدنی را دارد) فروخته است.

تاثیر سقوط قیمت مس بر سهام شرکت ها

همچنین «ایرا اپستین» کارگزار در Linn & Associates واقع در شیکاگو معتقد است، اقتصاد چین بدتر از آن چیزی است که تصور می شود.

سقوط قیمت مس، سهام تعدادی از شرکت های بزرگ معدنی را نزولی کرده و به اقتصادهای بسیاری از کشورها از شیلی گرفته تا زامبیا آسیب رسانده است. شیلی بیش از 30 درصد مس قابل عرضه جهان را تولید می کند و این کشور در سال 2013 حدود 10 درصد از رشد تولید ناخالص آمریکای لاتین را بر عهده داشت.

در همین حال سهام شرکت «فریپورت مک موران» از ابتدای 2015 تاکنون حدود 58 درصد افت داشته است و شرکت کانادایی «باریک گلد» هم 4 میلیارد دلار از ارزش معدن مس خود را که در سال 2011 خریداری کرده بود، از دست داده است.

البته برخی تحلیلگران هنوز استدلال می کنند که افت های قیمت مس در سه ماهه پایانی سال به اتمام می رسد. «هلن لائو» تحلیلگر «آرگونات» معتقد است، کاهش قیمت مس محرک بازسازی ذخایر از سوی تولیدکنندگان چینی و اداره ذخایر دولتی این کشور خواهد بود. این اداره، ذخایر بزرگی از فلزات استراتژیک نظیر مس و آهن را نگهداری می کند.

واردات مس چین در ماه جولای با افزایش 2 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال و رشد 0.2 دهم درصد در مقایسه با ژوئن امسال به 350 هزار تن رسید.«کلیو برنستاو» مدیر صندوق Baring Asset Management با دارایی 25 میلیارد پوند گفت:  تقویت قیمت مس را در طی سه تا پنج سال آینده مشاهده خواهیم کرد، برای اینکه اصول بنیادی این نکته را گوشزد می کند که به سمت بازاری با کسری حرکت خواهیم کرد.

قیمت فلزات در پایان معاملات روز جمعه بورس فلزات لندن(دلار در تن)

1523.5

آلومینیوم

5046

مس

1693

سرب

10110

نیکل

15190

قلع

1771.5

روی

28750

کبالت

13300

مولیبدن

150

بیلت

 

 

منبع: هلدینگ آتیه اندیشان مس

ارسال نظرات