در جلسه این هفته سینما روایت فیلم «جاذبه» مورد نقد و بررسی قرار گرفت. عمرانی در این جلسه عنوان کرد که برای کار کردن در سینمای آمریکا باید قوانینی را رعایت کرد و فعالیت در هالیوود هم شروطی دارد.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۳۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

در پنجاه و سومین جلسه سینما روایت نقد و بررسی فیلم سینمایی «جاذبه»  با حضور عباس عمرانی فیلم ساز و عباس کریمی «منتقد و کارشناس سینما» در سالن اسوه برگزار. اجرای این برنامه بر عهده رسول شادمانی بود.

در ابتدای این جلسه عباس کریمی در مورد فیلم سینمایی «جاذبه» گفت: این فیلم سینمایی موارد بسیار قوی دارد که ابتدا باید به آن خوب فکر کرد. فیلم شروع بسیار خوبی دارد. از همان اول در فیلم حادثه به وجود می آید. برخی در نقد های شان گفته بودند که این فیلم انگاره های سیاسی دارد که باعث تعجب من شد نمی توان صرف حضور روسیه و چین و آمریکا و اتفاق کوچکی که بین آین ها می افتد فیلم را تماما سیاسی دید. آنقدر این اشاره کوتاه و ضعیف است که نمی توان فیلم را سیاسی دانست.

«جاذبه» جزو آثار کم بازیگر موفق بوده است

فیلم فقط دو بازیگر دارد که فیلم را به خوبی پیش برده اند. تعلیق های موجود در فیلم آن را برای مخاطب دیدنی کرده است. پرداخت ها به گونه ای بوده است که فیلم ضرب آهنگ سریعی پیدا کرده است. فیلم های زیادی ساخته شده اند که از دو بازیگر استفاده شده اما در اکثر مواقع موفق نبوده اند. در ایران می توانم به فیلم سینمایی «اشباح» اشاره کنم که مهدی فخیم زاده نیز در آن بازی کرده است. این فیلم توانسته بود با وجود داشتن تنها دو بازیگر کشش و جاذبه را در مخاطب به وجود بیارورد که دیدن آن را به دوستان توصیه می کنم.

زمان بندی «جاذبه» هالیوودی بود

به مدد جلوه های ویژه صحنه های باشکوه و زیبایی در فیلم وجود داشت. تدوین، موسیقی، فیلمبرداری و دکوپاژ در فیلم بسیار خوب بود و در مورد هر کدام می توان به صورت مجزا ساعت ها بحث و تحلیل داشت.  زمان بندی این فیلم کاملاً هالیوودی است و تقذیباً همه چیز در فیلم نامه و دکوپاژ بر این شیوه قرار دارد نقاط عطف تعلیق ها و سایر مباحث نیز در موقع لزوم به وجود می آید و به فیلم شکل می دهد. اما نباید غافل باشیم که فیلم نماد هایی از انسان امروز دارد.

پرچم هر کشور یک نماد است که ما از آن غافل مانده ایم/ با شناخت درست از سینما دین را صادر کنیم

او همچنین گفت: برخی از نماد های فرهنگی در کشور های مختلف معانی گوناگونی دارد اما پرچم هر کشور می تواند به عنوان یک نماد اصلی برای آن مطرح باشد به طور مثال اگر دقت شود در کشور چین شاهد خواهیم بود که رنگ وسایل تولیده شده شان از قرمز و سفید که رنگ پرچم کشو شان است استفاده می شود این امر مهمی است که ما از آن غافل مانده ایم. در بسیاری از فیلم های هالیوودی استفاده از پرچم جزو موارد لاینفک آن اثر است حقیقتاا ما در این زمینه کاری انجام نداده ایم. اگر نگاهی به فیلم های مطرح دنیا بیندازیم  قطعاا پلان پرچم را به راحتی در آن ها می توانیم ببینیم. آنها تبلیغ خود را می کنند.  اگر به کمک شناخت درست از سینما می توانستیم دین را صادر کنیم در شرایط کنونی ما را به عنوان یک مسلمان واقعی می شناختند و با داعش مقایسه نمی کردند.

«جاذبه» از فرم رایج سینمای هالیوود پیروی نمی کند

عباس عمرانی گفت: به نظر من فیلم سینمایی «جاذبه»از آن دست آثاری است که از سینمای هالیود پیروی نمی کند. ما در هالیوود با سینمایی مواجه هستیم که در یک چهار چوب مشخص و مدون قصه می گوید. لوکیشن های متعدد یکی دیگر ازنشانه های این نوع سینما است اما این فیلم محدود می شود به یک لوکیشن و یک بازیگر شاید به لحاظ قصه گویی شباهت هایی داشته باشد اما همه چیز در این فیلم به صورت فشرده رخ می دهد. به هر حال از فرم رایج سینمای هالیوود پیروی نمی کند و ما این نوع فیلمها را در سینمای اروپا بیشتر می بینیم همچنین در سینمای فرانسه از این دست آثار بیشتر دیده می شود.

