در حالی که اتحادیه خشکبار خبر از سرطان زا بودن پسته تازه می‌دهد که انجمن پسته به عنوان تولیدکننده و صادرکننده این محصول این اظهار نظر را حاصل بی اطلاعی می‌داند.
کد خبر: ۸۵۵۸۷۸۸
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، گویا حواشی پیرامون محصول پسته پایانی ندارد و هر ساله موارد جدیدی مطرح می‌شود که بازار این محصول را تحت تاثیر خود قرار دهد.  بعد از افزایش قیمت این محصول در دو سال گذشته و تشکیل کمپین نخریدن این محصول امسال نیز از سوی یکی از مسئولان اتحادیه خشکبار مطرح می شود که "پسته تازه نخورید" که در نگاه اول به نظر می‌رسد این اظهار نظر با منافع صنفی وی گره خورده باشد و تمایل به افزایش تقاضای مردم به سمت محصول فرآوری و خشک شده دارد اما در این گزارش سعی می‌شود که بدون جهت‌گیری خاصی این موضوع بررسی شود.

بنابراین گزارش، این  پرونده با هشدار روز گذشته رئیس اتحادیه خشکبار مشهد به مردم آغاز شد به طوری که وی از مردم خواست که  "پسته تازه نخورند زیرا سرطان زاست".

ارزانی ممقانی با این توضیح ادامه داده است که زمانی که پسته از روی درخت چیده می‌شود باید تا 24 ساعت بعد پوست تازه آن از خود پسته جدا شود در غیر این صورت منبعی برای پرورش قارچ‌های سرطانزای غیرقابل مشاهده خواهد بود. اما در مواردی مشاهده می‌شود که تا یک هفته طول می‌کشد این محصول  به بازار آید.

دبیرکل انجمن پسته ایران در این ارتباط در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  با رد این نظر گفت:  پسته تازه خوری 5 درصد تولید کشور را تشکیل می‌دهد و مانند دیگر محصولات کشاورزی به سرعت به بازار مصرف عرضه می‌شود و اینکه تولید کننده یا توزیع کننده‌ای بخواهد وقفه‌ای در عرضه ای آن به بازار ایجاد کند، منطقی نیست.

 علی احمدیان افزود: هر شخص آگاهی می‌داند که باید برای جلوگیری از فساد، محصول خود  را به سرعت به بازار مصرف عرضه کند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که پسته تغییر شکل داده و دچار پوسیدگی شود مردم خود به طور معمول تمایلی برای مصرف و خریداری آن ندارند و نباید به تشخیص مردم توهین کرد.

احمدیان گفت: از طرفی پوست پسته‌ای که شکاف نداشته باشد تا یک هفته بدون کوچک‌ترین عارضه‌ای ماندگاری دارد.

وی اظهار کرد: هرمیوه‌ای که دارای پوسیدگی باشد حتما دارای عارضه بوده و پسته نیز از آن جدا نیست و مردم از مصرف آن خودداری می‌کنند.

بنا بر این گزارش، به طور معمول هر ساله حدود 10 در صد از بازار فروش  این محصول در اختیار خشکبار فروشان و 5 درصد در اختیار باغدارن و توزیع‌کنندگان این محصول است که این اظهار نظر‌ها می تواند تاثیر مستقیمی در جایگاه فروش این محصولات داشته باشد.

گفتنی است، زمان آغاز برداشت پسته به طور معمول از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود و به مدت یک ماه تا 45 روز ادامه می‌یاید.

ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده  پسته،  85 درصد محصول خود را به خارج از کشور صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از آن بعد از اعمال تحریم‌ها به چین می‌رود .

ارسال نظرات