ـ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، مسأله اصلی متن توافق را پروژه‌هایی دانست که زیرساخت آنها طبق برجام تعریف شده است و گفت: موفقیت ما در استفاده از الزامات و نتایج متن توافق در جهت منافع ملی اهمیت بالایی دارد چراکه تبعات غیرهسته‌ای برجام به نحوی خارق العاده، تعیین‌کننده‌تر از تبعات هسته‌ای آن است.
کد خبر: ۸۵۵۸۵۲۶
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ، آیت الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان، با اشاره به بایسته‌های دوران پساتوافق، گفت: ما باید درباره نتایج پساتوافق هسته‌ای دقت بیشتری به خرج دهیم.

 وی ادامه داد: باید دید آیا می‌توان به موضع‌گیری اوباما اعتماد کرد؟ آیا او مستقل از افراد دیگر تصمیم می‌گیرد یاتحت تأثیر دیگران اعلام موضع می‌کند و ابزار دست آنها است؟

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به شعارهای انتخاباتی اوباما اشاره و عنوان کرد: او دو موضوع را به عنوان محور شعارهای خود در انتخابات قرار داد اولین موضوع، ایجاد تغییرات در حکومت آمریکا و دومین موضوع، نجات از چنگ آتش و جنگ‌افروزی بود؛ مردم آمریکا که از سیاست‌های اشغال‌گرانه بوش خسته و فرسوده شده بودند، با این نویدها به اوباما رأی دادند.

 وی افزود: همه ناظران سیاسی بر این باور هستند که 80 درصد ثروت‌ها و فرصت‌های آمریکا در اختیار صهیونیست‌ها قرار دارد؛ در حالی که یهودیان تنها پنج درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

 امام جمعه زاهدان تأکید کرد: اوباما از یک سو دم از پذیرش توافق می‌زند و از سوی دیگر اذعان می‌کند که منافع اسراییل برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد این مواضع نشان می‌دهد که او عنصری مستقل نیست بلکه عروسکی کوکی است که از او استفاده ابزاری می‌شود.

 وی تصریح کرد: دولت آمریکا مکرر مسأله صلح‌آمیزبودن انرژی هسته‌ای ایران را مطرح می‌کرد و در این امر تردیدی نداشت پس چرا در بیش از یک دهه هماوردی سنگین با تیم مذاکرهکننده ایرانی انجام دادند؟! آیا آنها تنها به دنبال توقف پیشرفت هسته‌ای ایران بودند یا اهداف بلندتری داشتند؟!

 آیت الله سلیمانی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اهدافی بلندتر از توقف پیشرفت هسته‌ای ایران را دنیال می‌کنند، اظهار داشت: آمریکا بر این باور است که هر کشوری برنامه هسته‌ای آن دربرگیرنده غنی‌سازی و برخوردار از بعالیت‌های مرتبط با آب سنگین باشد، آن کشور در هر زمان می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند آنها این قدرت را در ایران مشاهده کردند و به این نتیجه رسیدند که ایران می‌تواند معادلات استراتژیک و ژئوپلیتیک منطقه را به تغییر دهد و کشورهای قدرتمند را به هم بریزد به همین دلیل به مبارزه بر مبنای مذاکره روی آوردند و هدف آنها صرفا مسأله هسته‌ای نبود بلکه بهم ریختن معادلات در صورت اراده ایران بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هم ایران و هم آمریکا در تلاش هستند که هر یک با فرمول خود، دوران پساتوافق را به دست بگیرند همه ما می‌دانیم که برجام تبعات سیاسی گسترده‌ای را با خود به همراه دارد هم ما درصدد هستیم که مهمترین مسائل امنیت ملی و منافع عمومی خود را با این ابزار کنترل و تأمین کنیم و هم آمریکا در تلاش است دستاورد مقبولی برای خود داشته باشد.

وی مسأله اصلی متن توافق را پروژه‌هایی دانست که زیرساخت آنها طبق برجام تعریف شده است و خاطرنشان کرد: موفقیت ما در استفاده از الزامات و نتایج متن توافق در جهت منافع ملی اهمیت بالایی دارد چراکه تبعات غیرهسته‌ای برجام به نحوی خارق العاده، بسیار تعیین‌کننده‌تر از تبعات هسته‌ای آن است در واقع منازعه مهم و دعوای اصلی و تعیین برنده و بازنده بر همین نحوه استفاده از نتایج تکیه دارد.

 آیت الله سلیمانی بابیان اینکه آمریکا توافق را مقدمه رسیدن به اهداف شوم خود می‌داند، اضافه کرد: مشاور امنیت ملی جوبایدن به برنامه‌های پشت پرده و پنهان پس از توافق تأکید می‌کند آنها از توافق برای رسیدن به اهداف بعدی استفاده خواهند کرد.

 وی اهداف و برنامه‌های ایالات متحده را در ایران برشمرد و ابراز داشت: اولا دولت اوباما شرط گذاشت که توافق هسته‌‍ای بتواند محیط داخلی ایران و معادله قدرت در کشور را تغییر دهد ثانیا آنها سعی می‌کنند تا به سکولارها قدرت دهند و اعتقادات مردم را خدشه‌دار کنند ثالثا آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق ایجاد دوقطبی در کشور، افکار عمومی را تشویش کنند و با اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های معیشتی و اقتصادی، مردم را به شورش وادار کنند.

 امام جمعه زاهدان به وظایف مردم و مسؤولان در شرایط کنونی اشاره و تصریح کرد: حال که غربی‌ها با هدف جلوگیری از نفوذ و افزایش قدرت ایران، نمی‌خواهند توافق هسته‌ای به یک ثروت و عزت تبدیل شود، چند وظیفه برای ما وجود دارد اول اینکه فرصت ورود دشمن را به عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ندهیم زیرا آنها به دنیال خاموش کردن چراغ دین در کشور هستند اکنون در برخی شهرهای بزرگ سگ‌بازی رواج یافته است که این مساله به هیچ وجه زیبنده نیست.

 وی افزود: دومین وظیفه ما این است که توافق هسته‌ای را یک سرمایه بدانیم؛ گرچه هنوز چیزی نه به دست ما و نه به دست طرف مقابل آمده است، اما نباید این مسأله را به سوژه اختلاف تبدیل کرد بلکه در چارچوب بیانات رهبری باید از آن به عنوان مایه وحدت و مودت استفاده کرد

 

ارسال نظرات