سینمای آمریکا در امر جریان سازی پیش گام بوده است/«جاذبه» بر حیات آمریکایی تاکید می کند

وی درادامه گفت: این فیلم جریان ساز است و نمونه آن فیلم کریستوفر نولان با نام «میان ستاره ای» است. فیلم های زیادی بعد از موفقیت یک فیلم در پی روی از آن ساخته می شوند و سینمای آمریکا و هالیوود در این امر پیش گام هستند. نباید فراموش کنیم آن ها در اکثر فیلمهای شان و در همین فیلم نیز تبلیغ مدنیت آمریکایی و جامعه خود را می کنند. در این فیلم به واسطه صحنه هایی تاکید می شود که حیات، حیات آمریکایی است و همه چیز برای اولین بار و در بهترین حالت توسط آمریکا شکل می گیرد. سینمای آمریکا به سمتی حرکت می کند که سایر سینما های جهان قدرت رقابت را به لحاظ تولید و پروداکشن با آن ندارند. در این فیلم می بینیم که اشاره هایی می شود مبنی بر این که نیروی غرب بر بسیاری از موارد حتی جاذبه زمین غلبه می کند.

رسول شادمانی مجری برنامه با اشاره به این که پرچم آمریکایی همواره درتمام آثار آن ها وجود دارد تا جایی که همواره موجبات تبلیغ آن ها را فراهم کرده است با مطرح کردن جریان سازی توسط برخی از آثار هالیوود در سینمای جهان از عمرانی خواست در این رابطه توضیحات بیشتری دهد که وی گفت: واقعیت این است که سینمای آمریکا دررابطه با جریان سازی پیش رو ترین سینما است. هر از چند گاهی یک کارگردان آمریکایی در یک جشنواره ای از فیلم سینمایی خودرونمایی می کند که سایرین دنباله رو آن می شوند. زمانی که فیلم سینمایی «21 گرم» ساخته شد افراد بسیاری دوستش نداشتند اما در حال حاضر تبدیل به شیوهای از فیلمسازی و دکوپاژ شده است. 

یاد بگیریم چگونه با آثار سینمایی جوان انقلابی را به هیجان بیاوریم

عمرانی در ادامه گفت: در حال حاضر سینمای انقلاب و دفاع مقدس مسئله اساسی ما است. چگونه باید فیلمی بسازیم که منشاء خیر باشد و جبهه های دیگر را به سمت سینمای دفاع مقدس و یا انقلاب بیاورد. زمانی که فیلم سینمایی «چ» ابراهیم حاتمی کیا را دیدم فکر متوجه شدم برخی نقد ها از این قرار است که چرا باید این همه هزینه شود آن هم برای یک صحنه انفجار بالگرد اما واقعا باید بدانیم که چنین صحنه هایی نیاز است. گاهی تماشاگر باید از صحنه هایی فیلم تنها لذت ببرد باید یاد بگیریم که چگونه با اثار سینمایی جوان انقلابی را به شور در بیاوریم. اتصال به تکنولوژی در سینما یکی از این مواردی است که می تواند به ما کمک کند. نباید آثار ما به تماماً  از جنس فیلم هایی چون «خانه دوست کجا است» یا «جدایی نادر از سیمین» باشد. باید تلاش کنیم تنها در این فضا باقی نمانیم بهتر است به سمت تکنولوژی و جذب نیروهای جوان انقلابی پیش برویم.

فعالیت در هالیوود هم شروطی دارد

او همچنین گفت: سینمای اروپا در لفافه حرف می‌زند و مخاطب عام نمی‌تواند به راحتی منظور فیلم‌ساز را در یابد اما در نقطه مقابل سینمای آمریکا نشانه ها و نمادهایش را سطحی می‌کند تا مخاطب انبوهش که در سطح وسیع جهان سوم است آن را دریابد. آمریکا فیلم هایش را به دیدگاه عام نزدیک می‌کند. سینمای آمریکا چند کار مهم را انجام می دهد ابتدا ساده سازی نمادهایش است تا انبوه مخاطب آن را بفهمد در مرحله بعد پرهیز از صحنه‌های جنسی مسئله‌ای که سینمای اروپا به وفور از آن استفاده می‌کند و در آخر پرداخت به نمادهای آمریکا و تکنولوژی جزو لاینفک سینمای آمریکا شده است. آنها خوب می‌دانند که چه تدبیری بیاندیشند که فیلمشان کمتر با سانسور و حذف مواجه شود. برای کار کردن در سینمای آمریکا باید قوانینی را رعایت کرد. در نتیجه فعالیت در هالیوود هم شروطی دارد.

پنجاه و سومین جلسه سینما روایت روز یکشنبه 25 مرداد در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

ارسال نظرات