معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از احداث سد زیرزمینی برای جمع آوری و جلوگیری از حرکت آبهای زیرزمینی در روستای یانچشمه خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۱۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حسین بهرامی، با بیان این موضوع اظهار داشت سد زیرزمینی یک دیواره آب بندی است که در عمق زمین و در محل مناسب جهت جمع آوری و جلوگیری از حرکت آبهای زیرزمینی احداث می شود و نسبت به سدهای معمولی از مزیت هایی برخوردار است.

بهرامی، پایین‌تر بودن هزینه ساخت، نزدیک‌تر بودن سد به محل مصرف،کاهش آلودگی آّب، کنترل تبخیر ، جلوگیری از ایجاد رسوب،خاکریزی کمتر و در نتیجه افزایش عمر مفید تاسیسات و تخریبات کمتر طبیعت را ازجمله مزایای سد‌های زیرزمینی در مقایسه با سد‌های سطحی اعلام کرد.

وی گفت: مهم‌ترین هدف اجرای این طرح، تغذیه مصنوعی آبخوان‌هاست که با احداث سدهای ذخیره‌ای زیرزمینی ضمن ذخیره نزولات آسمانی، سفره‌های زیر زمینی نیز تغذیه و آب مورد نیاز زمین‌های زراعی و باغات تامین می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، حجم مخزن این سد را 250 هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای اجرای سد خاکی زیر زمینی در روستای یانچشمه 350 میلیون تومان هزینه شده است.

بهرامی افزود: سد زیرزمینی یانچشمه از طریق تزریق بتن و ایجاد دیواره بتنی جهت کاهش اثرات خشکسالی و کم آبی در آن منطقه احداث شده است.

وی گفت: با توجه به شاخص های مکان یابی سدهای زیرزمینی، استان چهارمحال و بختیاری به ویژه در شهرستان های بن، سامان، شهرکرد، بروجن و لردگان دارای موقعیت های مناسبی جهت احداث اینگونه سازه ها می باشد.

گفتنی است: منطقه یان چشمه در شهرستان بن و در فاصله 35 کیلومتری شهرکرد، مرکز استان قرار دارد.

ارسال نظرات