نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت تحویل سامانه های موشکی اس300 به ایران تامین کننده امنیت تاسیسات اتمی صلح آمیزی خواهد بود که روسیه در احداث آنها کمک می کند.
کد خبر: ۸۵۵۸۴۱۷
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، ضمیر قبولوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت تحویل سامانه های موشکی اس300 به ایران تامین کننده امنیت تاسیسات اتمی صلح آمیزی خواهد بود که روسیه در احداث آنها کمک می کند.
 
قبولوف ضمن اعلام این مطلب گفت: اگر ایران سامانه های اس300 را دریافت کند، عالی خواهد بود. این سلاح مطلقا تدافعی است که امنیت از جمله امنیت تاسیسات اتمی صلح آمیزی را تامین می کند که روسیه در احداث آنها در ایران کمک می کند.
 
میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاور نزدیک و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ریانووستی" اعلام کرد مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس 300 به ایران به توافق رسیده و این مساله خاتمه یافته و فقط بررسی جزئیات فنی آن در پیش است.
 
قرارداد تحویل سیستم های اس-300 در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان «تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی»، از جمله تحویل سیستم های اس ـ 300 را ممنوع کرد.
 
مسکو قرارداد تحویل سامانه های س-300 را در سپتامبر همان سال لغو کرد.
 
پیش تر  ایران به خاطر عدم تحویل اس-300 از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود که اکنون دو طرف در حال مذاکره درباره پس گرفته شده این شکایت هستند.
 
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز دوشنبه 13 آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد.
 
سیستم های اس-300 ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم اس-300 می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات